Bereid jij je voor op een nieuwe uitbraak?

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door aYh4L8, 22 jul 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Madelie

Madelie VIP lid

14 jun 2014
    11.478
    8.734
    113
    Als je ergens 2 brandhaardjes hebt dan zit je daar al snel aan. Het is geen significante stijging om maar meteen te spreken van een aankomende 2e golf zoals je nu in de media leest. Een epidemie fluctueert altijd. Dat is nooit één strakke lijn naar beneden.

2. Madelie

Madelie VIP lid

14 jun 2014
    11.478
    8.734
    113
    Precies. Zolang die opnames laag blijven snap ik niet waar al die paniekzaaierij vandaan komt.

3. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    #103 amdaa, 25 jul 2020
    Laatst bewerkt: 25 jul 2020
    Ik weet niet waar paniek gezaaid wordt, merk daar nu absoluut niks van. Ook niet in de media
    (behalve in reacties van allerlei bang gemaakte mensen die blijven roepen dat men "de waarheid moet zoeken" "media niet moet geloven", en dat soort behoorlijk paniekerige kreten)

Maar de ziekenhuisopnames zijn pas een graadmeter als je niet meer in control bent. Want zodra deze sterk gaan stijgen is men voorbij de beheersingsfase (ongeveer 3 weken te laat), en duurt het veel langer om de uitbraak in te dammen.

Dat hebben we hopelijk geleerd van februari/maart.
    Toen klaagde het hele land dat 'kabinet te laat ingreep en niks deed, en er pas maatregelen kwamen toen de zorg aan de bel trok'.
    Maar nu moeten we dan weer dezelfde strategie volgen?

columbella, sprits, NiVa0230 en 6 anderen vinden dit leuk.
  4. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Dank je was benieuwd of ik wat fout deed. Dacht dat de uitleg die jij net gaf wel algemeen bekend was inmiddels bij heel Nederland. Zelfs mijn dochter van 4 kan dit goed namelijk.

suus1983, Shakes en Fuddey vinden dit leuk.
  5. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.679
    113
    Ik las júist in de media dat dit níet een tweede golf is ;)

bosi333 vindt dit leuk.
  6. Striae

Striae Fanatiek lid

16 jul 2020
    1.567
    1.073
    113
    Het is wel bekend, maar mensen doen het niet ;)

7. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.523
    3.772
    113
    Ja ik was toch onder de indruk in Frankrijk toen ik op de radio hoorde dat mensen mondkapjes overal dumpen en dat het net zo vervuilend is als plastic. Wat mij betreft mag hier meer aandacht aan besteed worden.

bulakgirl en Fuddey vinden dit leuk.
  8. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.523
    3.772
    113
    Vraag ik me ook af.
    Daarnaast wat ik me afvraag hoe lang moeten wij die kapjes blijven dragen? Het virus gaat niet weg dus levenslang? En hoe zit het met grondrechten en zo. Allemaal wassen neus?

nelta, Whysteria en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  9. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Wij wel gelukkig. Heb eigenlijk nog niet opgelet in het openbaar wat anderen doen.

10. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Gelukkig is in Nederland vooralsnog geen verplichting of advies voor het dragen van mondkap, behalve in de ov.

Maar waar ik naar benieuwd ben: welk grondrecht schendt het dragen van een mondkapje?

bosi333, suus1983 en Shakes vinden dit leuk.
  11. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.523
    3.772
    113
    Denk je serieus dat het in Nederland niet gaat komen? Zeker na de laatste berichtgeving? Is een kwestie van tijd.
    En je gezicht verplicht laten bedekken als ik het niet wil is in strijd met verbod op gezichtsbedekking. Maar nu als het de regering uitkomt is het opeens een dikke prima en krijgen wij een boete voor.

lidu1 vindt dit leuk.
  12. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.523
    3.772
    113
    Heb het even opgezocht artikel 11 grondwet ontastbaarheid lichaam.

13. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Je hebt allerlei doemscenario's over iets wat (nog) absoluut niet aan de orde is.
    Waarom zoveel paniek al?

Verbod op gezichtsbedekking is overigens geen 'grondrecht', maar juist een verbod. Deze, net een jaar geldende, wet staat echt niet in de grondwet (want daar wijs jij op).
    En als je deze aan wil halen is het misschien handig om eerst te lezen wat er precies in staat.

columbella, sprits, Vitamientjuh en 5 anderen vinden dit leuk.
  14. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.679
    113
    Volksgezondheid is ook een recht, als mondkapjes worden verplicht vanwege het beschermen van de volksgezondheid kan dat een andere wet passeren.

Overigens dacht ik dat onaantastbaarheid van het lichaam vooral te maken had met bv niet kunnen verplichten tot medische handelingen. Ik kan nergens vinden dan mondkapjes onder die onaantastbaarheid zouden vallen.

columbella, sprits, Vitamientjuh en 5 anderen vinden dit leuk.
  15. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    ja die zag ik al eerder voorbij komen. De parallel die getrokken wordt tussen een preventief mondkapje en het onder dwang toedienen van medicatie of knippen van haren, pijn doen, ongewenste medische handelingen, etc. ontgaat me hier volledig eigenlijk. Ik vind de vergelijking nogal vergezocht.

columbella, sprits, Vitamientjuh en 6 anderen vinden dit leuk.
  16. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Wauw. Dat is van van 0 optrekken naar 176 in twee seconden. Een mondmasker verplichten in het kader van de volksgezondheid is van een heel andere orde dan tegengaan van terrorisme of van het recht op zelfbeschikking over je lijf.

Dat soort panische reacties helpt echt niemand vooruit.

columbella, KleineLai, sprits en 11 anderen vinden dit leuk.
  17. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.523
    3.772
    113
    Ik hoop van harte dat je gelijk hebt en dat het niet zover komt, echter word ik niet vrolijk van de laatste berichtgeving van gisteren. Ik weet prima wat wet op verbod gezichtsbedekking inhoudt daarom zeg ik ook nu als het anders uitkomt is het opeens prima. Want volgende stap (als je een beetje doordenkt) wordt met een mondkapje op een pasfoto (of toch niet).

18. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.513
    36.473
    113
    Natuurlijk niet. Waarom denk je er zo ver in door en wat is überhaupt je probleem met mondkapjes? Prettig is anders, maar zo'n ramp is het nu ook weer niet.

HappyRabbits vindt dit leuk.
  19. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.523
    3.772
    113
    Nou ik wil inderdaad graag zelf over mijn lijf beschikken, klopt. En ik ben niet panisch en ook niet angstig.

20. Neilia

Neilia Niet meer actief

Mondkapjes heb ik wel gekocht. Mijn vriend werkt veel in België dus die moet ze sowieso hebben.

verder koop ik bij de weekboodschappen elke week diepvriesgroente (broccoli, sperziebonen etc) en die gooi ik in de vrieskist.
    Vorige keer heb ik dagenlang geen groente gehad, omdat alles constant op was.

Deel Deze Pagina