Onze zoon is bijna 4 maandjes oud en wij willen gaan stoppen met de inbakerdoek. Dit omdat hij zich nu al van buik naar rug kan rollen, en hoe lang duurt het dan nog dat ie van rug naar buik gaat... Meestal slaapt ie net iets beter in de inbakerdoek, maar nog steeds slaapjes van 30/45 minuten overdag. 's Nachts gaat het prima, hij slaapt van 23.00 uur tot 7.00/8.00 uur. Nu wil ik overstappen naar een slaapzak, maar geen uitbakerslaapzak of puckababy slaapzak, maar een gewone slaapzak. Ik heb net even bij de Hema en Prenatal gekeken naar slaapzakken, maar er zijn er zoveel (dik, dun, met mouwen of zonder...) Welke kan ik het beste kiezen? En wat doe ik mijn kereltje aan in zo'n slaapzak? En doe ik die slaapzak bij elk slaapje aan? Even wat extra informatie: Het kamertje is rond de 18 à 20 graden (kouder krijgen we het daar niet, ook niet met het raam open tussen de slaapjes door), verwarming is uit. Mijn zoontje is van zichzelf best warm. Nu in de inbakerdoek heeft ie gewoon z'n kleertjes aan. Ik vraag me af of ik dat ook wel moet doen met een slaapzak, vooral met zo'n dikke (die mij logischer lijkt als vervolg op de inbakerdoek). Maar om hem nu met elk slaapje helemaal uit te kleden vind ik best zielig (hij heeft al zo'n hekel aan aankleden). Heeft iemand tips voor deze onervaren, nieuwbakken moeder?
Ik ben het gewoon gaat uittesten... Als ze een dikke slaapzak aan heeft, dan gebruik ik alleen een lakentje. Als ze een dunne slaapzak aan heeft, dan doe ik er ook nog een deken bij. Zo kun je ook daarmee spelen om ervoor te zorgen dat het niet te warm wordt... En ik laat normaal ook altijd haar kleren aan, zodat ik haar makkelijk in bed kan leggen. Nu slaapt ze meestal in een dunne slaapzak met daar een deken en laken overheen. Ik merkte dat ze beter sliep als er iets meer over haar heen lag, aan een lakentje leek ze niet 'genoeg' te hebben.
Lem sliep altijd in de puck toen hij eenmaal ging draaien was het nogal drama om het uit die verdomde zak te krijgen. Het even wat nachten gekost maar toen waren wij ervan af. Hij heeft na de puck een hema slaapzak gehad een dikke helemaal wit met vierkantjes volgens mij mouwen zijn trouwens afritsbaar. Die slaapzak vond ik zo stug dat hij echt wel kon wapperen met zijn armen maar niet zo erg als in zo een heel dun ding. Lem is een heethoofd dus die sliep in de winter alleen in een romper met lange mouwen erin. Dekentje deden wij altijd over hem heen maar 's ochtends lag die deken overal behalve over hem heen.
Hier sliep ze na het uitbakeren in een dikke slaapzak met mouwen van de prenatal. (Dit omdat ze ging zwerven in d'r bedje en midden in de nacht wakker werd omdat ze het koud had.) uiteindelijk de mouwen eraf gehaald, was een gevecht om haar armpjes erin te krijgen. Nu dus in een mouwloze slaapzak met lakentje en dekentje. Ons meisje heeft het niet snel koud dus doen haar broekje uit en ze heeft alleen een romper en een shirtje met lange mouw aan in haar slaapzak. Overdag doen we meestal zonder slaapzak. Vind het teveel gedoe om haar elke keer half uit te kleden en, omdat ze sowieso een van de twee in de wagenbak slaapt. Voor de fles van 19:00/19:30 krijgt ze na haar schone luier gelijk haar slaapzakje aan, fles erin en slapen.
Mijn zoontje, die ook altijd goed warm is van zichzelf, slaapt in een slaapzak zonder mouwen van Prenatal. Hij heeft dan een pyjama aan; broekje en shirt met lange mouwen. Overdag doe ik alleen zijn pyjamabroek aan (shirt wat hij aanheeft aanlaten) en dan in de slaapzak. Deken en lakentje erover. Die wil hij 's nachts ook nog wel eens van zich af werken, maar hij blijft heerlijk warm in de slaapzak dus slaapt lekker door.
Dochter slaapt het hele jaar door in een slaapzak zonder mouwen van Prenatal. Daaronder een romper korte mouw en een pyjama lange mouw (met warm weer uiteraard korte/geen mouw). Met herfst/winter een katoenen deken, met warm weer niks. Kamer is 18-19 graden, verwarming laag gezet.
Ik had met afritsbare mouwen gekocht, maar de mouwen nooit gebruikt, veel te warm. Zie ligt nu in dikke slaapzak zonder lakentje/dekentje. Een paar keer toen het wat kouder was wel lakentje gebruikt.