Bepaald type namen

Discussie in 'Babynamen' gestart door tuc, 23 mei 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Dit vraag ik dus serieus voor een vriendin:roflmao::roflmao:, want aan mijn lijf geen baby's meer;)

    Zij zijn bezig met namen en hebben eigenlijk totaal nog geen richting (korte, lange, Hollandze, Engels klinkende) waar ze een voorkeur voor hebben.
    Nu zijn er namen die je in de hele samenleving hoort. Maar ook namen die door een bepaalde type mensen gegeven worden. Waar men bij het horen van de naam al een associatie heeft.
    Dat is misschien wel niet netjes en terecht, maar toch gebeurd het.

    Houden jullie daar rekening mee? Dat je geen namen kiest die wellicht "kak" of "tokkie" of whatever gevonden kunnen worden?
     
  2. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.030
    25.506
    113
    Met de associaties die anderen kunnen hebben hebben wij geen rekening gehouden, enkel met de associatie die wijzelf hebben.
     
  3. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.121
    15.628
    113
    Vrouw
    #3 Neuzeke, 23 mei 2022
    Laatst bewerkt: 23 mei 2022
    Ik vind bepaalde namen gewoon niet mooi.
    Dus echt over nadenken of rekening mee houden deden wij niet.

    Sommige namen en soorten namen bespreken wij niet eens.
    Dan denk ik bijvoorbeeld aan Tigiago, Chelsey,...

    Had dat onze stijl geweest, dan koos ik die gewoon.
     
  4. Hemeltjelief

    Hemeltjelief VIP lid

    23 mrt 2020
    12.936
    1.183
    113
    Vrouw
    Nee hoor.Wij kiezen namen die wij mooi vinden.
    Associaties van andere kun je geen rekening mee houden.
    Iedereen denk wel weer wat anders.
     
  5. Narcisje

    Narcisje VIP lid

    17 mrt 2016
    11.400
    6.937
    113
    Vrouw
    Ik denk wel regelmatig na over wat anderen van onze namen zouden vinden ja. Vrouw haar voorkeursnaam voor een meisje is een naam uit het Oostblok en ik vind de naam ook heel mooi, maar zou hem toch niet kiezen omdat ik denk dat mensen daar een mening over hebben.
     
    Leraje vindt dit leuk.
  6. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.973
    7.903
    113
    Vrouw
    Ik vond het met zijn twee al lastig om een naam te vinden waar we beiden geen minder leuke associaties mee hadden. Als ik nog mee had moeten nemen wat de rest van de wereld vindt waren we nu nog aan het zoeken.
     
    Sylver en NiVa0230 vinden dit leuk.
  7. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Absoluut. In mijn ogen zijn namen die met Dj beginnen al afgeschreven puur om het “type volk” dat die namen aan hun kinderen geeft.
     
    Youtan, Zuul, WinMom90 en 5 anderen vinden dit leuk.
  8. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.973
    7.903
    113
    Vrouw
    Maar dan kies je ze toch niet omdat je zelf de associatie ermee hebt, niet omdat anderen dat hebben. Zo bedoelde ik mijn post ook.
     
  9. Summerbelle

    Summerbelle Niet meer actief

    Niet omdat een ander dat zou kunnen vinden, maar omdat we zelf de associatie hebben.
     
    Zuul vindt dit leuk.
  10. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.112
    113
    Vrouw
    Ja!

    Frans-Lodewijk is voor ons te kak, Djelisiah is te volks en Fauna te alternatief. Dat past niet bij ons. Past niet bij de kinderen. Dus de stijl van de namen sluit wel aan bij ons zeg maar.
     
    Zuul en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  11. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.482
    1.717
    113
    Aan de ene kant kies je een naam die je mooi vindt, maar misschien dat sommige mensen er wel rekening mee moeten houden. Bij mij bemoeit geen mens zich ermee of ik mijn kind Roderick of Djaxx noem, ik kies gewoon een naam die ik én man leuk vinden. Maar stel dat Willem en Max nog een kind zouden krijgen en ze het kind Djeyzallyna willen noemen dan krijgen ze daar vast commentaar op, een Marie-Louise past daar beter zeg maar. Ik weet niet of in hun geval de keuze reuze is.

    Kan natuurlijk wel dat Rosalinde geen bekakt hockeymeisje wordt, maar een ordinaire schreeuwde vrouw in tijgerprint en geblondeerde en getoupeerde haren. Dan heeft de buurvrouw een heel ander beeld bij de naam Rosalinde dan iemand die een kakkerige Rosalinde kent.

    Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar namen die richting kak/op het hockeyveld prima passen en ik hou niet van namen met creatieve spellingen en onnodige letters. Uniseksnamen zijn ook niet aan mij besteed.
     
    GossipGirlxoxo en Leraje vinden dit leuk.
  12. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.599
    13.151
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Hm misschien dat als we echte voorkeur hadden gehad voor tokkie namen dan wel.
    Maar aan de andere kant denk ik ook: joh, als jij dat nou mooi vindt, waarom moet je dan persé rekening houden met wat een ander er van vindt?

    Zo vond en vind ik Romy al jaren prachtig.
    Dat komt omdat ik van jongs af aan een (toen) heel lief meisje ken met prachtig lang en wit haar: net een engeltje.
    Toen ik die naam voorstelde aan m’n man zei hij: nee, dat vind ik echt zo’n volkse naam.
    Ikzelf had die associatie dus helemaal niet.
    Nu hebben we hier op school een Romy zitten die er hetzelfde uit ziet als haar moeder: elke dag dezelfde soort outfit aan: ordinair met veel panterprintjes, zwart en roze en zo’n megadik elastiek rond een knot op haar hoofd.
    Dus ja, nu zie ik ook wat meer hoe volks een naam ineens kan worden als je referentiekader anders wordt…

    Wij hebben zelf overigens nooit rekening ermee gehouden dat de namen van onze kids best wel als ‘overdreven/ poepchique/ kak’ kunnen worden gezien. Wij vinden dit gewoon mooi en daarmee punt uit :p

    PS: wij hebben wel echt van tevoren meerdere malen besproken over wat onze naasten van onze voorkeur zouden vinden. Gelukkig waren we het er wel over eens dat het haast niet anders kon dan dat de verre meerderheid het mooi zou vinden.
    Als dat niet zo geweest zou zijn, weet ik niet of we die namen zouden hebben gegeven.
    Zeker met je naasten is het toch wel leuk als zij dé naam óók mooi vinden, al zeg ik het zelf.
     
    Leraje vindt dit leuk.
  13. esklessebes

    esklessebes VIP lid

    23 mrt 2014
    6.479
    3.336
    113
    #13 esklessebes, 23 mei 2022
    Laatst bewerkt: 23 mei 2022
    Waar wij vooral naar gekeken is wat vinden wij mooi maar wat past ook bij ons.
    En een kind moet z'n leven lang ermee doen. Waarmee kan je kind solliciteren?

    Pestgevoelig heeft niet altijd zin want dan zoeken ze wel iets anders om mee te pesten.
    Al heb ik bij bepaalde namen zelf al een rijmnaam erbij bijv dat dus echt niet de naam zou worden. Denk aan Claire Bipolair.

    Beide hier ook Nederlands ook onze namen zelf vind ik dan ook dat het daar bij moet passen.

    Gelukkig hebben vriend en ik best dezelfde style wat we mooi vonden dus maar hele korte lijstjes.

    Houden totaal niet van geknutselde namen, voor ons hoeft het niet apart, denk als ik het moet verwoorden dat wij wel van een tikkie klassieke namen houden.
     
  14. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Zo ken ik een charity, nou daar had ik ook echt associaties bij toen ik die naam hoorde. Maar ze is helemaal niet zo, hele normale doorsnee vrouw.
    Dat vind ik dan soms wel sneu, dat je met een naam zit waar mensen vooraf een mening over hebben.
     
    Leraje vindt dit leuk.
  15. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.112
    113
    Vrouw
    @esklessebes dat is ook een belangrijk criterium van ons: je moet er wel mee solliciteren.

    Stel mijn kind wil graag advocaat worden bij een poep chique toko: dan zijn de verwachtingen bij D'shano-Deedjeey toch echt wel anders dan bij Roderick. Andere kant als hij stratenmaker wil worden dan kan t zijn dat Roderick-Lodewijk oproept van 'oei die is vast geen hard werken gewend'

    Wij kiezen zelf meer voor klassieke namen, die eigenlijk vooral neutraal zijn en weinig oproepen. Net als de naam Thomas. Roept niet iets extreems op.
     
    Zuul, Leraje, Vero0504 en 2 anderen vinden dit leuk.
  16. esklessebes

    esklessebes VIP lid

    23 mrt 2014
    6.479
    3.336
    113

    Wij ook idd! benieuwd naar de namen van jouw zoons?
     
  17. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.028
    5.175
    113
    Hier een combinatie van namen die afvallen vanwege onze eigen associaties en namen die afvallen vanwege vermoeden van associaties bij anderen.
    Ik vind Engelse klassieke namen bv vaak mooi, maar dan wel in het Engels - in het Nederlands krijgen ze soms een negatieve associatie (omdat het bv meg een dj- wordt uitgesproken). Dus die namen viel af, maar had ik mogelijk wel gegeven als wij bv voor hun geboorte in een land waren gaan wonen met Engels als voertaal. Dat is eigenlijk dus de naam laten vallen vanwege de omgeving, maar gecombineerd met dat ik het gewoon zelf ook niet mooi vindt om zo’n naam erg ‘vernederlandst’ te horen.
    Onze dochters hebben een Nederlandse naam die wel makkelijk is om te vormen naar een Engelse klassieke variant. We hebben veel vrienden en kennissen waarmee we Engels spreken, en de meesten gebruiken die Engelse variant van hun namen. (Niet allemaal, bv ook mensen die graag Nederlands leren en die proberen ook Nederlands met de kinderen te praten, die gebruiken hun officiële namen.)
     
    Leraje vindt dit leuk.
  18. Kolibrie

    Kolibrie VIP lid

    29 jun 2008
    5.733
    410
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Mijn meiden beiden een Y in hun naam. Dit wordt volgens mij ook vaak verbonden met aso namen, maar laten we dat nou juist helemaal niet zijn :roflmao: Dus nee daar heb ik me niet door laten leiden.

    Ik wilde wel normaal uitspreekbare namen die op volwassen leeftijd ook passen.
     
    NiVa0230 en hummeltje5 vinden dit leuk.
  19. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.634
    10.536
    113
    #19 Dubbelgeluk, 24 mei 2022
    Laatst bewerkt: 24 mei 2022
    - passen bij de achternaam
    - geen dj
    - niet te kak
    - Engels kan, maar dan wel toegankelijke namen (James vind ik een leuke naam maar zou afvallen omdat dat niet bij ons past, scott vonden we wel een kanshebber)

    Het zijn uiteindelijk 4 Fries/ Scandinavische namen geworden. Nog altijd vind ik ze heel erg mooi!
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.
  20. artie

    artie Fanatiek lid

    27 sep 2021
    2.645
    3.007
    113
    Vrouw
    Ik denk wel eens als ik een naam mooi vind van ojee wat als vb onze familie het lelijk vindt. Ik heb dat nu vb met Maxim, is een naam die hoog staat als we ooit een jongen krijgen, maar ook iets wat niemand zou verwachten denk ik, en dan durf ik die naam al bijna niet meer gebruiken. Echt te erg eigenlijk. eigenlijk zou je je daar niks van moeten aantrekken.
    Is ook echt geen tokkie naam ofzo, ook niet extreem kak volgens mij, gewoon normaal en degelijk, dus zou prima kunnen bij hoe we zijn.

    Qua stijl kiezen we bepaalde namen gewoon niet omdat we er zelf associaties bij hebben, niet omdat iemand anders die heeft denk ik. Maar ik denk dat onze stijl vrij standaard is wel over het algemeen.
     

Deel Deze Pagina