bepalen de ouders of de naam afgekort mag worden?

Discussie in 'De lounge' gestart door debby82, 15 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. baby2011

baby2011 Fanatiek lid

15 aug 2010
    1.884
    398
    83
    mijn roepnaam is al een afkorting van (even andere naam gekozen ivm privaci)

stel ik heet elisabeth
    roepnaam elisah
    en dan noemen mensen me elis.

vreselijk want elisah is al afkorting. O wat kon ik daar altijd boos om worden zeg! woedend haha dus nee ik heb er een hekel aan ik heet geen elis ik heet elisah en als je geen elisah kan zeggen zeg dan maar elisabeth haha.

als 4 jarig meisje vond ik het al niks. Stond ik met mijn handjes in mijn zij ik heet elisah en geen elis en ik ben er trots op ja! haha:)

2. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.812
    9.319
    113
    Gelderland
    Netjes dat het aan je gevraagd wordt of ze Sam zo mogen noemen. Aan mij is het nog nooit gevraagd maar ik heb er ook geen moeite mee als familie en vrienden de kids een andere bijnaam geven. De oudste werd door mijn beste vriendin bonkie genoemd omdat het zo'n dikkerdje was en dat heb ik nooit een probleem gevonden. Maar als iemand dat zou zeggen met wie ik niet zo'n goede band zou hebben zou ik het denk wel erg vinden. Mijn schoonzusje noemt de kinderen juliano en robinjo en dan op die verschrikkelijke toon ;)en dat stoort me wel maar ga er niet wakker van liggen ofzo ;)

Vind het trouwens ook nooit storend als iemand de namen anders uitspreekt. En ik corrigeer ze dan ook niet maar noem soms de naam gewoon een keertje extra als hint:D ( niet bij vreemden natuurlijk)Wij spreken Julian uit op zijn Hollands maar een hoop mensen op zijn Engels. En bij Robin leggen mensen de klemtoon op de o en wij doen dat niet.

3. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    Ik zou er ook geen moeite mee hebben eigenlijk. Het is toch een koosnaampje immers :)

Zelf wordt ik meestal Suus genoemd en ik had een juf op het vo die mij suusje noemde ;)

Xander wordt wel eens Xan, Eva wordt Eef, Meike wordt meikje, Femke wordt Fem en Lieze wordt Liesje.

4. Marijke1982

Marijke1982 Niet meer actief

Robyn wordt af en toen Robyntje genoemt of Robijntje.

Wij zelf zeggen vaak Robbie, Robseltje, Robinjo, Robyn Robijntje of Tante Truus.
    Ik heb er niet zoveel problemen mee als mensen haar naam afkorten of een koosnaam geven.

5. guppekop

guppekop VIP lid

28 aug 2009
    13.271
    1
    0
    varend op schip
    als ze gaan verkleinen vind ik het niet leuk, maar daan ipv daniel zeggen wij zelf ook heel vaak

6. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

Netjes toch als ze het vragen. Hier word Julia door ons en ook door Emma vaak Juultje genoemd. Ook anderen zeggen dat weleens.

Emma word vaak Em genoemd of Emmie. Ook geen probleem. Anders zou ik dat wel aangeven. Als de ouders het prima vinden waarom niet zou ik dan denken.

7. Lysette

Lysette Actief lid

22 jul 2009
    374
    12
    18
    The Big City
    Denk dat namen altijd wel worden afgekort door vrienden. Vooral later op school..

8. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Vind ik ook :) !

De naam van onze jongste hebben wij overigens bewust zo gegeven dat het ook afgekort kan worden. Omdat ik Kate/Katy en Lynn ook érg leuk vind. Vandaar ook deze schrijfwijze eigenlijk.
    Gek genoeg (vind ik zelf) korten we de naam nu eigenlijk nooit af :p . Heel soms -toen ze nog kleiner was, noemde ik haar lynnetje... Maar oke, mogelijk wordt ze nog wel een stoere Kate of Katy als ze wat groter is ;)

9. afrola

afrola Fanatiek lid

7 aug 2008
    3.434
    2
    38
    Utrecht
    Ik vind het ook wel netjes. Er wordt nou eenmaal erg verschillend over gedacht.

Ik vind een enkel keer een naam afkorten niet erg, maar het moet niet de vervanging gaan worden. Ik luister zelf in principe ook gewoon niet als iemand mijn naam afkort, ik tolereer het eigenlijk alleen van mijn ouders of man en die doen het maar af en toe.

Mijn schoonmoeder heeft nogal de neiging om bij kleine kinderen de verkleinvorm van een naam te gebruiken dus overal tje achter te plakken. Zelfs van kinderen die ze eigenlijk niet kent. Als ze bij ons op visite is en toevallig de overbuurvrouw spreekt met haar zoontje tim is het gelijk timmetje dit en timmetje dat. Ik vind dat vreselijk. Dat ze de naam van mijn kind af en toe verkleint vind ik niet erg, maar niet te pas en te onpas. Zelfs als ze een kaart stuurt verkleint ze de naam van mijn dochter. Dat vind ik te ver gaan.

Als mensen aan mij vragen of ze een naam mogen afkorten/verkleinen zeg ik in principe niet, bij uitzondering is niet zo erg, maar niet standaard.

10. carrolyn

carrolyn Fanatiek lid

30 jan 2011
    2.770
    1
    0
    ik vind het goed dat ze dat vraagt, ik zou er niet aan moeten denken dat mijn schoonmoeder, sethje of sethie gaat zeggen.
    Dan zou ik blij zijn als ze het vraagt.

11. ik vind eigenlijk dat mijn kinderen moeten worden genoemd bij hun naam die ik ze heb gegeven

bij de oudste is dit ook altijd wel gedaan, want die heeft een naam die eigenlijk niet af tekorten/verkleinen is.

Maar voor de jongste is alles al voorbij gekomen
    bob de sloper
    evelientje
    tinky winky
    eucalypta
    Maar de meest gebruikte is Pukkie of pukkielientje
    omdat ze heel vaak toen ze nog heel klein was op handen en voeten liep haha, en ik vroeger thuis een hondje had die pukkie heette..

en weet je ik moet er eigenlijk wel om lachen..het geeft maar aan dat mensen vrolijk van dr worden en dr heel enthosiast andere namen geven :D

12. Jvtje

Jvtje Fanatiek lid

Ik heb er ook niet zo'n moeite mee. Doe zelf ook niet anders :p Heb het steeds over Maudje en Maritje, haha.
    Al is het bij Maud wel steeds vaker gewoon Maud en niet Maudje, nu ze ouder wordt :)
    Als we een zoon zouden hebben gekregen, had hij Tobias geheten. Dat zouden we dan zelf al afgekort hebben naar Tobi (zou ook zo op het geboortekaartje zijn gekomen zelfs), terwijl het niet echt zijn roepnaam zou zijn...

13. alien

alien Niet meer actief

Ik vind het erg vervelend als ze de naam van mijn dochter consequent verkeerd uitspreken os er wat anders van maken. Dit corrigeer ik dan ook maar sommige mensen (lees sm) lijken echt doof daarvoor.

Gekscherend een koosnaam vind ik geen probleem!

14. Akoya

Akoya Fanatiek lid

30 nov 2011
    2.744
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik wil dat ze mijn kind roepen bij de naam die wij hem gegeven hebben. PUNT!

Als ik de afkorting zo leuk had gevonden had ik hem zo wel genoemd.

Vrienden van ons hebben een dochter 'Nicole' maar hebben op het geboortekaartje meteen erbij vermeld dat de roepnaam 'Nicky' is, dan vind ik het een heel ander verhaal..

15. alien

alien Niet meer actief

Ow vooral verkleinen hou ik niet van!

16. Akoya

Akoya Fanatiek lid

30 nov 2011
    2.744
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik houd zowiezo niet van de verklein-namen, zoals Eefje bijv.

17. PiaH

PiaH Niet meer actief

Ben ik het helemaal mee eens, jij bent en blijft de moeder.
    Als iets je stoort mag je dat ook gewoon zeggen.

18. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Ben eerlijk gezegd niet van het afkorten en verkleinen.
    Daarom heet onze zoon ook Stijn, is niet af te korten...en verklein je het dan zal ik zeggen dat ie Stijn heet en geen Stijntje :p
    Er is ook niemand die mij Mar noemt, m'n neefje maakte er toen hij ging praten marimari van en dat is de enige verbastering die ik wel leuk vind. Ik ben denk ik ook de enige die mijn man Edwin noemt en geen Ed.

19. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    o ok... ik wist niet dat zo veel mensen zich daar zo druk om maakten. Ikzelf vind niet echt dat ik het kan verbieden omdat ik niet vind dat mijn kinderen "van mij zijn". Opa en oma hebben wel recht op een koosnaampje vind ik en ik vind het eigelijk wel speciaal als iemand dat doet.
    Mijn zusje heet Suzanne en ik noem haar altijd Sanne. Eigelijk noemen alle andere mensen haar Suus. Maar het is gewoon zo gegroeid.

Maar goed, ik zal er maar op letten dan als ik het bij iemand anders doe... wil natuurlijk niemand voor zijn hoofd stoten...

En van mij mogen ze sam en emma noemen hoe ze dat willen. Van mij part noemen ze hem Samuel ofzo... later op school heb ik er toch ook geen invloed meer op.

Mijn ex schoonouders noemden mij altijd Deb, nu eigelijk niemand meer. Als iemand me nu nog zo noemt moet ik altijd even aan hun denken. Vind ik ook wel wat hebben.

20. fabsie

fabsie Fanatiek lid

19 jan 2010
    1.289
    0
    0
    Ik vind het inderdaad wel netjes van ze dat ze dat vragen. Ik kort de naam van mijn dochter eigenlijk alleen af als ik aan het typen ben ofzo, maar nooit als ik over haar praat of haar roep. Ik zou het niet zo leuk vinden als mensen haar naam afkorten als ze haar roepen of over haar hebben.

Deel Deze Pagina