Bepaalde letters niet kunnen uitspreken

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door adi, 7 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    DeeLighT, hier precies hetzelfde met dat omdraaien! Laatste zei ze 'chopokasta' ipv chocopasta ;)

blup, dat heb ik ook wel eens gehoord, maar dat gaat hier echt niet op. Julia zegt de meeste woorden volledig probleemloos na, als ze het een of twee keer gehoord heeft. Ik hoorde het over de ui en de au, dat dat nog moeilijk is, maar die gaan hier probleemloos (huis, au, fluiten, ruiken, sausje, etc). En inmiddels ook de combinaties steeds beter (schaap, grappig, streep, etc).

Julia is wel snel hiermee hoor, maar ik geloof niet zo in de theorie dat ze het echt niet kunnen tot een bepaalde leeftijd.

Ik merk wel dat Julia alles heel erg aan elkaar plakt. Zo vroeg vanmiddag iemand aan haar hoe ze heet, en toen zei ze: 'Ikkehiela!' Volledig de vraag begrepen en beantwoord, maar onverstaanbaar ;) Liedjes ook, dat wordt 1 groot woord: 'Ooievantjeinnebossss, Waatjemamaaniewosss!' Als je goed luistert en haar kent, dan is ze heel goed te begrijpen, maar voor een buitenstaander is het soms een brei van woorden en klanken, allemaal aan elkaar!

2. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Gentle, lache!! Hier wordt gezongen: "Sjaapiesjaapiehejewittewooollll" alsmaar door....:)

3. theangels

theangels Bekend lid

20 jul 2008
    751
    0
    0
    lerares
    Alkmaar
    Onze oudste is al weer een stukje ouder en ondertussen gaan een heleboel klanken goed (herken wel veel van vorig jaar).

Op het moment vooral goed gevonden zelf verzonnen woorden
    Aanhangertje = sleutelhanger hehe

en een paar lastige woorden
    amere=arm

4. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Mijn zoon wordt overmorgen 3 en heeft nog steeds moeite met letter V. Hij maakt er een G. van. Toevallig waren van de week bij het cb en die gaven aan dat het heel normaal was tot een leeftijd van 5 a 6 jaar zelfs! Hij praatte met 1,5 jaar al zinnetje van 2 a 3 woorden, maar die V blijft nog steeds lastig:)

5. mol81

mol81 Niet meer actief

De R is bij onze dochter een L. Boeldelij. Als met op haar vierde nog zo is ga ik me pas druk maken. Gaat wel weer over.

6. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Mijn dochter is ruim 3.5 en 'mist' nog 3 letters...de G, de L en de R. In plaats van Laura zegt ze Hauwa bijvoorbeeld.

De K kan ze sinds een paar maanden, heel frappant, nadat ze aan dr amandelen was geholpen.

Dubbele letters slaat ze ook nog vaak over. Sap is t zelfde als SLap, Bus t zelfde als BLus etc.

Volgende maand moeten we weer naar t CB, dan merk ik wel of ze er iets over te zeggen hebben :D

7. Skye

Skye Niet meer actief

Hier juist dat ze de eerste letter van een woord niet uitspreekt!!

Zo heet mijn schoonzusje Geke, en dat was dus altijd Eke! Na flink oefenen en elke keer zeggen gggggggggggeke, snapte ze het eindelijk en nu is het gewoon geke. En onze hond noemde ze altijd Kye, terwijl de hond Skye heet. En sinds gister zegt ze opeens Skye!! En letters omdraaien.....zo is haar vriendje dus Thijnem ipv Thijmen

8. muis26

muis26 Fanatiek lid

mijn zoontje zag laatst woezel en pip op tv en schreeuwde heeel enthousiast

JIPPIEEEEE WOEZEL EN PIKKKKK

was blij dak geen visite had hihihihi

9. muis26

muis26 Fanatiek lid

oja en hij zegt

Mama tijt = mama kijk

maar hij kan wel weer zeggen, lekker.....
    lijkt soms wel of ze een begin K wel kunnen zeggen maar in het midden en einde een K niet :p

10. Sarah84

Sarah84 VIP lid

21 jul 2008
    6.665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Hahaha! Geweldig!

Finn had ook zoiets. Hij was bij mijn vader afscheid aan het nemen van alle dieren. Een van de honden heet Ludo. En Finn riep heel hard:"Daaaaag lullooooo!"
    Hij keek ons heel raar aan toen we hard begonnen te lachen. Heb nog wel even gezegd dat hij het goed had gedaan! Haha!

11. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Mijn dochter kan de G en de R ook niet uitspreken.
    De L sinds een paar maanden inmiddels wel.
    Maar ze sprak eerst ook Laura als Hauwa uit. :D

12. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Ze heeft op één of andere manier wel moeite met het woord 'jullie', ze zegt namelijk altijd 'lullie'. :D

13. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland

maar dat is volgens mij iets wat je zelfs op de basisschool nog wel hoort... staat me bij... Dus dat sluit dan weer aan bij 'dat het met 5 a 6 jaar pas over is'

14. banjabes

banjabes Fanatiek lid

29 jun 2008
    2.134
    0
    0
    Hier is het vooral de r waar ze moeite mee heeft.
    Die wordt vaak uitgesproken als een g. Opa Arie wordt dus opa agie:D:D:D!

15. Bri

Bri Niet meer actief

Ik heb een keer een logopedist gesproken, was met een etentje van wederzijdse vrienden. Ik vond het echt superinteressant wat zij te zeggen had over spraakontwikkeling.
    Er zijn idd wel klanken die voor véél kinderen erg moeilijk zijn (t ipv k komt bijvoorbeeld vaak voor en de r is een lastige letter).

Bij m'n zoontje merk ik nu nog dat hij moeite heeft met de s aan het einde van een woord of lettergreep, dan slist (slift) hij als een gek. Hij lijkt de lispeltuut wel ;) Alleen aan het begin van een woord gaat het prima. Hopelijk gaat het een keer over, ik vind het nu wel grappig maar voor een volwassene vind ik het altijd wat sneu.

En sommige woorden zegt hij expres fout en hij moet daar dan zelf enorm om lachen.

16. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Onze dochter heeft moeite met de G, de K, de R en de W.
    Zo zegt ze bv:
    * toffie (koffie)
    * jater (water)
    * mama jaat de jas ophangen (mama gaat de was ophangen)

Vind het eerlijk gezegd ontzettend schattig :). Ik verbeter haar wel vaak maar soms denk ik, ach het gaat al allemaal zo snel, ze kan al goed tellen, maakt bijna altijd 10-woordzinnen of meer, ik vind het wel aandoenlijk dat ze niet alles perfect uitspreekt. Ze is 27 maanden trouwens.

17. adi

adi Niet meer actief

Leuk om te lezen allemaal, en fijn dat er zoveel herkenning is.

Wij letten wel goed op dat WIJ de woorden wel goed uitspreken. Ik heb er echt hekel aan dat mijn ouders bij voorbaat de woorden op een 'baby-taal' gaan uitspreken tegen de kinderen. Grrr.

Ik merkte gisteren op dat ze de R aan het eind van de woord, of niet uitspreken, of op zijn Engels zeg maar
    Peer zeggen ze ook als Pea

18. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Leuk om te lezen!

Lucia, J heeft ook wel eens moeite met sommige woorden of combinaties. Door de klank hoort ze dan niet goed wat je zegt. Bijvoorbeeld 'ik wil', dat wordt altijd een soort 'ik hul' ofzo. Ze kent de letters wel, maar dat woord klinkt gewoon apart.

19. mamavanukkie

mamavanukkie Fanatiek lid

2 jul 2008
    3.253
    16
    38
    Brabant
    Hier ook hoor, geit bijvoorbeeld is seit, maar groenten zegt hij wel. hebben is nog steeds jebbe, maar hallo komt er wel goed uit. Het gaat wel met sprongen vooruit sinds een paar weken, maar zodra hij ziek is of zo, valt de spraak ook weer terug.

20. Bri

Bri Niet meer actief

@adi: zo doen wij het ook, zelf gewoon (goed) blijven praten, dan leren ze het beste. niet de hele tijd verbeteren (dat werkt averechts) maar zelf de woorden wel goed uitspreken.

m'n nichtje had het vroeger altijd over tomtommer, ook schattig toch? (die was haar tijd ver vooruit, de tomtom was nog niet uitgevonden) zij praat nu heel keurig nederlands hoor, is allemaal goed gekomen (mag ook wel, ze wordt 30 dit jaar ;)).

de v/f en de p is ook zo'n bekende verhaspeling.
    m'n schoonzus liet haar dochter met dit spraakgebrekje vaak 'meneertje varkenvisser' zeggen voor de grap ;)

Deel Deze Pagina