Geen levensgroot probleem, maar ik wil graag jullie tips! Onze zoon van bijna 2 en half jaar drinkt overdag erg weinig. Hij negeert drinken, als ik het voor hem hou dan neemt hij een minislokje of weigert. Vaak is hij zo druk aan het spelen dat hij het gewoon helemaal vergeet. In de avond heeft hij dan dorst en tankt als een tierelier. Drinkt zo 3 bekers melk of water. En...is dus bijna iedere ochtend nat, doorgelekt. Overdag drinkt hij alles bij elkaar: 1 halve beker melk in de ochtend, meer gaat er niet in, en ik vind het niet hygienisch om melk uren te laten staan. pakje sinaasappelsap in de middag met veel aandringen soms nog een kwart bekertje melk of water ergens op de dag hele beker melk, soms meer, rond 18.30 --> dorst halve beker water voor het slapen gaan om 19.15 --> dorst In de auto geef ik hem standaard drinken, omdat hij dan even niet is afgeleid door spelen. Gaat vaak goed, maar regelmatig gooit hij het ook gewoon naast zich neer. En zo vaak zit hij niet in de auto. Gek genoeg drinkt hij buiten huis wel redelijk, bv zaterdagmiddag heeft hij 200ml appelsap gedronken en daarna nog een half glas van mijn spa blauw. Hij drinkt zelf het liefst melk of sinaasappelsap. Siroop of ranja krijgt hij thuis nooit, ik vind (sinaas)appelsap al genoeg suiker. We hebben hem altijd aangeleerd water en melk te drinken. Koude thee is nooit een succes geweest. Ik denk dat hij minder dorst heeft in de avond als hij overdag meer drinkt, en dat hij dan niet iedere ochtend in een natte slaapzak wakker wordt. Maar hoe maken we het drinken overdag aantrekkelijker zonder allerlei suikerbommen in huis te halen? Hij is een zoetekauw als hij de kans krijgt. P.s eten gaat gewoon heel goed dus waarsch geen keelklachten oid.
Je kan hem een plastic serviesje met water geven, dan kan hij het zelf inschenken en dat is erg interessant.
Mijn dochter drinkt ook maar kleine beetjes uit haar open beker maar rietjesbeker gaat heel goed. Die is einde Vd dag meestal wel leeg.
herkenbaar probleem. mijn zoon kreeg op die leeftijd een rietjes beker in z'n handen als hij tv keek. En die dronk hij dan zonder erg in 1 keer leeg
Hier drinkt hij voor de tv ook altijd erg goed. En ook samen drinken werkt hier goed. Allebei een beker en dan samen drinken. Kom mama een slokje, R. ook een slokje en als hij eenmaal drinkt dan gaat de beker ook wel vaak leeg. Daarbij zit hij met de vaste drink momenten hier altijd in z'n kinderstoel. Hij drinkt ook alles uit een open beker, dus wil geen geklieder op mijn (stoffen) bank. Heb het idee dat dat hem ook wel duidelijkheid heeft gegeven. Alleen z'n beker melk, 's avonds voor het slapen gaan is op de bank, maar hiervoor heb ik zo'n plastic beker met een rietje erin van Cars gekocht bij de Action. De rietjesbekers heeft hij allemaal kapot gebeten een paar weken terug dus toen gezegd, als de laatste kapot is, is het klaar, ik koop geen nieuwe meer. Oh en hij heeft hier een leuke open beker ook van Cars. Heb ook een stapel bekers van de IKEA, daar zelf een kleur van kiezen vind hij ook leuk. Oh en hier blijft hij dus ook in z'n kinderstoel zitten tot z'n beker leeg is, dat weet hij inmiddels ook. Duidelijk benoemen, eerst je beker leeg drinken en dan mag je....
Hier staat ook de hele dag een rietjesbeker met water. S morgens en s middags een half bekertje limonade, hij mag meestal kiezen welke hij wil, heb twee smaken. Dat werkt wel redelijk. Maar er zijn dagen dat hij ook heel slecht drinkt. Hij krijgt hier nog wel s morgens en s avonds een fles warme melk, 150 ml per keer dus dat heeft hij sowieso binnen altijd. Maar als jouw zoon geen fles meer krijgt zou ik daar ook niet meer aan beginnen Je zou nog een andere beker kunnen proberen, hier wissel ik ook af met verschillende open bekers, tuitbeker of zo'n hondebeker van de ikea Dan blijft het interessant allemaal. En als hij s middags nog niks anders op heeft dan melk zeg ik ook wel nu eerst je drinken opdrinken! Beetje op strenge toon ( zoonlief zegt dan meteen:mama lief! Zoals hij meestal zegt als ik een beetje boos op hem ben). Succes!
mijn dochter van 9 drinkt ook niet veel.. heel soms red ze met moeite een liter. ze is niet zo'n dorstig persoon en verder gezond en actief. dus ze zal het ook wel niet nodig zijn. alleen in de zomer hameren we er erg op dat ze genoeg drinkt. de jongste van net 1 kan met gemak 2 liter weg drinken als we dat toe zouden laten. maar dat is denk ik meer om de smaak dan om de dorst.
Mijn zoon had dit ook als peuter. Ik las hem een paar keer per dag voor en onder het voorlezen moest hij wat drinken van mij (meestal een pakje drinken). Dat ging heel goed. Nu is hij 4 en ik moet hem nog wel vaak aanmanen om wat te drinken, maar hij drinkt nu wel in 1x zijn beker leeg als ik het zeg.
Mijn dochter drinkt ook heel weinig. We hebben toen ingevoerd bij elk eet moment ook minimaal een half glas drinken. Dus bij ontbijt, fruit, lunch, koekje en avondeten. Zo krijgt ze in elk geval 2,5 glas drinken naar binnen. Het zijn toch momenten waar je even voor gaat zitten. Het was ff doorzetten maar nu is dat gewoonte geworden en weten ze dat ze niet van tafel mogen als het glas nog niet leeg is.
Verschillende bekers kunnen ook helpen. Een open beker, beker met een leuk rietje, rietjesbeker, beker met sportdop. Drinken op vaste tijden. Als koude thee niet wil een lekkere thee warm drinken.wij halen een groene thee met een smaakje.( Pelikaan)
Mijnn dochter heeft hetzelfde probleem (2 jaar) en ik zorg altijd dat ze kan drinken zonder na te denken (even onbeleefd gezegd) dus, als ze voor de tv zit, rietjesbeker in haar handen. Gaan we wandelen met de wagen? Ook dan een rietjesbeker. Ik doe dit alleen als ze dus niet goed drinkt want normaal gesproken drinkt ze uit een gewone beker. Tegenwoordig merk ik dat, als ze sochtends niet of nauwelijks drinkt ze het aan het eind van de middag weer inhaalt maar dat is pas sinds kort zo.
Mijn zoontje is een jaartje jonger dan die van jou, dus misschien gaan wij dit ook nog meemaken Wat ik het eerste dacht: kan hij niet zelf iets aangeven wat hij wil? Je zegt zelf dat de opties beperkt zijn i.v.m. suiker, maar er zijn toch meer opties dan die je nu aanbiedt die minder of evenveel suiker hebben (bv. diksap 7 g suiker t.o.v. sinaasappelsap 8,8 g suiker). Verder wat hier voor (drink)structuur zorgt is dat we minstens 4 keer per dag aan tafel zitten voor een maaltijd of tussendoortje (ontbijt is in bed met z'n allen) en dat daar altijd bij gedronken wordt. Niet gedwongen, want als hij niet wil dan wil hij niet, maar ik doe wel altijd mee met zijn eet- en drinkmomenten. Daarnaast staat er altijd een beker water op zijn eigen speeltafeltje waar hij af en toe uit drinkt buiten de vaste momenten om. Misschien werkt dit ook voor jouw zoontje? Je geeft aan dat hij er eigenlijk geen oog voor heeft, dus misschien even saai/anders/gezellig maken. Succes, hopelijk krijg je hier van iemand een goede tip!
Ik heb ook een slechte drinker, maar als ze in bad zit met het theeserviesje en ik de kraan zachtjes aan laat staan blijft ze maar bijvullen.. Als ze weinig gedronken heeft gaat ze dus na het eten in bad..