Bepaald type namen

Discussie in 'Babynamen' gestart door tuc, 23 mei 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Milkyway7

    Milkyway7 Fanatiek lid

    28 apr 2020
    1.442
    938
    113
    Vrouw
    Noord-holland
    Ik hoef er in die zin geen rekening mee te houden omdat dergelijke namen totaal niet mijn smaak zijn. Zelf houd ik van unieke namen en mijn kinderen hebben dan ook namen die je nooit hoort of voorkomen. Wellicht dat mensen daar ook weer een mening of associatie bij hebben? Ben ik wel benieuwd naar eigenlijk.
    Maar verder boeit het me vrij weinig. Ik kies een naam die we zelf leuk vinden.
    Wel houden we rekening met zoals hier al gezegd is dat het fatsoenlijk te schrijven - en uit te spreken is e.d.
     
    Lies1611 en hummeltje5 vinden dit leuk.
  2. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.597
    13.150
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Mijn mening: leuk juist (dito hier namelijk ;))! :D
     
    Milkyway7 vindt dit leuk.
  3. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.827
    14.156
    113
    Hier kiezen we de roepnaam op wat we mooi vinden EN als volwassene nog serieus genomen kan worden. Bij voorkeur ook internationaal nog gehanteerd kan worden zonder te struikelen (alhoewel G vernederlandst wordt, maar dat corrigeert ze zelf wel)

    De tweede naam mag wat bijzonderder zijn en daarmee zijn we met G. de keltisch/fantasy hoek in gedoken zonder extreme overkill in te gaan. T komt toch ook op je ID enzo.

    R. kreeg een vernoeming naar zn grootvaders, hadden ze er beiden nog geweest hadden we daar nog wel even verder onze hersens staan kraken.

    M. heeft ook een normale klassieke voornaam en een bijzondere tweede naam, mja die zal nooit solliciteren :(.

    Alle drie voornamen van aartsengelen maar dan de spaans/portugese spelling. Voor R een makkie, G komt steevast met een trema op dr werkje terug die er niet hoort of een dubbele l...
     
  4. Leraje

    Leraje Fanatiek lid

    19 apr 2013
    4.961
    2.790
    113
    Ik denk dat onze eigen associaties belangrijker zijn dan die van de mensen om ons heen, maar daar zit natuurlijk overlap in. Ik vind té vreemde namen in NL niet zo leuk, daarvoor ben ik toch te gevoelig voor de doe maar normaal dan doe je gek genoeg mentaliteit. Daardoor vallen best veel namen af die ik anders heel mooi zou vinden. Maar te standaard / veelvoorkomend irriteert ons dan ook weer. De balans is lastig haha.

    Ik heb vooral een bezwaar tegen dat veel Nederlanders namen niet goed uitspreken, en dan vooral Engelse namen. En ze dénken meestal wel dat ze het doen. Daardoor vallen die voor mij ook veelvuldig af.
     
  5. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.634
    10.536
    113
    Op basis van deze omschrijving was dit een leuke zoektocht naar de namen van je kinderen, ik denk dat ik ze weet :)
     
  6. Nixter

    Nixter Fanatiek lid

    14 jul 2016
    1.593
    1.260
    113
    vlakbij Amsterdam
    Goeie vraag,
    Maar ik denk dat het super lastig is. Zeker in ons geval, wij hebben nogal verschillende kringen waar we ons in begeven.
    Dus zowel de -ey namen, als de hockeydames komen in onze omgeving voor.

    Wij hebben geen rekening gehouden met associaties van onze omgeving, bij de naam van onze zoon ook wel lastig, die komt in NL eigenlijk bijna niet voor.
    Wel hebben we heel bewust gekozen voor namen waarvan de uitspraak en schrijfwijze duidelijk is.
    (Dachten we, want de naam van onze zoon wordt soms toch nog met een i geschreven ipv een j, maar goed)

    Uiteraard houden we wel rekening met onze eigen associaties.
     
  7. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Dit. Mensen vonden bij ons O1 vaak leuk, O2 ‘apart en euhhh, wel héél apart’ en M wel vlot. Ik denk dat de naam voor nr 4 categorie ‘apart’ wordt weer :p
     
  8. Mapje

    Mapje Niet meer actief

    Wij houden zelf niet van hele volkse namen met een DJ(ordy) etc dus dat viel sowieso al af. En we zijn ook geen Pieter en Roderick mensen. Al had ik eerder mijn kind Pieter dan Joey genoemd puur door mijn eigen associatie met de namen. We hebben wel opgelet of de namen ook “voor later” passend zijn.

    Maar onze voorkeur was wel duidelijk (kort) Maar aan de andere kant heeft een van onze zoons een honden naam. Volgens andere mensen dan :p
     
  9. Sophie2019

    Sophie2019 Fanatiek lid

    21 jul 2018
    1.759
    1.342
    113
    Vrouw
    Tot op zekere hoogte. Zoon heeft een naam die sommige mensen boers zullen vinden. Ik snap dat wel, maar zie de naam niet zo. Nu zwanger van de tweede en hou er wel rekening mee dat de combi niet echt een boeren duo wordt haha.
     
  10. Steph90

    Steph90 Lid

    11 feb 2021
    45
    19
    8
    Vrouw
    In principe niet.. iedereen zou z’n eigen associatie met namen hebben. Echter vind ik Vladimir al jaren een hele mooie naam (ben Nederlandse) maar dus wel echt wegens de omstandigheden zou ik dat nooit doen. Buiten het feit om dat mn vriend en volgens mij zowat heel Nederland die naam verschrikkelijk vind.
     
  11. Wollig

    Wollig Bekend lid

    25 nov 2017
    878
    537
    93
    Vrouw
    Tijdens beide zwangerschappen werd er door anderen gegrapt over namen, die wij eigenlijk helemaal niet verkeerd vonden. Zij vonden het dus kakkerig, hockeynamen.

    Daar kan ik geen rekening mee houden hoor.

    Wij houden gewoon niet van Lennon, Boas, Naomi enz. Die volgens mij aardig gangbaar zijn. Om nog maar niet te spreken over gekunstelde namen die niet uit te spreken zijn.
     
  12. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.634
    10.536
    113
    Ik ken geen Lennon, Boas en Naomi, dus ik denk niet dat ze heel gangbaar zijn.

    O en Naomi is juist een hockeynaam toch;)
     
  13. Wollig

    Wollig Bekend lid

    25 nov 2017
    878
    537
    93
    Vrouw
    In mijn beleving is Naomi geen hockeynaam :p
    Maar Lennon en Boas heb ik wel vaker gehoord, ook hier op het forum.
     
  14. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.634
    10.536
    113
    Ik refereer naar Naomi van As;)

    Geen Lennon en Boas in mijn zoontje zijn klas of op de peuterspeelzaal.
     
  15. din0

    din0 Fanatiek lid

    14 aug 2011
    4.534
    1.529
    113
    De eerste kreeg een Nederlandse naam en een tweede naam is heel anders.
    Is vernoemd naar zijn overleden oom (broer van man) helaas is de een gelijk bij zijn geboorte overleden en onze zoon met een half jaar.
    Het begint met een r en in de voetbalwereld komt deze ook voor.
    Zijn tweede naam begint met een x.

    Onze 2e heeft dan weer een Franse naam die vernederlandst is.
    Je spreekt het dus echt uit zoals het er staat en in Frankrijk zou de laagte letter weg vallen.
    Haar tweede naam is Nederlands.

    Ach ja ieder zijn ding natuurlijk maar een dj en niet uit te spreken namen of simpele namen heel moeilijk geschreven vind ik dan weer niks.
    Ook bloem of andere simpele benamingen als zusje of coco vind ik dan ook weer niets.
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.
  16. Wollig

    Wollig Bekend lid

    25 nov 2017
    878
    537
    93
    Vrouw
    Ow ik kijk geen sport :p
     
  17. Villa Kakelbont

    Villa Kakelbont Bekend lid

    13 okt 2020
    899
    1.507
    93
    Vrouw
    Wij hebben geen rekening gehouden met associaties van mensen om ons heen. Onze zoon heeft een naam die grappig genoeg door sommige als kaknaam wordt gezien en door anderen als licht hippie achtig...deze naam komt uit onze koker.
    Onze dochter had haar naam al toen wij haar adopteerde, tja ik zal de naam zelf nooit kiezen. Ze komt oorspronkelijk uit Kenia en heeft een Amerikaanse naam. Ik vind hem wat tokkie achtig. De namen van onze kinderen passen dus niet bij elkaar. Maar ach...
     
  18. Zuul

    Zuul Fanatiek lid

    19 aug 2020
    2.520
    3.208
    113
    Vrouw
    Ja wij hebben wel rekening gehouden met schrijfwijze, uitspraak, een naam die ook op latere leeftijd nog goed past en wat onze/andere associaties er mee zijn.
    Eerst vond ik haar naam verschrikkelijk omdat ik er geen leuk associaties mee had maar dat sloeg om rond 20 weken zwangerschap en sindsdien heet ze zo.
    Voor een eventuele volgende zoon hebben we een naam wat ook een werkwoord is en daarover twijfelen we wel maar het is de enige jongensnaam die wij beiden mooi vinden.
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.
  19. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.597
    13.150
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Je maakt wel heel nieuwsgierig nu!
    Op zoveel (nederlandse) jongensnamen die ook een werkwoord zijn kom ik niet namelijk :rolleyes:
    Iets met een S of een K ligt nog het meest voor de hand.
     
  20. Zuul

    Zuul Fanatiek lid

    19 aug 2020
    2.520
    3.208
    113
    Vrouw
    Haha Ben. Dat is de enige naam die we beide mooi vinden voor een jongen. Past wel bij onze Lotte natuurlijk, maar het is echt een veelgebruikt werkwoord.
    Nu ben ik wel benieuwd wat S en K zouden kunnen zijn:roflmao:
     

Deel Deze Pagina