We zijn druk bezig met het verzinnen van babynamen. één van de namen die we allebei erg leuk vinden, is Bent(h)e. Maar dan de vraag: zouden jullie het met of zonder h schrijven?
Zonder h, omdat je het oorspronkelijk als Bente schrijft. (Het is de Deense vrouwelijke vorm van Benedict). En omdat ik die h simpelweg niets toe vind voegen. In Nederland is Bente zonder h ook gebruikelijker. Volgens de namenbank van Meertens waren er in 2010 in Nederland in totaal 4063 meisjes/vrouwen die Bente heetten. Op datzelfde moment waren er in Nederland in totaal 1681 meisjes/vrouwen die Benthe heten.
Bente Dacht zelf eerst dat een h gebruikelijk was, maar sinds ik een meisje ken die Bente heet ben ik daar ondertussen meer aan gewend.
Ligt ook aan de achternaam. Stel dat de achternaam Oudman is. Bente Oudman: Ben te oud man...... Dan zou ik toch voor de H gaan, ook al is de uitspraak dan hetzelfde. Op papier ziet het er dan wel fraaier uit. Vind persoonlijk met een H sowieso mooier, net als Jenthe enzo.
Dank voor jullie reacties! Wij neigen ook meer naar zonder h, omdat dat de originele spelwijze is en de h niks toevoegt. Maar Grappig om te zien dat de voorkeur van de meesten naar met h gaan. Over achternaam hebben we natuurlijk nagedacht. Gelukkig heten we geen dik, oudman, groot, klein oid
Mijn dochter heet Benthe. Maar dat is meer omdat we haar hebben vernoemd en we de H ertussen daarbij goed vonden passen.