yes! Zindelijk! En nu verder?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Mamzie, 13 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    ja ja, onze oudste zoon is echt zindelijk. Dag en nacht. Ben zo trots :D
    Maar goed, hoe nu verder?
    Over ruim een week begint de peuterspeelzaal weer. Kan ik een terugval verwachten? Erik is namelijk best verlegen en zou niet zomaar zeggen dat ie naar de wc moet. Moet ik hem voor de zekerheid een luier aantrekken de eerste dag of er maar het beste op hopen en samen met juf afspreken dat hun het af en toe vragen of ie naar de wc moet?

En met dagjes uit? Hoe dat gedaan? Gewoon voor de zekerheid een luier aan of ook gewoon in het diepe springen? Zoals bijvoorbeeld met de trein. Meestal zijn de wc's in de trein te goor om ook maar binnen te stappen. :x Dan maar een luier aan?
    En wanneer kan je dan echt eigenlijk helemaal zonder luier gaan? Dus dat ie het wat langer kan ophouden? Of eigenlijk dat je tegen hem kan zeggen van : even wachten we zijn er zo en dan pas kan je naar de wc.

gr Mamzie

2. Hester

Hester Niet meer actief

Toen onze zoon net zindelijk was, hebben we het er gewoon op gewaagd. Op het KDV doen ze actief mee met het zindelijk maken, ik weet niet hoe dat op een PSZ gaat want daar gaat onze zoon niet heen.

Met de trein ga ik nooit, maar daar zou ik denk ik een luierbroekje aandoen als je echt lang gaat reizen, want die wc's zijn zo smerig.

In restaurants / hotels enz doe ik het altijd zo: billendoekjes mee, want daarmee veeg ik eerst de toiletbril schoon, dan kindje erop, plassen, handjes wassen.

Die van mij kon het vanaf het begin goed even ophouden als er nog geen wc in de buurt was. Wel reservekleertjes meenemen natuurlijk.

3. murizzz1

murizzz1 Niet meer actief

Quinten is ook net een paar weken zindelijk!:)
    Ik doe hem geen luier meer aan. Voordat we weg gaan van huis (of waar dan ook) gaan we naar de wc. Meestal komt er wel een plasje.
    We waren laatst in een pretpark en daar heb ik hem ook geen luier aan gedaan. Gewoon wat vaker naar de wc doen daar. Want in het enthousiasme "vergeten"ze wel eens naar de wc te gaan. En als je dan vraagt of ze moeten plassen zeggen ze waarschijnlijk toch nee omdat ze graag in de draaimolen,bijvoorbeeld, willen.

Met de trein, zelfde verhaal.
    Voordat je weggaat plassen.
    Bij Quinten zit er meestal 2 en half uur (ongeveer hoor) tussen de plasjes. Dus als je op de plaats van bestemming bent ook weer ff proberen te plassen.

Bij de psz zijn er "plasmomenten".
    Dus als jij daar zegt dat hij op de wc plast, gaat hij mee in het ritme. En als je dan zegt dat hij misschien wat verlegen is om te zeggen dat hij moet plassen, kun je de juf toch vragen of ze het een paar keer aan hem vraagt?
    Hij krijgt van zelf door hoe het werkt!

Dus ik zeg: geen luier meer aan doen waar je ook heen gaat!
    Zou wel droog onderbroekje en broek meenemen. Oh en ook een paar sokken. ;)

4. Euhmzz

Euhmzz Actief lid

14 jun 2007
    465
    0
    0
    Thor is overdag ook zindelijk. ALs we ergens heen ga doe ik hem meestal wel nog zo'n broekje aan, maar eigenlijk gaat hij dan ook nog gewoon op potje (hebben altijd eentje mee in de auto).
    Ik zou zeggen doe hem gewoon een broekje aan, als het droog is des te beter en kan je het uitlaten en als het toch niet lukt is het in zijn luier he!

5. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Naar mijn idee is een luier (of luierbroekje) aan doen alleen maar verwarrend. Verwacht je nou dat hij in zijn luier plast of zegt dat hij naar de wc moet? Geen luier dus. Wat je kunt doen als je bijvoorbeeld bij iemand op bezoek gaat die ongelukjes echt niet op prijs stelt: het luierbroekje over de onderbroek aantrekken. Dan voelt het voor je kindje hetzelfde en zal het nat worden als hij in zijn broek plast maar er komt geen 'troep'.

Ik weet niet hoe het is wanneer kinderen iets ouder zijn maar mijn zoontje is woensdag twee geworden en sinds een paar weken zindelijk maar hij heeft nog regelmatig een ongelukje. Toch doen wij hem geen luier om. Hij weet:
    - voor we de auto in gaan: plas doen!
    Ook als we ergens aankomen zoeken we gelijk het toilet op.

Hoe ouder ze zijn, hoe makkelijker ze het volgens mij ook kunnen ophouden dus volgens mij moet het wel lukken enne.. op de psz zijn ze wel wat gewend.

Elke verandering kan voor enige terugval zorgen. Nooit boos worden maar gewoon doorzetten. Het komt helemaal goed.

6. Suzanne75

Suzanne75 Fanatiek lid

8 mrt 2007
    1.662
    1
    0
    Zoon is sinds hij 2,5 is zindelijk overdag. We hebben maar meteen erop gegokt en geen luier meer aangedaan en dat is alleen de eerste dag op de opvang mis gegaan. Maar daarna niet meer. Wel altijd 2 sets reservekleren mee. En inderdaad vragen of ze hem regelmatig vragen of hij naar de wc moet als hij op de opvang of zo is.

7. sonja

sonja VIP lid

5 mrt 2006
    5.270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    esmee is sinds 2 1/2 week over dag zindelijk maar heb het er vande week ook gewoon opgewaagd tijdens het boodschappen doen, ze heeft het goed opgehouden maar eenmaal thuis zei ze wel moet nu snel plassen.

zou bij de psz aangeven dat je zoon zindelijk is zodat ze er op kunnen letten dat hij optijd gaat plassen.

8. cupcakes

cupcakes Fanatiek lid

28 sep 2006
    2.574
    4
    38
    Midden van NL
    ik zou geen luier aandoen, is alleen maar verwarrend. Gok het er gewoon op.

Rick is nu een paar weken dag en nacht zindelijk, en gaat dus overal zonder luier heen.

Ik heb aardig wat personeelstoiletten in winkels gezien inmiddels :( :)
    Vandaag helaas die van de Zeeman, nou ik had hem nog liever in de trein op het toilet gezet zo vies! Maar goed, hij moest nu eenmaal..

9. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Ik zou inderdaad op de PSZ aangeven dat ze hem af en toe moeten vragen om te plassen.

Een extra verschoning mee als je weg gaat en inderdaad luierdoekjes of een flesje desinfecterende gel. Onderweg zijn ook altijd wel bomen te vinden in hoge nood. Ik zou geen luier meer om doen, dat is voor hem een stap terug en is niet goed voor zijn zelfvertrouwen. Gewoon plassen voordat je van huis gaat en je zal zien, het valt reuze mee.

10. jellie

jellie Bekend lid

3 sep 2006
    554
    0
    16
    Hai!

Mijn zoontje is 2 jr en 5 mnd. Hij is sinds 3 wk overdag zindelijk. Ik doe hem overdag nooit geen luier meer aan, veel te verwarrend en ik wil hem het vertrouwne geven dat het goed gaat. Geluk is, is dat mijn zoontje overal in wil plassen.. Dus ik neem meestal een gieter of klein plastic flesje mee , waar hij ( in geval van nood of als er erg vieze wc's zijn in kan plassen. Al zou ik hem een glas geven, dan doet hij het daar nog in... Niet uit zichzelf hoor maar als hijmoet maakt het hem niets uit.. Erg handig! ( vandaag nog, we waren in de stad en hij moest nodig plassen, in een hoekje staan gietertje erbij en klaar... Broek hoeft dan ook bijna niet naar beneden. Ik maak hier alleen in geval van noog gebruik van hoor, thuis en waar het kan gaat hij gewoon op de wc/pot.

11. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    Dat is idd wel makkelijk zeg! Mijn zoontje wil helaas alleen zittend plassen. Weet niet echt hoe ik hem moet leren om staand te plassen :)

12. kirst78

kirst78 Fanatiek lid

15 nov 2007
    4.760
    0
    0
    Fijn dat je zoon zindelijk is!! Toen Jasmijn net zindelijk werd zeiden ze op de psz dat ik juist de luier uit moest laten, omdat het anders zo verwarrend wordt. Zij zouden dan zorgen dat Jasmijn wat vaker op de wc zou worden gezet. En zelf ook even samen met je zoontje naar de wc gaan daar en bij ophalen ook, dan is de onbekende wc niet zo onbekend meer. Jasmijn heeft nu voor de vakantie 1x een ongelukje gehad, gewoon omdat ze het te druk had met spelen. Jammer, maar zorgen dat je schone kleding bij je hebt en dan komt het weer goed. Veel succes en het is echt een verademing zo zonder luier! nu de volgende nog.....maar dat duurt nog ff.

13. jellie

jellie Bekend lid

3 sep 2006
    554
    0
    16
    HAi Mamzie,

Ja, is idd erg makkelijk. Heb dat niet bewust aangeleerd eigenlijk. De 1ste keer was toen hij opeens voor het naar bed gaan heel nodig moest plassen. Hij was al op de zolder ( daar slaapt hij ) en hij had een gieter meegenomen vanuit het bad. Zei toen plas maar in de gieter , dat vond hij helemaal geweldig! Hij vindt het zowiezo leuk om staand te plassen omdat hij jet dan kan zien haha! Ook zittend is geen probleem hoor. Trekt zelf zn broek en onderbroek uit om op de pot tegaan ( erg handig als ik mijn zoontje van 2 mnd aan het voeden ben aan de borst.)

Succes!

Deel Deze Pagina