Dieet in bijzijn van je kinderen

Discussie in 'De lounge' gestart door Child, 9 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Child

Child Fanatiek lid

6 sep 2011
    2.782
    216
    63
    Misschien een hele gekke vraag maar het kwam in me op toen ik hier een topic vond over afslankshakes:
    Ben je niet bang om je kinderen verkeerd te beinvloeden?
    En dan bedoel ik niet zozeer alleen diëten met shakes maar op alle andere manieren dan gewoon gezond met de pot mee eten?

Ik bedoel niet niet verkeerd hoor; Ben zelf iemand met een behoorlijke dieethistorie en heb een beetje verkeerde relatie met eten (love it/hate it)
    Heb vorig jaar met psychische hulp al veel dingen overwonnen en ben toen ook veel afgevallen door normaal te eten en niet meer te wegen (was bij mij het probleem) Toen ik zwanger werd, wel weer gewogen omdat ik het toch wou weten en de VK het toch ook zou moeten weten. Was in paar maand tijd 12 kilo kwijt.
    Hoop na de bevalling weer op deze manier verder te gaan.

Maar ik zou het heel erg vinden als mijn kind(eren) mijn verwrongen relatie over zouden nemen. (wat ik ook aantal keer heb gezien in programma als Help mijn kind is te dik: Mams had zelf een probleem met voeding)
    Gaan kinderen geen vragen stellen: Mama waarom eet jij niet gewoon een boterham etc?

Hoe denken jullie hierover?

2. Luciaatje

Luciaatje Fanatiek lid

15 nov 2011
    2.349
    2
    36
    Psycholoog
    Zelf nog geen kinderen, maar mijn moeder was wel altijd aan het dieeten en hier ook erg mee bezig. Ze had al vanaf peuter af aan commentaar op mijn eten. Altijd was het: zou je dat nou wel doen??? Ben hier best boos om, ik was helemaal niet te dik namelijk.. Ik heb geen overgewicht, maar het is mij wel altijd bijgebleven, in de puberteit een aantal x tegen een eetstoornis aangezeten en nu nog steeds altijd met de vraag: ben ik niet te dik??? bezig en vaak aan het lijnen.
    Ik denk dat als zij er anders mee om was gegaan dat het misschien anders is geweest, maar verschilt ook per kind. Ik was erg onzeker / gevoelig en nam alles letterlijk op.

3. Child

Child Fanatiek lid

6 sep 2011
    2.782
    216
    63
    @Luciaatje: Ja mijn moeder was ook heel erg bezig (ze is ook te dik geweest in haar jeugd. heeft nu maat 38:$;))
    Wij konden als kind-zijnde altijd erg veel brood eten (bijvoorbeeld) en daar is toen op gegeven moment wel limiet op gezet (2 's morgens, 4 's middags)
    Vond ik toen niet leuk, maar als ik er nu aan terugdenk, zou ik niet weten hoe ik het anders aan zou moeten pakken.
    Als mijn kind ook goede eetlust heeft maar ook aanleg om dik te worden, hoe breng je dat deze dagen nog subtiel? Erg lastig onderwerp.

Mijn zusje heeft jaren anorexia gehad, dus ken ook de andere kant vd medaille...

4. Luciaatje

Luciaatje Fanatiek lid

15 nov 2011
    2.349
    2
    36
    Psycholoog
    Ja dat is idd moeilijk! Ik denk belangrijk om gewoon gezond eten in huis te halen vooral, weinig koek/snoep/chips etc alleen bvb in het weekend of met speciale gelegenheden en dan niet al te panisch erover doen, vooral als blijkt dat hij/zij geen aanleg heeft.
    En als ze dat wel heeft is het denk ik heel belangrijk om er een beetje spelenderwijs mee om te gaan, misschien elke dag dat er niet gesnoept is o.i.d. een sticker en aan het eind iets leuks ervoor?
    Iig niet heel tijd roepen: Niet dat eten dan word je dik!! Of van die vreselijke opmerkingen zoals mijn moeder dus nog steeds maakt van: zoooo!! Als er eens een zak chips wordt opengetrokken ;)
    Ik kijk vaak foto's van mezelf terug als kind en zie dan best een mooi meisje, vind het best verdrietig dat ik toen vaak huilde om hoe dik ik was , terwijl ik dat dus niet was... DAar kun je als ouder wel een rol in spelen in het zelfbeeld van je kind.

5. fafje

fafje Niet meer actief

mijn moeder is altijd mega slank geweest..maar ook altijd fanatiek in goede beweging en gezond eten, dat gezond eten heb ik altijd irritant gevonden..

als ik bijv iets maak...en ze komt eten..dan zegt ze...heb je dat in roomboter gebakken?????...en dan ehct met zo'n toon van woowww dat is echt megaaaa vet...

k ben zelf ook altijd slank/mager/dun geweest, maar ook vroeger als ik dan chips at, wat ik makkelijk kon hebben, dan wa shet weer een opmerking met zo'n toon, weetje wel hoe ongezooooond dat is...pfff...zo vermoeiend...
    Maar zelf eet ze ook gewoon patat en weet ik het wat..lijtk altijd alsof ze zich schaamt dat ze er dan een klodder mayo bij eet...alsof ze daarvan zegmaar gelijk een kilo van aankomt...

dus ik vind het wel belangrijkd at mn kids zich in elk geval nooit zullen schamen iets lekker te vinden wat vet/zoet is...zolang ze maar weten dat sporten een pre is en gevarieerd eten....en alles mag op zn tijd..van mij..

6. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik vind samen met mijn kind eten en hetzelfde als mijn kind eten heel belangrijk. Ik kook in principe ook niet apart.

Als je wilt afvallen, moet je gewoon minder kcal tot je nemen, dat kan door minder te eten of door de juiste verhoudingen vet/koolhydraat/eiwit tot je te nemen en te gaan sporten.

Shakes zijn alleen handig als je korte tijd veel moet afvallen bijv. voor een operatie. Snel afvallen door een crashdieet werkt averechts is inmiddels wel bewezen.

7. Luciaatje

Luciaatje Fanatiek lid

15 nov 2011
    2.349
    2
    36
    Psycholoog
    Ja precies fafje! Af en toe iets ongezonds kan best wel. Zelfs als een kind idd overgewicht of aanleg heeft, kun je het niet altijd ontzeggen om eens gewoon mee te doen met andere kids of een patatje op een vakantiedag ofzo.. Zolang het idd maar sport en over het algemeen gezond leeft!

8. MamaVanSimone

MamaVanSimone Fanatiek lid

19 okt 2010
    3.250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Ik neem aan dat je je kind vooral gezonde dingen voorschotelt, dus dan kun je gewoon mee eten toch? Wij eten een stuk beter sinds Simone er is. We koken vaker en gezonder, en we eten meer fruit. Het enige verschil tussen Simone's eten en dat van ons is dat zij de volle varianten krijgt en wij niet maar daar ziet zij niks van.

Ik moet nog ongeveer 7 kilo kwijt en het gaat niet zo hard maar ik ga niet aan de shakes/pillen of rare soepjes of speciale blablavrije dieten. Dat zijn vaak alleen maar hypes en ik wil ook niet dat zij daar later mee gaat beginnen, als ik haar nu leer dat ze naar haar lichaam moet blijven luisteren wat eten betreft is dat hopelijk ook niet nodig.

En sporten vind ik belangrijk. We zwemmen elke week en nu ze goed kan lopen zijn we als het mooi weer is constant buiten aan het spelen dus dat gaat ook hartstikke goed :)

9. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Ik vind dieeten in het bijzijn van je kinderen eigenlijk not done. Je leert je kinderen namelijk dat het ok is om een dieet te volgen terwijl het juist zo belangrijk is om een normaal eetpatroon te krijgen/hebben.
    Aan de andere kant.. Mijn moeder heeft werkelijk elk dieet die er bestaat (of niet bestaat..) geprobeerd en dat doet ze nog steeds. En heeeeel vreemd, maar niks werkt:D Ik ben gewend dat mijn moeder altijd anders at dan wij of dat we ineens weer iets ranzigs moesten eten omdat mijn moeder weer heilig overtuigd was van een of ander vaag dieet.
    Ze heeft nu weer iets nieuws ontdekt en dit is het helemaal;) Ik wil er inmiddels niet meer met haar over praten omdat ik me er dood aan erger. Ik heb voorgesteld dat ze in cognitieve gedragstherapie moet gaan, dat haar denkwijze over eten flink aangepakt moet worden. Is ze het wel deels mee eens, maar duikt vervolgens toch weer in een dieet.

10. Lynn77

Lynn77 VIP lid

29 dec 2007
    10.546
    1
    0
    Zuid-Holland
    #10 Lynn77, 9 apr 2012
    Laatst bewerkt: 9 apr 2012
    Nou als je een GOED dieet kiest, dan zou dat zelfs heel positief moeten werken op de gezondheid van je kind. Ik ben nu ruim 7 weken bezig en ik ben dolblij dat wij allemaal eten zoals mijn dieet doet, want sinds een tijdje eet mijn dochter eindelijk weer wat groente en fruit, omdat ik dagelijks 6 porties fruit eet en vaak aan het einde van de middag eet ik rauwe paprika of augurkjes met kalkoenfilet, en zij wil dan ook. Nou ik ben daar alleen maar blij om, laat ze maar lekker gezonde tussendoortjes met mij mee eten!

Avondmaaltijd: is een maaltijd die ik kan eten maar ook gewoon goed/gezond zijn voor mijn man en dochter, en sommige 'met de pot mee' maaltijden maak ik ook wel, maar dan neem ik zelf een kleinere portie.

Verder krijgt mijn dochter misschien 4 keer per week een snoepje, en 1 keer per week een bakje chips. Daarnaast is het fruit, een nijntje koekje of de gewone maaltijd (brood met minstens 1 x vleesbeleg) en de avondmaaltijd.

Ik drink de hele dag water en mijn dochter wil dan ook vaak een slokje. Ze krijgt 2 x per dag een pakje drinken maar water mag ze van mij onbeperkt drinken.

Daarnaast ook lekker bewegen, buiten spelen, buiten wandelen, binnen dansen, naar de gym...

Oja ik doe weight watchers in combinatie met maaltijden van GI dieet. GI dieet is gebaseerd op:
    fruit, groente, volkoren producten (brood, pasta), zilvervliesrijst, magere zuivel, vlees en vis.
    De maaltijden van dit dieet (ik vind het eigenlijk geen dieet) zijn echt heerlijk! Ik eet in feite lekkerder dan toen ik niet bezig was met lijnen...

11. mama suus

mama suus VIP lid

18 aug 2008
    7.510
    188
    63
    somewhere
    ook mijn reden waarom ik niet aan de shakes wil. ben bang dat de kids dan ook smorgens hun broodje niet meer willen eten en heb al van die slechte eters. zo heeft ons manneke vandaag een paar hapjes brood gegeten. 4 sultana`s (zelf gepakt) en drinken. thats it meer niet. we eten echt wle gezond maar ze eten het gewoon niet. en wil het niet nog erger maken door zelf ook niks te eten. want jah goed voorbeeld doet volgen toch. dus eet smorgens netjes een broodje en ook smiddags. en savonds eten we samen warm.... (lees, ik eet de kids kijken hahaha)

12. Trees

Trees Niet meer actief

Wat is dieten?

Ik vind het belangrijk om mijn dochter een gezonde leefstijl mee te geven en dat door het goede voorbeeld te geven. Gezond en gevarieerd eten met zo min mogelijk troep uit pakjes. Verder bewegen wij veel o.a. wandelen met onze dochter. Op deze manier bereiken en houden ook wij op een gezonde manier een normaal gewicht en geven we het goede voorbeeld.

Persoonlijk geloof ik niet in crashdieten met shakes of belachlijk weinig calorieen. Volgens mij is het enige wat je bereikt dat je complete stofwisseling door de war schopt met alle gevolgen vandien. Ik vind daarom niet dat je daarmee het goede voorbeeld geeft en dat je dit dan ook zeker niet moet doen in het bijzijn van kinderen. Kinderen leren namelijk grotendeels door imitatie. Ik vind juist dat kinderen moeten leren dat er betere en gezondere manieren zijn om op gewicht te blijven en dat is nog steeds bewegen en gezond eten.

13. butterfly83

butterfly83 Fanatiek lid

14 feb 2008
    2.047
    46
    48
    friesland
    Ik shake dus wel (momenteel)
    En ik heb een haat/liefde verhouding met eten, al verschillende dieten uitgeprobeerd.
    Ideaal is het niet maar ik geloof ook niet dat het mijn kinderen schaad. Ze weten dat de shake op dit moment mijn maaltijd is tussen de middag ('s ochtends eten we nooit aan tafel waardoor ze het niet merken) 's avonds eet ik juist gewoon. Manlief en zoonlief hebben beide verschillende allergieen waardoor eten op tafel dat iedereen kan eten al een prestatie op zich is. Dan zou ik dus voor mezelf iets anders moeten maken. Dan wil ik dus voorkomen. Ook leren wij de kids dat ze alles moeten opscheppen, dat doe ik dus ook. Ik laat geen aardappelen staan of vlees omdat er te veel calorien inzitten dus doe ik het op deze manier. Had het liever anders gezien maar ik heb liever dat de jongens een gezonde, energieke moeder hebben met een 'gezond' gewicht.

14. zogelukkig

Dit vind ik geen dieet in de zin van afvaldieet. Als dat zo zou zijn, zou je kind er ook niet aan mee mogen doen.
    Wat jij nu eet is normaal en zo zou dat voor iedereen moeten gelden!
    Oh, ik lees nu de magere zuivel, maar mager is een dieetprodukt, dus ik zou je kind op zijn minst halfvolle zuivel geven. Een kind heeft meer vet nodig dan een volwassene en zeker meer dan een te zware volwassene.

15. sab85

sab85 VIP lid

24 mei 2007
    9.434
    0
    0
    Afvallen wil natuurlijk niet altijd zeggen dat je niet of heel weinig eet? Ik ben in december begonnen en heb mijn hele voedingspatroon omgegooid, maar ik eet gewoon 3 normale maaltijden (dus niet meer 2 keer opscheppen savonds)op een dag met 3 gezonde tussendoortjes.Na het avondeten eet ik niets meer, dat scheelt al een hoop. Mijn kinderen zien hier dus niets van, en toch ben ik in de afgelopen 4 maanden 20! kilo afgevallen. Ik eet gewoon met ze mee, maar snoep niets meer, drink meer en ik eet regelmatiger en gezonder. Dat lijkt me alleen maar goed om aan ze mee te geven..

16. Lynn77

Lynn77 VIP lid

29 dec 2007
    10.546
    1
    0
    Zuid-Holland
    @zogelukkig: Magere zuivel is geen dieet product. Een light product is wél een dieetproduct.
    Mijn dochter heeft KMA dus krijgt toch al geen zuivel, maar sojamelk. En op brood heeft ze omega 3 boter van becel.
    Ik eet idd normaal, ik snoep er alleen niet bij en niemand 'merkt' dus iets van het dieet wat ik volg.

@sab85: helemaal mee eens!

17. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

13 aug 2007
    4.077
    5
    38
    Mijn moeder haalde bijna nooit snoep in huis en ik dronk tot mn 18e ongeveer nooit frisdrank. Toch snoep ik nu teveel en ben ik iets te zwaar.
    Ik geef mn kinderen mee dat teveel snoep slecht is voor hun tanden en dat je dik kan worden van teveel koekjes en snoep,dat lijkt me vrij normaal. En als ik af zou vallen en een week shakes zou willen dan zou ik uitleggen dat ik dat doe omdat ik teveel gesnoept heb en daardoor te dik ben geworden maar dat zij gewoon mogen eten omdat ze niet te dik zijn. maar ik ben tegen shakes dus dat zal nooit gebeuren haha!

18. Tjilpje

Tjilpje Fanatiek lid

3 mrt 2010
    1.950
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je moet er wel mee oppassen.

Zo zei de juf eens tegen een andere moeder iets in de trant van.....ik moet echt minder eten anders word ik te dik.... prompt wilde mijn dochter amper nog wat eten. De juf had immers gezegt van eten word je dik:$ *in haar beleving*.

Een vriendinnetje van mijn oudste dochter is er ook erg mee bezig. (tien).

Haar moeder is al een tijd op dieet, staat veel op de weegschaal en haar dochter houd precies in de gaten wat ze eet. Praat over haar gewicht, staat ook regelmatig op de weegschaal. *dan praten we over een kind van tien jaar*

19. zogelukkig

Maakt niet uit hoe je het noemt: mager of licht. Ze vallen volgens de diëtetiek zeer zeker onder de dieetprodukten. Net als halvarine trouwens.;)

20. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

13 aug 2007
    4.077
    5
    38
    ja daar heb je gelijk in maar je kan toch uitleggen dat de juf bedoelde minder snoepen etc etc....
    Denk inderdaad niet dat het goed is om als moeder altijd te klagen over je gewicht etc in bijzijn van je kinderen.

Deel Deze Pagina