Tips voor oudste tijdens bevalling

Discussie in 'De bevalling' gestart door ennasus, 2 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ennasus

    ennasus Actief lid

    16 mei 2015
    160
    87
    28
    NULL
    NULL
    Ik was benieuwd naar ervaringen van diegene die al twee (of meer) bevallingen hebben meegemaakt en hoe jullie dit hebben aangepakt met de oudste(n).

    Mijn oudste is bijna 20 maanden en ik ben eind deze maand uitgerekend. Ik wil graag in het ziekenhuis bevallen en hoop dat we genoeg tijd hebben zodat opa & oma hierheen kunnen rijden (30 min).
    Mocht het in de nacht beginnen; dan zullen opa & oma hier blijven zodat hopelijk onze oudste hopelijk kan doorslapen als wij onderweg naar het ZK gaan. Mocht het overdag beginnen, dan komen opa & oma hem ophalen en logeert hij een nachtje daar.
    Ik ben nu bezig met een tasje inpakken, mocht hij gaan logeren dat alles al is gepakt etc. Soort vluchtkoffer voor de oudste :D.

    Hebben jullie verder nog tips? En is het een beetje gegaan zoals jullie gepland hadden of kwamen er noodscenario's om de hoek kijken? En mijn oudste gaat ook 3 dagen pw naar de opvang, hebben jullie dat na de geboorte doorgezet of juist thuisgehouden om ook veel tijd met de baby door te brengen / betrokken te blijven..?

    Bedankt voor jullie reacties alvast!!
     
  2. LadyKikker

    LadyKikker Fanatiek lid

    12 feb 2012
    3.830
    1.677
    113
    Vrouw
    Als je naar het ziekenhuis moet, kun je evt je kleine meenemen en opa en oma daar naartoe laten komen.
    Of heb je buren, vrienden ofzo heel dichtbij? Zij kunnen dat half uurtje dan even overbruggen.
    Onze oudste heeft een gastouder en daar kon hij terecht tijdens de bevalling. Toen het begon kwam ze hem ophalen.

    Opvang na de bevalling zou ik wel aanhouden. Voor de oudste is het alleen maar fijn als alles gewoon doorgaat zoals hij/zij gewend is. En voor jullie ook trouwens...
    Wel even bij je kraamhulp informeren of ze het ok vindt om de oudste evt naar opvang te brengen of halen. Dat willen ze niet allemaal.

    Nog een tip. Op de 1e dag vroeg de kraamhulp wat wij verwachten van haar. Ik gaf toen aan dat ik de zorg rondom mn oudste het belangrijkst vond. Ze hoefde van mij echt niet heel de dag met mij of de baby bezig te zijn, tenslotte heb je al ervaring met een nieuwe baby.
    Ze heedt dat heel goed opgepakt en ging ook lekker wandelen met mn oudste.
     
  3. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Toen ik beviel van de 2e heeft mijn man eerst de oudste naar mijn vriendin gebracht. Zij had een sleutel zodat ze evt. nog wat extra spullen kon halen als er dingen misten in zijn koffer.
    Zij heeft hem de volgende dag weer thuisgebracht toen wijzelf goed en wel thuis waren. Hij is in de kraamweek gewoon 2 dagen naar de GO gegaan om zoveel mogelijk zijn eigen ritme vast te houden (trouwens ook tijdens mijn verlof)

    Toen ik van de 3e moest bevallen is mijn vriendin zijn spullen hier komen halen (was overdag en hij was op school) en heeft hem van school mee genomen samen met haar eigen zoon. Ze had eerst de juf gebeld om te zeggen dat zij hem mee zou nemen omdat ik ging bevallen, zodat de juf mijn zoon vast wat kon voorbereiden (hij was toen 6) De volgende ochtend heeft ze hem thuisgehouden van school en `s morgens rond koffietijd weer thuis gebracht en is hij `s middags wel naar school gegaan.
    Mijn man was in de kraamweek thuis en heeft het vervoer van en naar school verzorgd.

    Hoe we het nu gaan doen met 2 jongens weet ik nog even niet maar ik heb nog even om erover te denken...
    Ik ben trouwens beide keren in het ziekenhuis bevallen.
     
  4. Elsa86

    Elsa86 VIP lid

    30 jun 2014
    6.469
    3.457
    113
    Toen ik beviel van de 2e was de oudste toevallig die dag bij de gastouder. Mijn moeder heeft haar daar vandaan gehaald. Eerst meegenomen naar hun eigen huis en na het eten richting ons huis. Omdat ik een nachtje moest blijven en graag wilde dat mijn man ook bij mij bleef, zijn mijn ouders in ons huis blijven slapen.

    Ik ben benieuwd hoe het nu zal gaan.
     
  5. zeilbootje

    zeilbootje Fanatiek lid

    15 jan 2014
    2.646
    1.286
    113
    Bij de bevalling van de tweede is de oudste, zodra de weeen begonnen (middag), door mijn man naar mijn ouders gebracht. Die wonen gelukkig erg dichtbij.

    Bij de derde is de afspraak: als het avond is komen ouders hierheen of brengt mijn man ze weg (ligt er aan hoe snel het gaat en of ze al slapen). Als het overdag is halen mijn ouders de kinderen op van het kdv en nemen ze mee naar hun huis. Dat heb ik op het kdv ook gemeld. In mijn verlof blijven ze gewoon naar het kdv gaan, heb ik wat rust en is het voor hen niet zo'n grote overgang.

    Maar ik ben erg benieuwd hoe het zal gaan!
     
  6. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.148
    1.072
    113
    Wij hadden ook een vluchtkoffertje voor de oudste toen ik zwanger was van de tweede. Ik had er een briefje opgeplakt wat er nog niet in zat, maar wel mee moest zodat opa/oma dat zonder onze tussenkomst zouden kunnen regelen. Opa en oma zouden hem in principe komen ophalen en hij zou daar gaan logeren als bevalling begon. Afspraak met opa en oma gemaakt dat ze hem ook midden in de nacht uit bed zouden tillen en mee zouden nemen. Ze hadden een huissleutel. Toen bevalling daadwerkelijk begon verliep mijn plan eigenlijk soepel. Ze zijn hem komen halen, hebben samen met mijn man tasje verder ingepakt en weg waren ze. Het was 17:00 in middag, dus dat kwam ook goed uit. Na thuisbevalling moest ik met baby naar ziekenhuis voor observatie en rond 21:00 uur zijn opa en oma langs geweest op kraamafdeling met onze oudste om zusje te ontmoeten. Daarna is oudste weer met opa en oma naar hun huis gegaan, mijn man heeft alleen thuis geslapen (voor hem ook erg prettig!) en ik dus met baby in ziekenhuis.

    Na bevalling was mijn man thuis (vakantie) om voor oudste te zorgen en ging oudste gewoon naar kinderdagverblijf. Ze adviseren meestal ook om het leventje van oudste zo veel mogelijk in normale ritme te houden en juist weg te brengen als het normaal ook weg zou gaan. De verandering is al heftig genoeg ;)...

    De betrokkenheid van een dreumes is redelijk beperkt en zelfs als ze naar opvang zijn, blijven er nog genoeg uren over waarin ze geconfronteerd worden met baby :rolleyes:. En niet alle dreumessen zijn daar blij mee...

    Bij de derde zaten de 2 oudsten op school, dus had ik andere plannen. En heel veel verschillende scenario's voor als ze op school zouden zijn, in eigen bed zouden liggen, of het weekend zou zijn of doordeweeks, etc, etc. :cool: En het liep niet zoals gepland. :rolleyes: Uiteindelijk lagen ze in hun eigen bed te slapen toen baby geboren werd rond 6:00 uur (oudste is ook wakker geworden van laatste fase van bevalling) en waren opa en oma nog onderweg. Nou ja. :rolleyes: Opa en oma hebben wel kunnen helpen om de kids klaar te krijgen voor school en na een hectische ochtendspits zijn de kinderen gewoon naar school geweest, het was een vrijdag. De dag erna (zaterdag) was mijn oudste zo compleet van de leg van alles, hij heeft toen het weekend bij opa en oma doorgebracht voor zijn rust. Dat hadden we niet gepland, maar bleek wel broodnodig.
     
  7. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.644
    3.771
    113
    Mijn tweede bevalling ging behoorlijk snel. Dus als je ouders nog 30 minuten moeten rijden, ze hebben misschien ook nog wat tijd nodig voor ze in de auto zitten, zou ik echt bij het allereerste teken dat het begint bellen zodat ze ruim op tijd zijn...
     
  8. Hopsatee

    Hopsatee Niet meer actief

    Bij de tweede braken mijn vliezen snachts maar nog geen weeen. Om 7 uur heeft mijn man hem gewoon naar de opvang gebracht. Uiteindelijk beviel ik om 1730 en duurde het nog even voordat we lekker in bed lagen etc Mijn ouders hebben hem opgehaald van de opvang en hij heeft daar geslapen en de volgende dag namen ze hem mee naar ons.

    De oudste gaat nog steeds gewoon naar de opvang zo houdt hij ook ritme en kan ik lekker rusten en babyknuffelen op die dagen
     
  9. exciting

    exciting Fanatiek lid

    10 dec 2013
    3.172
    982
    113
    Vrouw
    Friesland
    Onze oudste is savonds van bed geplukt door mijn moeder. Hij lag net op bed toen vanuit het niets de weeën begonnen.
    De volgende ochtend is hij samen met mijn moeder langs gekomen en is daarna weer met haar mee gegaan.
    Hij gaat 3 dagen per week naar het kdv maar dat hebben we toen niet meer gedaan.. lekker thuis samen met de baby.. wennen aan de nieuwe situatie. Mijn ouders hebben hem wel regelmatig opgehaald voor uitjes, zodat hij er wel even uit was..
     
  10. gouda82

    gouda82 Actief lid

    4 jan 2014
    259
    55
    28
    Gouda
    Hier wonen mijn schoonouders in de buurt maar die willen alleen bij hun thuis oppassen. In principe geen probleem maar als de oudste lekker op bed ligt wanneer ik ga bevallen wil ik hem het liefst lekker laten slapen en niet wakker moeten maken om dan weg te moeten brengen.
    Dus wij hebben de afspraak dat mijn ouders (of alleen moeder) gaan komen. Die moeten ook zo'n 40 min rijden. Al is het 's avonds of 's nachts zal mijn moeder hier in het logeer bed kruipen al is het overdag dan kijkt ze maar wat ze doet/fijn vind. Het maakt mij dan echt niet uit of ze hier blijft of de oudste mee naar hun huis neemt. Ze moet dan vooral doen waar ze zich zelf het prettigst bij voelt. Heb ook geen tas voor de oudste klaar staan ofzo. Mijn moeder heeft thuis altijd wel wat luiers en doekjes en reserve kleren zat van mijn neefje en nichtje. En anders heeft ze die zo gepakt uit de kast.
    Als nood voorziening (om evt de tijd te overbruggen tot mijn moeder er is) kan ik mijn buurvrouw/vriendin bellen die dan even bij de oudste blijft.
     
  11. Ladylola

    Ladylola Fanatiek lid

    19 sep 2009
    4.832
    1.233
    113
    Naarbij Amsterdam ;)
    Ze gaat overdag naar school. Verwacht eigenlijk dat de bevalling pas begint als zij op bed ligt. Ik ben ook een avondmens en heb pas rust als zij ligt. Ze slaapt ook overal doorheen, dus ik weet dat zij niet wakker wordt. Denk dat dit ervoor zorgt dat ik zeker weet dat ik van 20-7 absolute rust heb.
    Mijn ouders en zus staan dan standby, kunnen hier met 15min zijn. Die komen dan hier slapen tot wij terug komen.

    Mijn dochter blijft nu om de week op donderdag naar mijn ouders gaan. En ze zal als der zusje er is regelmatig met me zus mee gaan om te spelen met me nichtje. Verder lekker af en toe dagje thuis houden!

    Andere opa en oma tjah die zijn weg van 17 okt tot 9 nov, laten we erop houden dat ze voor schoonzus vakantie geannuleerd hebben en alle dagen nadat de kraam weg ging in de middag kwamen helpen...Doet de relatie erg goed uiteraard ;)

    Succes met de laatste loodjes!
     
  12. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.913
    3.335
    113
    Stiekem hoop ik dat de bevalling begint als ik zoon net op bed heb gebracht savonds en dat hij dan lekker overal doorheen slaapt. Maar dat zal wel te mooi om waar te zijn zijn.

    Anders gaat hij naar m'n schoonouders, die wonen op 5 minuten rijden.
    En een goede vriendin woont twee huizen naast ons, daar kan hij ook altijd heen als het nodig is.
    Of m'n zwager en schoonzus, die wonen bij m'n schoonouders in de straat.

    Maar het liefst heb ik hem gewoon thuis.
    Ik weet anders precies hoe het gaat. Ik wil dat hij eerst thuis komt voordat de rest komt kennismaken, maar m'n schoonmoeder vindt dan dat ze toch even stiekem mag komen kijken en m'n man vindt dat dan prima.
    Maar dat heb ik al aangegeven aan m'n man. En dat ga ik ook nog tegen m'n schoonmoeder zeggen zodra we concretere afspraken maken over ophalen van zoon. Maar het duurt ng 3 maand tot de bevalling.
     
  13. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hier brachten wij de oudste gewoon naar de opvang, zou niet weten waarom de kraamhulp dat zou moeten doen. Zou de oudste ook niet zo leuk vinden lijkt me.
     
  14. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Mijn ouders hebben de oudste toen thuisgebracht, mijn man heeft haar beneden opgehaald en zo hadden we even 5 minuutjes met z'n vieren. Daarna is mijn man mijn ouders gaan halen. Hadden we van tevoren zo afgesproken.
     
  15. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    De bevalling van de tweede begon om 3 uur 's nachts, maar ik had dat pas door om 7:30 's ochtends ;). Mijn moeder kwam de oudste om 8:30 ophalen, rond 9:00 kreeg ik de verloskundige te pakken en om 11:00 is de jongste geboren. Rond 13:00 waren mijn ouders weer bij ons thuis, ik had van alles meegegeven ook voor het slaapje van mijn oudste, maar ik heb haar om 13:30 gewoon zelf naar bed gebracht :)
     
  16. LadyKikker

    LadyKikker Fanatiek lid

    12 feb 2012
    3.830
    1.677
    113
    Vrouw
    Mijn man was na 2 dagen gewoon weer aan het werk. Hier ging het om 2 ochtenden peuterspeelzaal en een middagje gastouder.
    Dus ja, de kraamhulp bracht hem even weg.
     
  17. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.042
    2.178
    113
    Toen mijn tweede werd geboren moest er een noodplan in werking.

    De oudste was toen 2 jaar en 4 maanden. De bevalling begon heel plotseling en ging ook heel snel. Mijn ouders zouden de oudste op komen halen, maar ze namen de telefoon niet op. Mijn man was nog op zijn werk en ik kon niet alleen blijven met mijn oudste, omdat ik een weeënstorm had en ik gewoon echt geen aandacht meer voor hem had. Ik had al wel een tasje voor hem klaarstaan, dus hij kon zo weg.
    Uiteindelijk heb ik een vriendin gebeld, die heeft hem opgehaald en net zo lang achter mijn ouders aangebeld, tot ze opnamen. Zij hebben hem toen bij haar opgehaald. Voordat hij bij hen thuis was, was de baby al geboren.

    De opvang heb ik altijd gewoon door laten lopen. Ik moest er toch voor betalen, anders was ik het plekje kwijt en ik vond het ook wel lekker om af en toe een dagje met alleen de baby te hebben. En de oudere kinderen vonden het juist wel leuk om gewoon te gaan spelen bij de kindjes, omdat ik toch veel te veel tijd naar hun smaak met die baby bezig was.
     
  18. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hier bracht mijn man de oudste dan weg. En ik zelf na 3 dagen ook weer, maar dat ligt er maar net aan hoe je bevalling is gegaan natuurlijk.
     
  19. koekenpan

    koekenpan Bekend lid

    13 okt 2010
    909
    2
    18
    Randstad
    Onze oudste zou naar Mn schoonvader gaan die hier 5 minuten vandaan woont. Het liep alleen anders toen mijn vliezen braken toen we bij Mn ouders op bezoek waren. Mn zoontje is daar toen gelijk gebleven en Mn vader is achter ons aan naar huis gereden om zn spulletjes op te halen. Ik ben om 18.31 bevallen, belde Mn ouders toen Mn zoontje net op bed lag, dus afgesproken dat ze de volgende ochtend gelijk zouden komen.
     
  20. itakepictures

    itakepictures Niet meer actief

    Mijn dochter is opgehaald door mijn schoonouders. De bevalling begon snachts en zodra ik door had dat het serious business was zijn mijn schoonouders gebeld zodat ze klaar konden staan. Toen de VK langs was geweest en we naar het ziekenhuis konden stonden ze dus al snel op de stoep en hebben ze onze dochter opgehaald. Die vond het helemaal leuk en gezellig dat opa en oma kwamen (om 2u snachts haha) en is daar zonder morren meteen weer gaan slapen. Ik wilde graag dat ze naar hun toe zou gaan zodat dat als wij thuis kwamen met de baby er niet meteen allerlei drukte in huis zou zijn. Uiteindelijk waren we 3 uur na de bevalling thuis en is mijn man haar vrijwel meteen gaan halen haha.

    Tijdens de kraamweek is ze gewoon naar de opvang gegaan volgens het vaste schema, het was heel fijn om ook wat dagen met alleen de baby te hebben.
     
    Jorohi vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina