Dat is fijn! Action heeft niks, geeft aan het niet te kunnen bestellen. Werk idem. Wat een verschil dan
Jawel. Bepaalde types wel. En wij gebruiken ze om mensen bijv in te smeren. Daar voldoen ze prima voor. We gebruiken ze niet voor de echte verpleegtechnische handelingen waarbij steriele handschoenen nodig zijn. Daar hebben we speciale voor. Zo ook voor tijdens smeren met bepaalde medicinale crèmes enz. Waar extra bescherming nodig is gebruiken we speciale handschoenen. Maar deze gebruiken we dus alleen voor deze handelingen omdat ze duurder zijn. Maar voor mensen verzorgen die onder ontlasting zitten, bepaalde wondzorg, aan/afkoppelen van katheterzak, insmeren van iemand enz volstaan die van de action prima.
Is het voor handelingen zoals die bepaalde wondzorg en dat aan/afkoppelen van een katheter niet belangrijk dat er steriele handschoenen worden gebruikt?
Nee. Bij veel handelingen gebruik je juist handschoenen om jezelf te beschermen tegen micro organismen, bloed, urine, ontlasting enz. Om te voorkomen dat jezelf besmet raakt en dat je het niet meeneemt naar een volgende cliënt. Dus bij aan en afkoppelen van bijv een katheterzak kan er urine uit komen en die wil je niet op je handen hebben. Bij het INbrengen van een katheter worden bijvoorbeeld wel weer steriele handschoenen gebruikt. Die zitten per 2 , in een apart pakketje verpakt en moeten ook op een speciale manier uit de verpakking gehaald en aangetrokken worden. Wonden: bij de meeste wonden heb je geen steriele handschoenen nodig. De wonden zijn "vuil". Bij verwijderen en reinigen van de wond gebruik je sowieso bijna altijd niet steriele handschoenen. Want 1x wondmateriaal of wond aanraken en de handschoenen zijn niet meer steriel. Na reinigen raak je de wond in principe niet meer aan. Er worden wel schone handschoenen aangetrokken . Er komt steriel wondmateriaal op en het wordt verbonden.
Ik heb bij de boodschappen iets meer diepvriesgroente en paracetamol gekocht. En toch ook maar een doosje wegwerpmondkapjes. Verder redden we ons wel.
Dat met wc-papier is door mensen gewoon verkeerd overgenomen. Het komt vanuit armere gebieden/landen waar ze mensen bewuster van de hygiëne proberen te maken en waar wc papier (en schoon water etc.) niet iets heel gewoons is zoals bij ons. Het is hier niet nodig om wc-papier te hamsteren want we zijn al veel hygiënischer en bovendien zijn er gewoon andere manieren om je af te vegen/schoon te maken. Maar bv in vietnam moest ik op het werk gewoon een sleutel vragen voor wat wc papier als ik naar de wc moest. Terwijl ik hier gewpon een rol kan wisselen als het op is. Tja daar nemen mensen het dus mee naar huis omdat het luxe artikelen zijn.
Ik heb ook bij onze supermarkt gemerkt dat bepaalde dingen op zijn. Ik zei nog tegen m'n man dat we hopelijk de komende weken niet weer met lege schappen zitten in de winkels. Vond dat echt nergens op slaan.
Je zou denken dat mensen de vorige keer hebben mogen ervaren dat de supermarkten echt dagelijks bevoorraad werden en alles gewoon verkrijgbaar was en nu niet weer zo raar gaan doen. Enige schappen die hier toen standaard leeg waren, waren die van het wc papier en chips. Chips heeft ook heel lang geduurd in de crisis voordat die lege schappen weer een beetje gevuld waren. Voor de rest heb ik in al die weken nooit misgegrepen met producten die wij gebruiken. Af en toe moest ik de lidle in omdat de AH telkens geen wegwerp schoonmaak doekjes kon leveren.
Hier dus inderdaad die wegwerpdoekjes (die gebruik ik oa voor de wc om even tussendoor schoon te maken), wc papier, afwasmiddel, handzeep, diepvriesproducten, zonnebloemolie, pasta, bloem enz haha. Was echt heel erg hier. Ik had medelijden met de vakkenvullers, die moesten zo hard werken en kregen elke keer vragen van klanten of ze nog iets achter hadden en wanneer het weer werd bijgevuld.
Bij AH online was de pasta van eigen merk ook vaak niet leverbaar maar er was wel altijd wel een alternatief voor een ander merk. Net zoals met eieren. Die waren ook vaak online uitverkocht maar er was altijd wel een andere (bio) variant leverbaar. In de stenen winkel zal dat er wel als lege schappen hebben uitgezien maar ik merkte daar niets van omdat ik die tijd echt weken lang geen winkel in ben geweest en met alternatieve merken wel altijd al mijn boodschappen had. Enige waar ik het aan merkte was vaak de prijs. De duurdere producten waren leverbaar en de goedkopere merken niet.
Boodschappen e.d. ga ik niet hamsteren. Ik geloof daarvan wel, als er een 2de uitbraak komt dat dat voldoende op voorraad blijft en daarnaast heb ik de afgelopen maanden gewoon online mijn boodschappen kunnen bestellen, dus dat zou dan ook wel door blijven gaan. Wel heb ik alvast wat extra antibacteriele handgel ingeslagen, dat heb ik veel gebruikt en wil ik graag wel op voorraad hebben.
Ik greep daarvoor ook bij de Lidl keer op keer mis. Ben op gegeven moment maar ouderwets sopjes gaan maken om de tafels e.d. schoon te maken (ook geen ramp hoor). Ik heb net m'n wekelijkse bestelling bij de AH gedaan en zag dat de hygiënische doekjes nu alweer deels op zijn, en de wc doekjes van Glorix zijn ook uitverkocht. Nu vind ik sowieso dat de voorraden de afgelopen weken weer niet echt lekker gaan bij AH online, maar goed dat is een ander verhaal. Hoop ik.
Ik ben als vervanger voor de wegwerpdoekjes een spuitflacon allesreiniger met keukenrol gaan gebruiken. Sprayen, afnemen en weggooien. Ik moet mijn bestelling ook zo afronden zal eens kijken hoe het er hier voor staat met de doekjes. En anders gaat er een pak keukenrollen in de winkelwagen.
Sterker nog, je was heel goed bezig! Veel minder milieubelastend. Eigenlijk zijn die wegwerpdoekjes juist de ramp.