Hi, Ik zit met het volgende. Ik heb diverse wijzigingen in mijn contract voor bepaalde tijd gehad. Ik vraag met af of het nu toch niet automatisch in onbepaalde tijd is overgegaan? 1. van 1 april '07- 31 mrt '08= 40% van voltijd (2 dagen in de week) 2. Dit contract is verlengd voor een jaar. Deze brief kreeg ik in februari 08. 3. Toen kreeg ik nog een brief in mei 2008 en daarin stond het volgende. Contract verlengd met een jaar voor 40 % en daarbij nog 1 mei 08- 31 okt 08= 60% (3 dagen in de week) 4. 1 juli-31 aug 08 = 80% (4 dagen in de week) Mijn vraag is: heb ik nu recht op een contract voor onbepaalde tijd? Is dan contract nr. 4 eingelijk automatisch onbepaalde tijd?
Normaliter zou inderdaad het vierde opeenvolgende contract automatisch voor onbepaalde tijd zijn. Maar je spreekt hier over steeds vergelijkbare periodes in 2008. Dat maakt het wel heel verwarrend. Contract 1: 01-04-2007 tm 31-03-2008 Contract 2: 01-04-2008 tm 31-03-2009 (brief feb 2008) Volgens mij zijn 3 en 4 wijzigingen op contract 2, maar wel heel gek, omdat nummer 3 spreekt over 5 maanden lang 60% werken en nummer 4 heeft t over 2 maanden 80% werken. Dus vooralsnog mag je er, denk ik, niet van uitgaan dat je inmiddels aan contract 4 zit. Hoeveel werk je eigenlijk?
Op basis van contract 1 werk ik 40%. Contract 2 is inderdaad de verlenging van die 40%. In contract 3 staat het volgende. Met herhaalt hetgeen staat in contract 2 en dan de zin: Tevens is met je afgesproken dat je gedurende de periode van 1 mei 2008 tot en met 31 oktober 2008 tevens de functie 1 dag per week extra zal uitvoeren. Op dit moment werk je 40% van de voltijd. Met ingang van 1 mei 2008 blijf je in deeltijd werken; je zult gedurende de periode van 1 mei 2008 tot en met 31 oktober 2008 60% van de normale werktijd per jaar werzaam zijn. Met ingang van 1 november 2008 zul je weer voor 40% werkzaam zijn. En dan contract 4 Hieronder werken wij de wijziging van de arbeidsovereenkomst uit. Op dit moment werk je 60% van de voltijd. Van 1 juli 2008 tot en met 31 augustus zul je 80% van de voltijd gaan werken. Per 1 september 2008 zul je weer 60% van de voltijd werken. Met contract 3 mag ik tijdelijk 3 dagen per week werken en contract 4 is alleen extra werken tijdens de vakantieperiode (in totaal 4 dagen per week). Na afloop van die periodes ga ik per 1 november weer die 40 % werken.
Zoals ik het lees/begrijp zijn het tijdelijke aanvullingen op contract 2 en mag je dus niet uitgaan van de regel "vierde contract is onbepaalde tijd" Maar ik zou voor alle zekerheid eens langs een juridisch loket gaan of langs de vakbond, mocht je daarvan lid zijn. Zij weten het exact uit te leggen.
Zoals hierboven vermeld staat is het inderdaad juist. Contract 3 en 4 zijn aanvullingen/wijzigingen op de bestaande arbeidsovereenkomst. Je hebt nu dus twee contracten voor bepaalde tijd gehad. Hierna kan je er dus nog eentje krijgen. Groetjes, Josien
Hoe vaak kan een contract dan worden gewijzigd? Ik ga er vanuit dat het in overleg onbeperkt mag wegens contractsvrijheid. Maar hoe zit het als de werkgever je benadert om meer te werken voor een bepaalde tijd? Mag het oorspronkelijke contract dan wel zo worden gewijzigd?
Nee, dat mag niet, of er moet in je contract staan dat je over moet werken binnen de grenzen van fatsoen. Maar als daar niets van instaat en jij gaat daarmee niet akkoord, dan hoef je nergens bang voor te zijn. Je mag in samenspraak een bestaand contract zo vaak wijzigen als je wilt. Al zul je dat normaal gesproken niet vaak zien. Groetjes, Josien