Zindelijkheid: opeens weer vrijwel dagelijks poep-ongelukjes

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Juud74, 23 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Juud74

Juud74 Fanatiek lid

15 jul 2010
    1.264
    0
    0
    Utrecht
    Hallo!

Mijn dochtertje (bijna 3,5) is sinds september vorig jaar zindelijk. Dag en nacht, plassen en poepen, hartstikke mooi dus.

Echter, sinds een paar weken heeft ze opeens bijna elke dag (soms meerdere) poepjes in haar onderbroek. Ik begrijp er niets van. Ik baal er eerlijk gezegd ook van, maar wil er natuurlijk bij haar niet boos over worden, of er een big deal van maken. Maar eigenlijk weet ik gewoon niet zo goed hoe ik er mee om moet gaan en wat ik kan doen om haar weer op tijd op de wc te krijgen. Is dit herkenbaar? En zo ja, ging het vanzelf weer over, of hebben jullie tips hoe ik dit aan kan pakken?

Groetjes en alvast bedankt voor julie input.
    Juud

2. Maartje06

Maartje06 Fanatiek lid

5 dec 2006
    2.143
    0
    0
    MW-er
    Noord Holland
    Denk je dat ze te laat naar de wc gaat of voelt ze het echt niet?
    Is het normale ontlasting of slapper?
    Het zou kunnen zijn dat ze verstopt zit (klinkt onlogisch maar kan echt). Er loopt dan wel wat ontlasting langs de verstopping, maar die voelt ze niet goed aankomen. Veel vezels te eten geven, pruimen laten eten, even geen witbrood en veel drinken.

Als ze te lang wacht (onze dochter wilde gewoon niks missen) met poepen, zou ik haar zodra je een signaal ziet op de wc zetten op een kinderbril met bijv. een boekje. Of zelf een verhaaltje voorlezen, zodat ze echt even de rust neemt om te poepen.Succes!

3. Danielle1982

Danielle1982 Fanatiek lid

3 apr 2008
    3.515
    1
    0
    KUn je het haar zelf niet vragen? Miss vind ze het nu spannend omdat ze een boekje oid heeft gezien over poep?
    Hier kan zoon wel aardig goed verwoorden waarom hij dingen doet hoe hij het doet. Dus je zou het kunnen vragen?

4. zaterdag

zaterdag Fanatiek lid

28 mei 2011
    1.008
    2
    0
    ja klinkt bekend, alleen hier bij wat ouders zoon van ondertussen 4 jaar.
    Hij was met 2,5 zindelijk en ging al die tijd goed, sinds vorig jaar met periodes opeens weer in zijn broek poepen.

Uiteindelijk heb ik met hem afgesproken dat hij echt naar de wc moet gaan als ik het zeg, en ook natuurlijk voor het aankleden even, voordat we weggaan etc.
    Ik had dit toentertijd ook afgesproken met het kdv en mn ouders ( waar hij ook 1 dag in de week was) en dit ging over het algemeen al stukken beter.

Bij hem was het trouwens zijn normale ontlasting geen diarree.
    Het kwam bij hem vooral voort uit niks willen missen, te druk met andere dingen, kortom uitstelgedrag waardoor hij uiteindelijk te laat was.

Begin dit jaar is hij naar de basisschool gegaan en het probleem was meteen terug. Teveel drukte, indrukken, niks willen missen etc.
    Ze hebben zelfs 1 keer mij en 1 keer mij man moeten bellen op het werk omdat hij dus een vieze broek had.
    Balen natuurlijk.
    Wat ook niet hielp, is dat ze op het kdv een vast schema hebben met naar de wc gaan en op de basisschool moeten kindjes gewoon gaan als ze moeten.
    Ik heb het er met de juf over gehad en zij stuurt hem 2 keer per dag naar de wc toe.
    Maar het probleem was nog niet helemaal weg dus uiteindelijk zijn we nu aan een stickerkaart begonnen thuis.
    Iedere dag dat zijn onderbroek nu schoon is, mag hij een sticker plakken en bij 10 stickers mag hij een kadootje uitzoeken.
    Tot nu toe werkt het goed, al 8 dagen helemaal schoon.

Dus mijn tip is, als het verder normale ontlasting is, proberen erachter te komen waarom haar broek steeds vies is.
    Als je dat weet, kun je thuis vaste wc momenten instellen en dit ook wat vaker doen dan wellicht nodig is om te voorkomen dat haar broek vies wordt.
    Dit ook bespreken met evt opvang zodat het op dezelfde manier gedaan gaat worden.
    Evt een beloningssysteem voor schone broeken.
    succes ermee!

5. Juud74

Juud74 Fanatiek lid

15 jul 2010
    1.264
    0
    0
    Utrecht
    Hi, ja het is normale ontlasting, geen (overloop)diarree. Het lijkt wel of ze het niet goed aan voelt komen, of als het komt, ze ook echt meteen moet gaan, anders is het te laat.

Gisteren ging het goed, ze begon een beetje te wiebelen en heb haar toen naar de wc gstuurd, maar vandaag zat er toch weer een poepje in haar onderbroek. Ze zegt het ook niet altijd... lijkt wel of ze zich er voor schaamt, vind het wel een beetje sneu voor haar allemaal.

Ook weigert ze soms om naar de wc te gaan, moet je plassen?? NEEEEEEE.

Misschien moeten we inderdaad maar 's aan de stickerkaart gaan, het heeft ook geholpen met het zindelijk worden in eerste instantie (en daarna naar efteling).

Dank voor jullie reacties in ieder geval.

Liefs

Deel Deze Pagina