Als die mening het tegenovergestelde is van mijn normen en waarden, dan hoef ik daar niet zo veel mee te maken te hebben. Vooral als dat invloed kan hebben op mijn kinderen en wat ik ze probeer bij te brengen. En daarbij vind ik het nou eenmaal buitengewoon dom om alles wat er in je hoofd omgaat zomaar op internet te knallen ‘gewoon omdat het kan’. Soms zul je dan de consequenties moeten aanvaarden. In dit geval zou ik zo iemand met heel andere ogen gaan bekijken.
Natuurlijk deel ik de mening totaal niet van de juf met haar opmerking over Oss, maar haal ik dan meteen mijn kinderen daar weg? Nee dat vind ik niet nodig. Ik zou denk ik aangeven dat het niet een slimme uitspraak was maar zolang zij inderdaad gewoon goed haar ding doet voor mijn kinderen, waarom zou ik ze daar dan weg halen? Ze belast mijn kinderen toch niet met haar mening?
En wat als het geen invloed heeft op je kinderen? Het is inderdaad niet slim nee om alles zo op internet te gooien maar als dit allemaal niet was gebeurd dan had je het nooit geweten dat ze zo dacht, had je je ook niet druk gemaakt om of je kinderen hierdoor beïnvloed zouden worden.
Wat ik niet weet, kan ik ook niet naar handelen. Maar jij neemt nu blijkbaar aan dat iemand dit soort dingen alleen op internet kwakt en verder niet uitdraagt. Ik denk dat als iemand juist dat soort dingen zonder enige gedachte deelt, er irl ook naar kan handelen...
Iedereen mag zijn eigen mening hebben maar: met het intreden van social media zijn we blijkbaar ook een stukje fatsoen verloren. Het bereik is groot en het www vergeet niks. Mensen zijn er niet leuker op geworden in elk geval.
Het heeft wel invloed op je kinderen. Overtuigingen, of je ze nu uitspreekt of niet, komen naar voren in je dagelijkse gedrag en houding. Dus als je je kinderen brengt bij iemand die overtuigingen heeft die haaks op die van jou staan krijgen je kinderen daar wat van mee.
Dat zeg ik helemaal niet, ik zeg juist dat niet iedereen handelt naar wat hij uitstraalt op Facebook. Mijn vriendin is juf en moslim, die staat ook echt niet de hele dag uit de koran te lezen in de klas omdat zij gelovig is en die school niet maar ze voert wel discussies op Facebook hier over. Tja, ik heb echt helemaal niets met het geloof en moet er ook niets van weten maar zij handelt er verder niet naar. Ik zou haar dus niet als vriendin gaan dumpen omdat zij op Facebook hier over hele discussies heeft. Het is maar even een voorbeeld.
Misschien belast ze indirect niet jouw kinderen nee. Maar even een oprechte vraag: zo'n opmerking als alle moslims moeten het land uit, vind jij zo'n mening überhaupt kunnen? Kijk dat jij nooit ongezond eet en ik 6x per week of jij cda stemt en ik d66, of jij tegen zwarte piet bent en ik voor dat zijn meningen waarvan ik zeg: tja let's agree to disagree. Daar zal ik verder niemand persoonlijk op aan kijken. Maar zo'n mening als ik hierboven schreef vind ik op geen enkele manier kunnen eigenlijk. Nee je kunt er niks aan doen wat iemand denkt, maar voor dit soort gevallen wil ik mijn kinderen niet meegeven dat dit iets is wat je mag denken. Verder leer ik hen juist dat iedereen recht heeft op een eigen mening en dat je daar respect voor moet hebben. Maar "alle moslims het land uit" valt daar voor mij absoluut niet onder.
Vind ik niet, maar goed, daar staan wij dan anders in. Laat ik een ander voorbeeld geven, ik geloof extreem in het paranormale, ga op spookjacht, bezoek enge plaatsen, ik zoek heel vaak het extreme hier in op en leef zoals ik denk dat dit moet. Ik kan hier ook hevige en pittige discussies over hebben op zowel internet als in RL maar ik zal dit nooit maar dan ook nooit overbrengen in mijn werk naar mijn klanten, ik zal nooit iemand er mee lastig vallen, ik doe mijn werk en de dingen die ik moet doen en zodra ik de deur sluit van het werk doe ik gewoon weer '' mijn '' ding. Moet mijn baas mij dan ook ontslaan omdat hij totaaaal niet geloofd in alles wat betreft het paranormale en omdat ik daar wel in geloof en soms hevige discussies er over voer? Zijn bedrijf leidt hier geen schade onder dus waarom zou hij.
Het gaat hier toch niet om het geloven van iets? Zoals ik zei; er zijn grenzen. En ja, als de juf van mijn dochter grappig denkt te zijn om een ‘grap’ te maken over 4 kinderlevens die er niet meer mogen zijn door een bizar ongeval, dan kan ze nog haar werk goed doen, maar deugt ze gewoon niet en wil ik zeker niet meer dat ze nog maar iets over mijn dochter te zeggen heeft. Want zo nauw neemt ze het niet met die kinderen blijkt dan.... en zo ook met keihard racisme.
Weet je, ik ben enorm nuchter geworden de afgelopen jaren, het boeit mij niet meer zo erg wat andere denken, vinden, zeggen, roepen etc. Dus heel eerlijk, ik zou inderdaad niet iemand beoordelen op zijn/haar mening in die zin, als ze goed voor mijn kinderen zijn ( om even in het gastouder/juf voorbeeld te blijven ) dan vind ik dat prima. Het maakt mij dan niet uit of zij anti moslim is of dat ze barbies verbouwt in haar vrije tijd. Wat ik dan niet begrijp uit jouw reactie is dat jij jouw kinderen leert dat iedereen een eigen mening mag hebben maar dat je daarnaast dan wel zegt dat dat soort uitspraken niet mogen, dan leer je ze naar mijn inziens dus niet dat je je eigen mening mag hebben. Respecteer dan ook dat iemand dit wel denkt ondanks dat je het er totaal niet mee eens bent.
Wat mensen voor gekke hobbies doen moeten ze allemaal zelf weten. Maakt me niks uit. Onze go is gelovig, wij niet. Kan prima! Maar zodra mensen racistische of discriminerende ideeën erop na houden zoals het voorbeeld van ts, dan gaan mijn kinderen daar dus niet heen. Maakt mij niet uit welke beroepsgroep trouwens, het is sowieso onfatsoenlijk. Ik kan niks met mensen die zo denken.
Nee maar als jij rotsvast van mening bent dat moslims het land uit moeten als juf, dan geloof ik niet dat jij die kinderen hetzelfde behandelt als de rest. Volgens mij laat je dat bewust en onbewust echt wel merken.
Laat mensen het vooral wel delen, zo weet ik direct waar ik geen zaken doe. En wat mij betreft mogen mensen ook ontslagen worden om zaken op sociaal media
Nou dat laatste. Ik bedoel daarmee dat een complete bevolkingsgroep "verketteren" bij mij niet meer valt onder "een eigen mening" hebben. Maar meer onder beledigen. En dat leer ik hen dus dat niet mag.
Ja deze discussie had ik ook laatst met familie, n.a.v. van de juf die een rare opmerking maakte i.v.m. Oss en de juf die babries deelde op facebook. Ik vind het een hele lastige en ook afhankelijk van je beroep en je mening. Als go / kdv / juf werk je toch met (zeer beïnvloedbare) kinderen.. en als iemand dan hele andere normen en waarden heeft als ik, zou ik daar wel moeite mee hebben. Want als een go/kdv juf een hele extreme mening heeft en uitspreekt, zoals iedereen met blond haar en blauwe ogen moet het land uit, dan staat het zo haaks op hoe ik leef en mijn kind wil opvoeden.. en dan zal ik me wel afvragen, in hoeverre dit niet toch wel invloed heeft op mijn blonde haren, blauwe ogen kind. Zal ze hem dan minder behandelen? Of kan ze het goed scheiden? En hoe weet ik dan zeker, dat ze hem toch niet negatief beïnvloed? Of erger nog, als ze zo perse wilt dat alle blonde haren en blauwe ogen het land uit moeten, hoe weet ik dan, dat ze niet op een dag mijn zoontje de grens over zet? Dan denk ik toch dat ik het zekere voor het onzekere neem, en hem weg zou halen.
Maar als zij die uitspraak niet naar jouw kinderen doet dan is daar toch niets mis mee? Dan is het toch enkel haar mening. Even voor de duidelijkheid, ik sta absoluut niet achter zulke uitspraken hoor, niet dat je denkt dat ik ook zo denk want dat is niet zo
Ik bedoel meer, als jij weet, door social media, of doordat iemand het hard loopt te roepen, dat hij / zij een hekel heeft aan jou kind.. (ik heb een hekel aan alle .... (vul maar in)). hou je jou kind daar? Breng je je kind dan nog steeds met een goed gevoel naar daar? Terwijl je die ochtend nog hebt gelezen dat ze allemaal verbrand moeten worden? Dit is ook even een (extreem) voorbeeld he, maar ja, mensen die roepen dat alle moslims het land uit moeten, verbrand moeten worden, vermoord moeten worden... ja ik voel me daar niet veilig bij. Als jij als persoon zoveel haat in je hebt, dat er een hele bevolkingsgroep vermoord of verbrand moet worden, ik kan me gewoon niet voorstellen dat je dat goed kan scheiden..