zwangerschapsgym / yoga / cursus ?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Astrid0482, 19 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Astrid0482

Astrid0482 Actief lid

26 nov 2008
    454
    0
    0
    Hallo, wie doet er aan zwangerschapsgym, yoga of een andere cursus? Ik weet niet óf ik iets moet gaan doen en wat ik er aan heb (en wanneer je het best ermee begint). Ik zie me namelijk niet echt in zo'n klasje oefeningen doen :) Kan gym of yoga bijdragen aan een snellere bevalling bijvoorbeeld?

2. mymiracle

mymiracle Niet meer actief

het draagt niet bij aan een snellere bevalling hoor, als je het ziet zitten en er zin in hebt dan lekker doen en anders wordt je ook heel goed begeleidt door je vk of gyn, meestal is gym of yoga zo tussen 28 en 38 weken.

anders koop je toch gewoon een boek met informatie over de bevalling?

3. leylaNB

leylaNB Actief lid

18 jan 2007
    134
    0
    0
    Noord-Brabant
    Volgens mij gaan die cursussen alleen om de ontspanning tijdens de bevalling. Zodat jij weet wat er ongeveer gaat komen en wat je lichaam dan doet. Soms kan het helpen om angsten weg te nemen. Maar noodzakelijk zijn ze niet (ik denk dat het anders wel verplicht zou zijn, hihihi ;) )
    Het puffen leer je snel genoeg tijdens je bevalling, hahahaha.
    Het kan erg leerzaam zijn, veel tips worden gegeven. Maar als je er geen zin in hebt; niet doen!

Volgens mij gaat de bevalling niet sneller misschien wel wat onspannener.. (jeetje wat een woord)

Liefs

4. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.069
    3.862
    113
    Waarschijnlijk ga ik weer op zwangerschapsgym, maar meer omdat ik nu naar een andere plaats verhuis en zo wat mensen leer kennen en het toch vergoed wordt door de ziektenkostenverzekeraar.
    Vorige keer ook gedaan, zat een hoop onzin tussen en bovendien ga ik niet op een bepaalde maat of een riedeltje puffen, daar word ik juist helemaal tegendraads van :) ! Ik heb wel wat nuttige tips gehad, waar de arts en verpleegkundigen in het ziekenhuis me echt niet op wezen. Ach, verder zijn sommige oefeningen wel goed.

5. Merel1976

Merel1976 Actief lid

8 dec 2008
    245
    0
    0
    Ik vond het zelf erg lekker om anderhalf uur per week ontspannend met jezelf bezig te zijn.
    Heb yoga gedaan en ga dat nu zeker weer doen.
    En ook al is de eerste met een spoedkeizersnede en veel te vroeg geboren, ik heb er toch veel aan gehad :D

6. Hypnose

Hypnose Bekend lid

26 dec 2007
    737
    0
    0
    Ik heb geen cursus gedaan. Ben 1x naar haptonomie geweest..wat een ramp :)

7. anael2009

anael2009 Actief lid

26 nov 2008
    478
    0
    0
    ik ben nu al begonnen met yoga omdat ik nogal een stresserig typje ben. Je kunt hier trouwens met 4 mnd beginnen. Het is een klein clubje en gezellig. Voor mij was het ook een beetje integratie, ik ben net verhuisd en zo leer ik ook nog eens nieuwe mensen kennen.

8. inkidinkidoe

23 nov 2008
    66
    0
    0
    Juf
    Linne
    Hier in het dorp is een fitness centrum waar een groepsles op instroombasis is. Ik ga nu dus eens in de week fitnessen onder begeleiding van een fysiotherapeute. Dat houdt in dat we eerst drie kwartier hartslagtraining hebben, (lekker je conditie op peil houden) dan een half uur oefeningen om je lichaam een beetje in vorm te houden en als laatste een kwartier ontspanningsoefeningen/ademhalingsoefeningen. Eens in de twee weken wordt er een kwartiertje van de hartslagtraining afgenomen en een theoriestukje vertelt.

Dit allemaal onder het motto: Hoe beter je conditie, hoe makkelijker de bevalling en hoe sneller je weer in vorm bent. Geen idee of het zo is, maar het voelde super om niet helemaal breekbaar verklaard te worden!

9. poema

poema Fanatiek lid

27 jul 2007
    4.042
    453
    83
    Vrouw
    Ik heb haptonomie gedaan en ben er tot nu toe erg over te spreken. Maar ik moet de bevalling nog natuurlijk ;)
    Wat ik er prettig aan vond was dat het echt een uur lang, en dus vijf keer een uur ofzo, alleen om mij, mijn vriend en de baby draaide en verder geen gezeik van anderen. Ben wel van mening dat je het moet treffen met je haptonoo
    en daar een goede klik mee moet hebben.

10. duimerijntje

duimerijntje Bekend lid

22 jun 2008
    720
    0
    0
    Wij doen de cursus 'samen bevallen'. Dat zijn 9 lessen en 1 terugkomavond. Iedere les duurt ongeveer 2 uur en je doet dus iedere les samen met je partner. In onze les zijn er nog 5 andere stellen. Mijn vriend wilde heel graag net zo goed voorbereid zijn op de bevalling als ik. Het is voor mij een hele geruststelling dat hij de ademhalingstechnieken ook weet zodat hij ze kan herhalen aan mij op het moment dat ik het ff kwijt raak. Verder krijg je ook veel informatie over de gehele zwangerschap en anatomie van de zwangere vrouw. Het is heel interessant en leerzaam. Alle mannen moeten met alle oefeningen meedoen en dat levert hele hylarische momenten op. "Bekkenbodemspieren? Volgens mij heb ik die niet! Waar zitten die? :D

11. Suuz750

Suuz750 Actief lid

4 dec 2008
    419
    0
    0
    Hoi Astrid,

Ik denk dat het handig is voor jezelf te bepalen waarom je een cursus zou willen doen. Wat wil je bereiken? Je kunt het namelijk doen omdat je contact wil met andere zwangeren, omdat je je lijf in conditie wil houden of bijvoorbeeld omdat je meer wilt weten over hoe de bevalling verloopt. Bij al die dingen passen verschilldende cursussen. En zoals al eerder gezegt kun je er ook voor kiezen geen cursus te doen.

Zelf heb ik, samen met mijn parntner, de cursus Samen Bevallen gedaan. Ik wilde geen gym of iets dergelijks want sportief ben ik niet. Daarnaast wilde ik niet een te grote groep (hier max 4 stellen) en wilde ik persé dat mijn man alles meekreeg in plaats van een avondje puffen. Voor mij was het doel mij samen met mijn partner voorbereiden op de bevalling (voor zo ver dat kan). Rust en ontspanning zijn erg belangrijk en een cursus geeft ons in ieder geval het idee dat we er op voorbereid zijn.

12. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

25 nov 2008
    2.765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    Ik heb me aangemeld voor zwangerschapsgym..
    Ergens heb ik er helemaal geen zin in.. Zal wel op tijden zijn dat manlief nog lekker aan t werk is en dan dus niet meekan op de partner avond.. Waar ik dus dan in mn up ook geen zin in heb en die avond dan maar thuis blijf..

Wat ik van iemand hier las van dat op de maat iets moeten.. en dan tegendraads worden.. heel herkenbaar.. Zeker wanneer ik er weinig aan vind.. hihihihihi... Maar vooruit ik geef t een kans..

Maar om na de cursus nog weer bijelkaar te komen, in eigen tijd.. nee dat hoeft niet.. Weet niet of dat hier gebruikelijk is, maar van mn tante weet ik dat ze dat daar toen wel deden... Da's niks voor mij..

13. Pioen

Pioen Fanatiek lid

11 jun 2008
    1.903
    0
    0
    Ik weet het nog niet hoor, al dat gepuf. Ik zou het denk ik alleen doen om wat mensen te leren kennen. Maar dan nog, ik hoef ook inderdaad niet zonodig in mijn vrije tijd ook nog gesprekken daarmee aan te gaan.
    Ik ben nog steeds niet overtuigd om wel te gaan :oops: :)

14. valentijn1980

valentijn1980 Actief lid

13 dec 2008
    329
    0
    0
    rotterdam
    Ik ga ook niet. Ik heb de dvd zwanger & fit besteld en daar doe ik af en toe de oefeningen van.
    Hier staat cardio op en ontspannings- en ademhalingsoefeningen. Ik had niet zoveel zin om met een hele groep oefeningen te doen.

15. Merel1976

Merel1976 Actief lid

8 dec 2008
    245
    0
    0
    Vooral lekker doen waar jij zin in hebt.
    Als jij niet duidelijk hebt wat je verwacht of waarom je het zou doen, zou ik het mooie laten!

Deel Deze Pagina