Nee inderdaad: een mondkapje an sich is geen inbreuk op de lichaamsintegriteit, maar de maatregelen van de afgelopen maanden geeft mensen wel het gevoel geen zelfbeslissingsrecht meer te hebben. En zoals ik al zei in mijn post: wanneer stapje voor stapje meer rechten ontnomen worden voelt het op dát moment misschien niet zo heftig, maar waar gaat dit alles uiteindelijk toe leiden? Om het een beetje cru te stellen: het is een beetje laat om in verzet te komen tegen de maatregelen wanneer de naald al in je arm zit.
Dat snap ik. Ik heb hetzelfde probleem met privacyissues - iets dat al jaren aan de gang is. Maar dan nog lijken de tegenstanders van die basisregels ivm volksgezondheid te vergeten dat zo'n regels nu ook al gelden. Of wat zijn gordels anders? Voorrang van rechts? De algemene standaard dat je kleren aandoet als je je onder mensen begeeft?
Je hebt hier eerder op het forum al een vergelijking gemaakt met de opkomst van nazi Duitsland als het gaat om het ‘opgeven’ van vrijheden en het niet kritisch ‘mogen’ denken. Je hebt het letterlijk over de inbreuk op artikel 11 van de grondwet als gaat om het gebruik van mondkapjes. Je vliegt half uit je vel als er een column geplaatst wordt van iemand die je niet aanstaat (maar die op zijn beurt altijd kritisch is geweest en dat nog dagelijks is in een kwaliteitskrant, ook al slaat hij regelmatig de plank mis in mijn ogen). Je gebruikt vaak overdrijvingen om je punt kracht bij te zetten. Je hebt het steeds over propaganda en fake news, je trekt werkelijk álle nieuwsberichten in twijfel. Ik vind dat niet kritisch meer maar achterdochtig met een totaal gebrek aan vertrouwen. Ik ken je verder niet, maar op basis van wat je hier post ga ik er maar vanuit dat het bij jou echt verder gaat dan alleen maar kritisch zijn en dat er ongetwijfeld persoonlijke factoren en ervaringen meespelen. Kritisch vind ik mezelf ook, want ik zou ook niet de eerste zijn die meteen een vaccin laat zetten (mijn vriend en ouders trouwens wel, ook prima). En ja, ik zet ook mijn vraagtekens bij veel beleid. Maar het gaat hier om een nieuw virus, we weten niet hoe het zich gedraagt en waarom de ene (gezonde) persoon wel ernstig ziek wordt en de ander niet, waarom de ene met een weekje klaar is en de ander nog maanden voort sukkelt. Dat kost tijd en als we in de periode bepaalde maatregelen moeten nemen om anderen te beschermen, dan doe ik dat, ook als het niet prettig is. En ja, voor hoelang? Wie weet!? We leven in een bizarre en onzekere tijd en we hebben zoiets de afgelopen generaties nog niet meegemaakt. Maar ik ben niet van plan te luisteren naar mensen die idiote parallellen trekken. Dat is niet kritisch in mijn ogen, maar inderdaad gewoon pure angstzaaierij en ongefundeerd geroeptoeter!
De action waar ik kom niet. Mijn werk kan er zelfs moeilijk aan komen. En als iedereen nu weer gaat hamsteren kunnen we weer onbeschermd zorg gaan leveren.
@Whysteria Ik kan je helaas niet quoten in een quote . Dus een reactie op een paar (en niet alle) dingen: Leeftijd en levenservaring: wat dat betreft zitten we aan dezelfde kant denk ik. Ik ben halverwege de 40. Ook genoeg meegemaakt om over levenservaring te spreken. En ja, natuurlijk mag je gebeurtenissen uit het verleden erbij halen. Maar ik vind dat de vergelijking nogal mank gaat hier. We weten (als het goed is en hopelijk) allemaal wat er gebeurd is in (aanloop naar) WO2. Er is bijna stelselmatig een complete bevolkingsgroep uitgeroeid. Ik zie het verband gewoonweg niet tussen tijdelijke maatregelen tegen een (voor velen) dodelijk en zeer besmettelijk virus en het uitmoorden van een volk. Ook de tussenstappen die je schetst, vind ik erg ver gaan. We komen niet net als Duitsland uit een oorlog (WO1) met alle beperkingen en vernederingen die dat voor de Duitsers meebracht om vervolgens achter een gevaarlijke gek aan te lopen. En ja, de nieuwe virussen. Waren ze allemaal net zo besmettelijk en dodelijk? Aids krijg je gelukkig niet door het niet goed wassen van je handen of het samen zingen in een kerk. En tegen de Spaanse griep werden destijds wel degelijk (al dan niet werkende) maatregelen genomen. Het was een wereldwijde crisis. Gelukkig zijn we nu een stuk kundiger. En ik wil mijn oprechte excuses maken voor het gevoel dat ik je heb gegeven m.b.t. het op de man spelen. We zijn blijkbaar allebei zeer betrokken bij het onderwerp . Zoals je zegt is het soms gewoon heel lastig om de juiste snaar te raken en goed over te brengen wat je precies bedoelt.
Ja, sorry, er ging iets niet helemaal goed in mijn post en het quoten enzo. Mijn telefoon doet sinds ik hem per ongeluk heb geupdated heel rare dingen. Wellicht dat daar mijn frustraties van de laatste weken vandaan komen . Ik heb momenteel geen tijd (lees: fut) om inhoudelijk op je post te reageren, (zit in de tuin met een drankje), maar wil je wel graag bedanken voor de laatste alinea. Waar twee vechten hebben er twee schuld, dus laten we het er voor nu gewoon bij laten . Een fijn weekend gewenst!
Ik koop eigenlijk altijd doosjes van 20 stuks bij Kruidvat en heb nooit echt voorraad in huis. Heb sinds corona alleen in maart 2x misgegrepen daarna altijd kunnen kopen. Misschien een idee om daar wekelijks met de boodschappen vast een doosje mee te nemen.
Hier op het werk kunnen ze het makkelijk weer bestellen (zorg) En ik zie ze ook overal weer liggen. Ik heb er overigens altijd 1 doos van in huis en doe er een jaar mee
Dat is beter! Wij hebben wel weer wat gekregen maar het is nog moeizaam aan komen. Thuis gebruik ik het eigenlijk niet Doe ik hoor, familie ook. Ik heb opzich wel wat maar het is echt schaars.
Ik gebruik alleen handschoentjes als ik kip snij en moet marineren. Vind dat zo vies. Daarom doe ik er zolang mee
Nou wij hebben vandaag boodschappen gedaan en toch zag ik dat er al heeel wat dingen weer op zijn, Vele dettol producten, handzeep, wc papier was leeg, en hadden ze vorige week nog veel (Wegwerp)mondkapjes en handgel enz lag er nu al helemaal niks meer.. alleen nog een handjevol wasbare mondkapjes.. hebben zelf ook 2 wasbare mondkapjes meegenomen voor het geval dat.. en toch zag je ook dat er toch wel weer bepaalde producten in grotere hoeveelheden werden gekocht
Ben benieuwd hoe ik dat weer ga merken met de AH bezorgingen. In de piek van Corona waren vaak wat dingen uitverkocht (zoals wegwerp schoonmaak doekjes). Ik ga er ondanks dat er nu dus weer schappen leeg raken niet meer of anders door kopen. Heb het hamsteren van wc papier altijd al raar gevonden. Alsof dat een prioriteit nummer 1 product is als de winkels gaan sluiten?!
Nou precies gewoon normaal je boodschappen gaan doen, en misschien een klein beetje extra(hooguit 2 extra misschien) dan is er denk maar weinig aan de hand.. voor eten gewoon potten en blikken halen die blijven vaak wel lang goed, wc papier snap ik ook niet zo.. tis heeel vervelend als je mis grijpt maar goed er bestaat nog altijd water waarmee je je bips kan schoonmaken denk ik maar zo
In de zorg zijn ze niet schaars en zeker niet moeilijk aan te komen. Dan doet je baas iets niet goed. Er is sowieso een landelijk punt waar zorginstellingen ze kunnen bestellen. Daarnaast hebben zorginstellingen vaak nog hun eigen punten om te bestellen wat nu ook weer op gang gekomen is. Bij onze organisatie krijgt elk team wekelijks een mail van de manager met de vraag wat we aan beschermend materiaal nodig hebben. Handschoenen, mondkapjes, schorten enz. Paar dagen later hebben hebben ze binnen. Normaal moeten bij ons de cliënten die ingesmeerd moeten worden met creme , zelf voor handschoenen zorgen. Meestal halen die ze bij de Actions. Nu niet te krijgen dus nu zorgen wij er voor. Geen tekorten[/QUOTE][/QUOTE]
Wellicht dat het verschilt hoor per plek,dag,levering noem het op.. maar hier zag je wel al duidelijk de ‘eerste sporen’ maar we zullen zien met zn alle hoe het verder op beloop gaat