Onze oudste kreeg er in het begin vrijwel geen enkele medeklinker uit vanwege zijn schisis, alleen de M en N gingen vlekkeloos. Je wordt er zelf heel handig in om door te krijgen wat hij nu wel bedoeld: ee-e was eten, mapma was papa. Toen ie 2,5 half was is hij voor het eerst naar de logopedie gegaan, er ging voor ons en voor hem een wereld open. Hoe snel hij dingen onder de knie kreeg. In het begin knipte hij woorden gewoon in stukjes, klonk nergens naar maar was wel begrijpelijk. Alleen de 'g' is nu nog een probleem, vooral in de 'sch'-klanken. Maar sinds hij op school zit gaat het helemaal vlot, hij krijgt van de andere kinderen gewoon te horen dat ze hem niet snappen en probeert het dan nog een keer.
Grappig om te lezen en heel herkenbaar ! Julie heeft vooral moeite met de letter "l". In haar eigen naam slaat de de l voor het gemak maar over, dat wordt dus Ju-ie. Elin spreekt ze uit als Enin . Als de l op het einde van een woord staat, wordt het al gauw een ww (bal=baww). Van moeilijkere lettercombinaties aan het begin van een woord maakt ze zelf iets creatiefs. Slapen is japen, en ome Freek is ome Heek haha!
Isabella heeft moeite met de letter R. In sommige woorden maakt ze er een L van of zo'n kak R. Komt weer helemaal goed denk ik. Mijn zusje had dit ook en die spreekt helemaal normaal
Onze dochter heeft vooral moeite met de G en de R! Groen is oen Lekker is lekke Andere woorden zijn wel weer duidelij huis keuken plakken We zeggen wel steeds de woorden tegen haar zodat ze de klanken hoort en het gaat al beter!
Mijn dochter heeft vaak moeite met de h, die spreekt ze dan uit als gh.. Helpen is ghelpen bv. (en nee, ze heeft geen noord-afrikaanse familie ) Als ze een beetje haar best doet, kan ze t wel goed uitspreken overigens. En ze praat over t algemeen erg duidelijk (hoor ik vaak).
Vandaag weer bij logo geweest. Die vertelde dat alle kinderen de meeste moeite hebben met de g en r. Die laatste hoeft een vierjarige ook nog niet goed uit te spreken, mag nog een jaar of twee duren. Maar voor de rest, we zaten allebei met de mond vol tanden. Alle woordjes vlogen er ineens goed uit, terwijl we de laatste weken nauwelijks geoefend hadden.
daar komen wij nu ook achter en dat is best lastig als het kindje Laura heet Ze zegt altijd ik heet Wauwa
Mijn zoontje heeft het vooral met de -n (of de -ng) op het eind. Tong= tom Buurman=buurmam Citroen=citroem Verder de r l etc gaan wel goed, maar goed hij is ook ruim 3.
Hm ik ben 35 en kan dat nog steeds niet zeggen 'Het gras is groen' is bij mij dus gewoon het 'gas is goen' Ik probeer het gewoon een beetje te verdoezelen en andere woorden te zoeken haha. Ik heb als kind logopedie gehad maar het is gewoon niet gelukt. Het valt een ander meestal niet eens op hoor, maar zelf hoor ik t altijd nog
leana heeft het ook, ik vind het zoooo schattig leana zei zegt lana gepoept=poepoe broodje=bootie paard=paatie ze heeft het merendeel met de letter r . maar ze bedenkt er gewoon een ander woord voor haha,ze word namelijk 2 talig opgevoed en ze spreekt voor een groot deel ook 2 talen. er is altijd wel een ander woord als ze er even niet uit komt.
Hier een jongetje van bijna drie die uitstekend kan spreken maar heel soms is de R wat lastig. 'Drinken', 'roeren' met dit soort woorden is hij soms wat slordig en wordt het soms een 'l'. En hij blijft steevast Pannestoel zeggen gewoon omdat hij het mooier vindt! aan de andere kant zijn: ventilator airconditioning vliegtuighangar pruillip weer woorden waar hij geen enkele moeite mee heeft
Mijn zoontje kan de "r" ook niet uitspreken, dit word een "l". Brood=bloot Rennen= lennen enz... Ga er maar vanuit dat dit zich nog aanpast...