Hallo dames, Wij hebben eindelijk een naam bedacht voor ons meisje. Nu hebben we alleen nog de discussie over de schrijfwijze. Voor welke zouden jullie kiezen en waarom? Vièn Viën Fièn Fiën Ik ben benieuwd!
Ik vind Vièn ook het mooist. Overigens vind ik het best een verschil in uitspraak of je met een V of F schrijft... Dus ik zou als ik jullie was kiezen voor de mooiste uitspraak (met F of V) en daarna kiezen of je het mooier vindt met accent of met trema.
Volgens mij veranderd er niet zoveel in uitspraak, toch? Wellicht dat de naam alleen wat 'harder' uitgesproken wordt wanneer je de è gebruikt. Wij willen de naam uitspreken als V(F)iejen
Bij Viën zou ik het eerder uitspreken als Viejun. Bij Vièn zou ik het uitspreken als Viejen. De V of F maakt alleen verschil of je een harde (F) of zachtere klank (V) wil. Ik vind Fièn (Fiejen) heel hard klinken, dus vind Vièn het mooist.
Ik vind Fiën en Viën nogal een verschil. Met de f klinkt het erg hard en ik denk dan aan uitspraak Fien, net als bij Pien bijvoorbeeld. Als je uitspraak Viën wilt, zou ik Viënne doen.
Dat wat jij zegt is ook beetje mijn dingetje.... Ik vind het niet mooi geschreven als Vièn. Maar de uitspraak van Viën spreekt mij minder aan. Wanneer met een F geschreven vind ik het hard klinken en teveel op Fien lijken. Waardoor ik denk dat mensen haar Fien gaan noemen. Vïënne vind ik zelf geen mooie naam omdat ik dat -ne erachter niet mooi vind. Maar een naam laten omdat ik het niet mooi geschreven vind ik ook weer zo wat.... De uitspraak vind ik wel heel mooi Dilemma
Voor mij is Viën ook 'vie-jen'. Net als bij bv. Viënna/Viënne, Fabiënne, Mariëlle, Daniël, Noël, Yaël en Ismaël. Bij bv. Noemi, Zoë en Chloe spreek ik de ë wel anders uit, maar een 'u' zou ik er bij een naam niet snel van maken (itt bij woorden, maar dan gaat het (meestal? altijd?) om een meervoud en dat is bij namen niet aan de orde).
Ik ken de è alleen uit het Frans en daarom vind ik het hier heel raar staan op een klinker voor een medeklinker met daarna niet nog een klinker erachter. Misschien dat het in andere talen wel kan, maar voor mijn gevoel staat het met ë dus veel beter.
Vièn persoonlijk echt het mooist. De ë vind ik in dit geval dat je het eerder uitspreekt als viejun. De è als viejen en de V klinkt zachter als de F.