Hallo, Bij het consultatiebureau vergelijken ze de beentjes van de baby. Nou vind ik dit maar niks omdat ik een aantal keer heb gehoord dat dit niet goed is voor de heupjes. Ze trekken het behoorlijk ver met meten en onderzoek door de arts. Wat moet ik hier mee en hoe denken jullie hier over. We moeten van de week weer heen en zit er een beetje mee. de reden dat ik hier mee zit is omdat er ook artsen zijn die het niet doen omdat het slecht zou zijn voor de heupjes
Dit doen ze juist om te kijken of er iets mis is met de heupjes van een kind. Vaak uit zich dit in verschil in beenlengte. Ik zou me er niet zo druk over maken.
Tja, het is slechter om je kind bij de benen op te tillen om de luier te verschonen. Dat doen we nu bij de tweede dus niet meer. Maar op het CB is het een medische handeling en die moet soms gewoon even.
Bij heupenpoli kijken ze naar erge heupendyspasie en nee ze trekken benen nooit om te vergelijken ze trekken hun OP in gebogen knietjes tot buik. Indd trekken of meten etc niet goed. Ook dus net als draagzaken met hangbenen (babyborn) en net als strakke inbakerdoeken om de heupen. Ook niet bij verschonen benen optrekken. Bij ons cb trekken ze benen nooit ze kijken het net als bij heupenpoli : benen optrekken in kikkerpositie en zo vergelijken ze dat Als in familie ziet heupendyspalsie of als je twijfelt of zekerheid wil bij 2-3wk doen ze gratis heupen chek in LUMC en erna met 3mnd echo heupjes indien aanwijzing is of vader/moedr/broer/zus hadden dat. Als ik jou was zou ik niet laten trekken aan benen. Vraag eerst hoe ze datbekijken. Vraag of ze laten het zien aan pop hoe ze dat doen. Normaalgesproken nemen ze benen in knietjes met handen, dan trekken ze die tot buik gebogen en dan zo kijken ze of ze gelijk zijn en ze kunnen circbeweging maken met gebogen knietjes.
Ik kan me voorstellen dat heel af en toe door een arts niet direct kwaad kan, maar als je twijfelt dan laat je het toch gewoon? Bij ons deden ze het volgens mij uberhaupt niet (kan het me niet herinneren). Je kunt de arts ook vragen waarom het volgens hem/haar niet bezwaarlijk is en op welk bewijs hij/zij dat baseert. Vind je het verhaal niet overtuigend genoeg dan zeg je alsnog "nee", ben je overtuigd, dan laat je het toe .
Dit is inderdaad de reden waarom de lengte ook niet meer standaard gemeten wordt direct naar de geboorte, alleen gewicht. Maar je kunt ook overdrijven hoor, dingen die 'niet goed' zijn zit ook inderdaad verschil in of dat elke dag gebeurd of eens in de paar maanden. Als het echt aangetoond was dat het 1 keer benen recht trekken schade zou geven, zou het niet meer gedaan worden in praktijk. Wat Piccolina schrijft dat ze het op een heupenpoli anders doen, die hebben daar dan ook expertise in waarschijnlijk is het veel moeilijker te beoordelen met benen omhoog doen dan benen strekken en kijken naar lengteverschil, plooiverschil, of andere flexibiliteit in beweging. Die checks bij CB worden gedaan om snel afwijkingen op te kunnen sporen, niet om afwijkingen te veroorzaken. Ik zou er zelf echt niet moeilijk over doen, die halve minuut op het CB. Liever dat het goed gecheckt wordt. Mijn dochter is door twijfels door CB arts bij controle van heupjes doorgestuurd voor een tweede keer heupecho (heupdysplasie zit ook in familie en ze is in stuit geboren dus was al een keer eerder gecheckt), gelukkig was er nog steeds niks aan de hand.