21 maanden en niet praten

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door magda24, 14 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. magda24

magda24 Lid

20 nov 2012
    55
    0
    6
    NULL
    NULL
    hallo,

ik heb een vraagje ons zoontje is 21 maanden en wilt nog niet echt praten het enige wat hij zeg is mama (zonder besef dat ik dat ben) en jaaaa. meer zegt hij nog niet. ja heel veel uuuh. (eigenlijk op alles)

is dit normaal voor deze leeftijd?

kan natuurlijk ook zijn dat ik me gewoon te druk maak. maar denk vraag eens naar jullie ervaringen.

groetjes

2. HannekeG

HannekeG Fanatiek lid

20 aug 2012
    1.702
    0
    0
    Hebben ze hier op het CB wel eens iets van gezegd?
    Er is natuurlijk heel veel verschil in hoe snel kindjes gaan praten. Maar ik heb het idee dat mijn zoontje van 14 maanden al heel weinig zegt als ik het vergelijk met zijn leeftijdgenoten. Hij zegt alleen maar kijk (en dat de hele dag door) en die.
    Hij moet over 3 maanden voor controle naar de logopedist (ivm vroeggeboorte) en ik begreep dat we dan al een lijstje krijgen waar we op aan kunnen vinken wat hij kan zeggen.

Vraag het anders eens op het CB na

3. nicole18

nicole18 Fanatiek lid

20 nov 2013
    4.616
    1.156
    113
    tsja t ene kindje is snel in de ontwikkeling en t andere kindje praat snel denk ik altijd maar...
    mijn zoontje is bijna 16 maanden hij zegt papa, mama, jaahh, kaar (klaar) en meer ook niet... maar hij kan wel duidelijk maken wat ie wil hoor! haha

weet niet in hoeverre je er echt mee bezig bent, boekjes lezen, genoeg praten tegen hem (niet overdreven word je ook tuureluurs van)
    liedjes zingen en veel benoemen.

4. magda24

magda24 Lid

20 nov 2012
    55
    0
    6
    NULL
    NULL
    wij hebben dit voor een paar maanden geleden al aangekaart op het CB en die zeggen "komt wel". maar als ik kijk bij een vriendin van mij is het zoontje een maand jonger als die van ons en die zegt heel veel woorden. mijn zoontje zegt dus ook nog geen papa hij roept de hele dag mam!

5. magda24

magda24 Lid

20 nov 2012
    55
    0
    6
    NULL
    NULL
    wij zijn veel met hem bezig we praten tegen hem en als hij iets aanwijst dat hij het wil hebben dan noemen wij het bij naam.

boekjes voor lezen heeft hier geen zin, meneer heeft er geen geduld voor als ik zit voor te lezen dan rent hij weg. en in bed dan gaat hij daarna niet meer slapen haha.

6. Smikkel

Smikkel Actief lid

25 mrt 2011
    207
    1
    18
    NULL
    NULL
    Ons dochtertje, iets jonger, praat ook nog maar weinig vind ik.
    Soms een keer mama. Papa zegt ze niet.
    Verder dierengeluiden (boe, miauw, woef) en Neeee, auuwww en bahh. En een auto is auu en een bal is baaa.
    Maar verder dan dat komt ze nog niet.
    Ze begrijpt wel veel vind ik. Handjes, voetjes, oogjes, klok, lamp, de bekende dieren enzovoorts weet ze feilloos aan te wijzen. En als ik haar vraag dit en dat boekje op te halen dan haalt ze ook keurig het bedoelde boekje op.
    CB heeft er bij de laatste controle bij 1,5 jaar niet zoveel over gezegd, het was niet veel wat ze zei, maar niet verontrustend ofzo.

Voorlezen doe ik best veel, vind ze ook geweldig en praten doen we ook de hele dag wel door.
    Mijn man was ook een late prater, ikzelf juist heel vroeg.
    Het zal vanzelf wel komen....

7. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

18 aug 2011
    2.382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    je kan wat oefenen met hem door platenboekjes te bekijken, en woorden vaak te herhalen. ... en schrijf eens op wat hij wel al kan zeggen.... soms misschien niet foutloos, maar hij kan zich misschien wel uiten?

wat normaal is weet ik niet maar mijn zoon van 1,5 kan ongeveer 50 woordjes.... maar zeker niet foutloos! .... zo zegt hij bijv. nana. ik weet dat dit een banaan is, dus vindt ik het een wwordje ;)

8. mamavanmimi

mamavanmimi Fanatiek lid

13 mei 2010
    2.802
    777
    113
    Tussen de fruitbomen
    Hier ruim 2 en praat nog heel weinig. Papa, mama, poepa (opa), klaar,bal, fiets, huis, ja en nee. Misschien nog een paar woordjes extra, maar zinnen zoals het cb hier zei, zegt ze echt nog niet. Inmiddels is de logopedie hier gestart en zit ze op de psz sinds kort. De logo zei tegen ons dat ze wel laat is, maar er echt nog geen zorgen zijn. Ze weet zich heel duidelijk te maken en snapt ook alles wat wij zeggen. Advies : we moeten ons "dom" houden........ En net doen of we haar niet snappen zodat zij meer moeite moet gaan doen.
    Tuurlijk maak ik me af en toe zorgen, maar het zal heus wel komen.

Als jij je zorgen maakt zou ik eens via de ha contact opnemen met een logopedist. Misschien hebben die wat adviezen?

9. magda24

magda24 Lid

20 nov 2012
    55
    0
    6
    NULL
    NULL
    hallo allemaal,

bedankt voor jullie reacties.
    ergens is het best fijn om te horen dat er meer kinderen nog niet zo heel veel zeggen.
    onze zoon weet de dingen gelukkig ook heel duidelijk te maken en ons dom houden doen we vaker dan vragen we aan hem wat hij bedoeld maar dan wijst hij het meestal aan.

ik hoop dat hij dan nog een paar woordjes erbij gaat leren een keer papa horen is natuurlijk ook heel fijn.

groetjes

10. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Sylvano 29 mei 2012 praat ook niks, hij zegt papa zonder benul wie papa is, en ohoh, hehe, en daaaa als doei ja en nee maar verder niks. Op het cb 3 december liepen ze al te zeuren en in maart moet ik terug maar hij brabbelt hele dagen dus het zal vast goed komen. :)Verder snapt hij wel als ik zeg waar is je beker/jas/schoenen/naar bed enzovoort.

11. aardbei1707

aardbei1707 Fanatiek lid

20 aug 2012
    4.246
    682
    113
    Hier zegt mijn dochter ook nog niet zo heel veel. ze is nu 18 maanden.. pappa, mamma en der eigen naam zegt ze.. ze zegt wel tegen iedereen pappa en mamma

12. FvK

FvK Actief lid

28 dec 2011
    333
    0
    0
    N-H
    Even inbreken (als logopediste :))
    Ik kan hier een betoog houden over de normale taalontwikkeling, maar misschien is het handig om het zelf te lezen: kindentaal.logopedie.nl. Dit is een fijne overzichtelijke site met daarin de taalontwikkeling beschreven tussen 0 en 4 jaar. Ieder kind ontwikkelt zich anders, heel cliché, maar taalstimulering is op deze leeftijd heel belangrijk. Voorlezen, benoemen, veel taal aanbieden, etc. En....een goed gehoor! Misschien dat de bovenstaande site al veel duidelijkheid kan geven.
    Groetjes!

13. Mama-in-love

Mama-in-love VIP lid

11 mei 2010
    7.354
    158
    63
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Hier een jongen van 19 maanden.
    Hij zegt mama, papa en broembroem (auto)
    Verder niets.
    Hij weet wel wat alles betekend. Gaan we naar boven, gaan we naar buiten, gaan we met de auto, maar zeggen ho maar :)

Maak me niet druk. Ben zelf ook geen pusher. Komt vanzelf wel. Ga geen boekjes lezen vanwege een verplichting... Alleen als we er beide zin in hebben.
    Ik benoem wel veel in het dagelijks leven als hij iets aanwijst.

Deel Deze Pagina