Verschil controles vk en gyn

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door nelta, 16 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Tot nu toe ben ik onder controle geweest van de vk; ook bij mn zoontje.
    (uiteindelijk wel met de bevalling overgedragen)

Maar ik moet nu hoogstwaarschijnlijk naar de gyn voor de controles.

Zijn die controles vergelijkbaar? (wegen, bloeddruk, buik voelen, hartje luisteren) of kijken ze naar nog meer dingen; krijg je nog vaker een echo?

2. Maybe01

Maybe01 Actief lid

30 aug 2010
    408
    0
    0
    Ik ben bij een Gyn, ze meten vaak de baby op. Dus ze kunnen vaak iets meer als de VK. Daarnaast meten ze bij elke vrouw altijd de bloeddruk of je nu bij de VK of Gyn bent. Ik vind alleen wel dat bij de Gyn word je een nummertje, Dus ondanks dat ze meer kunnen zien en je leuke echofoto's krijgt voor je plakboek, is er weinig ruimte voor vragen, en zien ze je meer als een product dan een mens. Sta ook niet versteld als je eindelijk binnen bent dat je ook zo weer buiten staat.

3. Speentje

Speentje Fanatiek lid

13 jan 2008
    1.343
    2
    0
    Ik heb bij beide zwangerschappen vanaf het begin onder controle van de gyn. Bij ons in het ziekenhuis doen ze deze onderzoeken standaard bij elke controle:
    - bloeddruk opmeten
    - echo (en meestal meten ze het kindje ook op).

Ik heb wel vaak het gevoel gehad dat ik een nummertje was, maar dit was ook weleens afhankelijk van welke gyn ik had (was elke keer een andere). Het voordeel van de gyn is dat je bij elke controle een echo krijgt!

4. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Tja, de vk lijkt mij idd ook persoonlijker.
    (echoplaatjes heb ik inmiddels al een hele rits ;); in 4 dagen tijd 3 echo's gehad)

In het ziekenhuis bevallen wilde ik sowieso al; dus dat maakt me niks uit.

5. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.027
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ik ben nu ook onder controle van een gynaecoloog en ik heb iedere keer dezelfde (tenzij ze met vakantie is). Mijn vragen schrijf ik tegenwoordig op en die worden dan allemaal beantwoord. Omdat ik bijna altijd dezelfde heb en ik om de 2 weken (ook een tijdje wekelijks) controle heb, kent mijn gynaecoloog mij echt wel. Ik word ook veel serieuzer genomen, ik krijg nooit te horen 'dat het er bij hoort'.

Bij mijn vorige zwangerschap zat ik bij een verloskundigenpraktijk, iedere keer een andere. Daar hadden ze echt een 'het komt vanzelf wel goed' houding. Als ik eens om een extra controle vroeg, was dat niet nodig. Ik zal nooit weten of mijn dochter* nog geleefd had als ze me wel serieus hadden genomen.

Ik baal nu al dat de controles na de bevalling weer door die verloskundigen worden gedaan. Als alles goed gaat, wat gelukkig met de meeste zwangerschappen zo is, dan is de gynaecoloog overdreven medisch. Mocht er iets fout gaan dan zit je echt veel beter bij de gynaecoloog.

6. heppiedepeppie

heppiedepeppie Fanatiek lid

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Ik ben ook onder controle van een gyn en ik vind het wel een fijne man. Soms heb ik een afspraak met de klinisch verloskundige, zij heeft vaak wel iets meer tijd maar ik heb niet het idee dat ik een nummertje ben.

Bij mij wordt voordat ik bij de gyn moet komen altijd mijn bloeddruk gemeten en ik word gewogen. Bij de gyn krijg ik altijd een echo. Ook heb ik vaak bloedonderzoeken.

Mijn vragen schrijf ik ook op en ik krijg er wel gewoon antwoord op. Ik denk dat het per ziekenhuis/gyn scheelt hoe iemand is.

Deel Deze Pagina