Hai! Nu mijn bevalling steeds dichterbij komt, begin ik er toch weer over na te denken De vorige keer ben ik ingeleid (42 weken) en pas na een paar uur kreeg ik een weeënstorm. Heel erg pijnlijk en niet meer weg te puffen. Toen ik vroeg om pijnbestrijding, zeiden ze dat er geen ruggenprik meer gezet wordt bij 5 cm ontsluiting. Toen heb ik maar pethidine gekregen, maar dat hielp eigenlijk niet. (en het duurde uiteindelijk nóg 3/1/2 uur voordat ik 10cm had) Het is niet zo dat ik voor de bevalling per se een ruggenprik wil, maar stel dat...dan moet ik dus ruim ruim op tijd zijn met het aanvragen...? Hoe ging dat bij jullie?
Ik heb bij 5cm ontsluiting wel een ruggenprik gekregen. Ik ben ook ingeleid bij ruim 41 weken en had enorme pijn. En kreeg eigenlijk opties aangeboden, de ruggenprik of de prik in het been. Toen heb ik voor de ruggenprik gekozen. Voor zover ik weet doen ze dat tot 7cm.
Ik ben bij de 2de ook ingeleid en al gauw overvallen door een weeënstorm. Ze hebben de ruggeprik nog gezet maar het ging te snel dus het heeft ook niet meer gewerkt, kreeg persdrang (veel te vroeg dus nog stevig moeten wegpuffen). Een snelle bevalling dat wel maar het is me behoorlijk overvallen allemaal. Ik hoop dat het er dit keer iets rustiger aan toe gaat...
Hangt een beetje van de artsen af. Vaak kijken ze ook naar hoe snel het gaat en wat ze verwachten. Gewoon aanvragen zodra het nodig is. Een ruggenprik terwijl het niet nodig is is zeer moeilijk te doseren...je doseert naar effect. Maarja als de weeen nog niet heftig genoeg zijn is dat heel moeilijk bepalen.
Hier geld ook ruggenprik tot 5 cm. Ik had al een paar uur 4cm en vroeg om een ruggeprik. Ik moest het nog even een uurtje proberen maar heb op mn strepen gestaan IK WIL HET, NU! En heb hem gekregen. Uiteindelijk ben ik geloof ik ook niet veel verder gekomen als 6cm ontsluiting, met ruggeprik. Een vriendin van me is het voorbeeld waarom ze maar tot 5cm ontsluiting een ruggeprik zetten. Tijdens haar thuisbevalling kreeg z eeen enorme weeenstorm, naar het ziekenhuis voor pijnstilling. Met 5cm naar de recovery voor ruggeprik, de prik zat maar nog geen verdoving ingespoten, persweeen en kindje is op de recovery geboren.
Juenco, de kans is groot dat je weer zolang gaat lopen en dus ingeleid gaat worden. Dan kun je dus vantevoren al de afspraak maken met degene die jouw bevalling leidt!
Ik kwam binnen met 5 cm ontsluiting en heb 3 uur later nog een ruggenprik gekregen. Het kan dus wel, maar hangt ook heel erg van de vooruitgang af. Hier schoot het dus sowieso niet op.
Volgens mij is het onzin. Ik werd aan het begin van de bevalling geinformeerd over de mogelijkheden van pijnbestrijding. Toen de verloskundige (van het ziekenhuis) over de ruggenprik vertelde, merkte ik op dat deze toch maar tot 7 cm of zo gezet kon worden en zij zei toen dat dat helemaal niet het geval was. Een paar uur later had ik een mega weeenstorm en heb ik een ruggenprik gevraagd en gekregen. Er is toen niet eens gecontroleerd op hoeveel cm ik zat. Ik heb het vermoeden dat die ontsluitingsgrenzen die je vaak hoort niet om medische redenen worden gesteld maar wellicht vanwege de kosten van de anesthesie of de toeters en bellen die er mee gemoeid zijn....
Nou het is echt wel voor de veiligheid van de patient. In veel ziekenhuizen moet je voor de epiduraal naar de OK. Met dat aantal cm wil je niet op transport gaan. Op de gang of OK bevallen is niet optimaal. Operatiekamers zijn ook niet uitgerust voor een normale bevalling. Ook heeft elke handeling een risico. Er kan bij het gestelde aantal cm alsnog besloten worden de epiduraal te doen..maar dit is meestal alleen als het echt erg langzaam gaat. Anders wegen de nadelen niet op tegen de voordelen. Een epiduraal werkt ook niet direct, heeft ook tijd nodig om in te werken. Je moet ook een startdosis geven. Als je vlak daarna moet gaan persen kan dat wel eens heel vies tegenvallen. En dan heb risico voor moeder en kind. Het ziekenhuis verdiend op elke epiduraal dus ze zeggen niet voor niets nee. Het feit dat ze bij niet gekeken hebben is niet echt een pluspunt van ze.
Na 4 dagen pijnlijke weeën zat ik pas op 4 cm en was de pijn en vermoeidheid zat. Ik wilde NU naar het ziekenhuis en ZSM een prik in m'n rug! Eenmaal in het ziekenhuis hebben ze meerdere malen geprobeerd om pethidine en remifentanil aan te smeren, maar omdat pethidine eerder niet heeft gewerkt wilde ik niets minder dan een ruggenprik. En die heb ik, na aandringen, gelukkig ook gekregen. Ik begreep wel dat een ruggenprik de uiteindelijke bevalling kan vertragen... Ben zelf nooit verder gekomen dan 7 cm, het werd na 13 uur aan de weeënopwekkers uiteindelijk een keizersnede.