Tuinkamer wel of niet

Discussie in 'De lounge' gestart door Hallo321, 8 jan 2023.

Tags:
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hallo321

    Hallo321 Lid

    8 jan 2023
    10
    2
    3
    Vrouw
    Hallo allemaal!

    Ik zit eraan te denken een tuinkamer te laten plaatsen (aan huis, ongeisoleerd, alles van glas) .
    Ik was benieuwd of iemand hier een tuinkamer heeft en hoe vaak je er gebruik van maakt?
    Een aanbouw is veel prijziger en ik vind het zonde om alles in de woonkamer aan te moeten passen. En ik vind het buitenleven fijn. Maar mijn tuin ligt wel op het oosten dus vraag me af hoe de temperatuur is in het voor en najaar...
    Iemand ervaring hiermee??
    Mijn tuin is 15 meter diep dus wat dat betreft niet zonde van m'n tuin
     
  2. Nellie4

    Nellie4 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.629
    7.296
    113
    Ik ken een paar mensen die dat hebben en in geen van die gevallen vind ik het mooi. Het oogt snel rommelig. Is een tuinhuisje/overkappingen aan het einde van de tuin niet veel leuker?
     
    cosdy vindt dit leuk.
  3. Lief of Stoer

    Lief of Stoer VIP lid

    25 apr 2011
    5.837
    2.699
    113
    't Gezellige Brabant
    Vraag het over een paar maandjes nog eens. Hij wordt bij ons in februari geplaatst. Wij doen het vooral om geluid weg te houden van de weg en in het voor-en najaar wat langer buiten te kunnen zitten. Hij zal nu gedeeltelijk open zijn van voren (het geluid komt van de zijkant, deze is volledig dicht met glas), deze leverancier had niet de glazen deuren die wij wilden. We beslissen later of we dat alsnog door een andere leverancier laten doen.
     
    Hallo321 vindt dit leuk.
  4. Hallo321

    Hallo321 Lid

    8 jan 2023
    10
    2
    3
    Vrouw
    Ik hou het wel netjes hoor, ik kan niet tegen troep. Aan het einde van de tuin zou ik denk ik minder heen gaan omdat je dan weer door buiten moet..
     
    Nellie4 vindt dit leuk.
  5. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.026
    2.165
    113
    Mijn man wil volgend jaar zo’n overkapping met glazen wanden achterin onze tuin. Ik vind het een zinloze investering. Als ik buiten wil zitten, wil ik niet binnen in een glazen hok zitten. En als het koud is wil ik niet in zo’n glazen hok doen alsof ik buiten zit. Maar goed, onze tuin is enorm, hij komt op de plek waar nu een soort puinstort is, dus het zal er vast van opknappen haha.
     
    JupitR, zwaaistaart, Nellie4 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  6. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.694
    7.749
    113
    Vrouw
    Wij hebben een veranda met glazen panelen. Ideaal! We plaatsen ze zelf ook. Dus mocht je nog iemand zoeken in regio Arnhem ;)
     
    Luna86 en Dubbelgeluk vinden dit leuk.
  7. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.588
    10.485
    113
    Aan het huis zou ik het spannend vinden of er voldoende lichtinval is in de woning/ woonkamer. Wat is het bezwaar tegen een overkapping verderop in de tuin?
     
  8. Hallo321

    Hallo321 Lid

    8 jan 2023
    10
    2
    3
    Vrouw
    Arnhem is wat te ver maar zitten jullie er nou echt veel in? Wordt het niet erg koud?
     
  9. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.694
    7.749
    113
    Vrouw
    Wij hebben er een houtkachel en heater in en zitten er veel in ja. Maar vooral met vrienden even lekker borrelen, eten er bijvoorbeeld nu niet. In het voorjaar en zomer zitten we alleen maar buiten, binnen amper.
     
  10. tumtummetje

    tumtummetje Fanatiek lid

    8 jul 2006
    1.775
    1.520
    113
    Ik vind het zo'n onzin en vooral heel erg lelijk aan huis vast. Aan mij heb je dus niks haha. Een overkapping los van het huis met stalen ramen.. Dat vind ik dan wel weer heel nice. Vooral nu met pubers in huis die nog wel eens met vrienden in onze overkapping willen zitten.
     
    Nellie4 en Hallo321 vinden dit leuk.
  11. Hallo321

    Hallo321 Lid

    8 jan 2023
    10
    2
    3
    Vrouw
    Nou als het bijv regent stap je wel de tuin overkapping aan huis in(heerlijk dat geluid), maar wandel je niet even door de tuin..
     
  12. Hallo321

    Hallo321 Lid

    8 jan 2023
    10
    2
    3
    Vrouw
    En staat jullie tuin ook op het oosten? De zon komt er pas rond april tot oktober op te staan
     
  13. Milkyway7

    Milkyway7 Fanatiek lid

    28 apr 2020
    1.435
    936
    113
    Vrouw
    Noord-holland
    Wij hebben een tuinkamer. Lichtinval is er want alles is glas inclusief het dak. Onze tuin is op het noorden dus heb in de zomer alleen in de ochtend de zon erin. Ik zou het juist niet fijn vinden als ik een tuin op het zuiden had met een tuinkamer want dan wordt het een broeikas.
    Ik vind het heerlijk. We kunnen de deuren helemaal openschuiven zodat je ook echt het gevoel hebt dat je buiten zit. Heb het super leuk ingericht met een eettafel en stoelen en een zithoek + veel planten. Zodra het goed weer is eten we er altijd.
    Er hangt een heater zodat in het voor en najaar nog gebruikt gemaakt wordt van de kamer.
    Ben zelf echt een buitenmens dus voor mij is het er vertoeven. Ook handig om mezelf soms af te zonderen met een boekje. Denk ook later als de kinderen groter zijn dat het handig is om ze daar te kunnen laten spelen. Kortom voor ons dus wel fijn.
     
  14. Hallo321

    Hallo321 Lid

    8 jan 2023
    10
    2
    3
    Vrouw
    Thanks voor je reactie! Inderdaad een heater is dan wel nodig. Hier ook voornamelijk ochtendzon lijkt me heerlijk onder een glazen dak. Ben alleen bang dat het gauw te koud is, en iedere keer de heater aan is wat duur
     
  15. miepje77

    miepje77 Fanatiek lid

    25 mei 2008
    1.854
    424
    83
    Dit is voor ons ook de reden om een overkapping los van het huis te maken. Daar kunnen onze kinderen met hun vrienden lekker chillen. Wij natuurlijk ook :) Van het voorjaar gaan wij hem bouwen. Wel een mooie van hout met glazen deuren.
     
  16. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.694
    7.749
    113
    Vrouw
    Ja ook op het oosten!
     
    Hallo321 vindt dit leuk.
  17. Inge1984

    Inge1984 Fanatiek lid

    10 sep 2015
    1.593
    1.413
    113
    Wij hebben een serre op het oosten. Wanden en dak zijn van glas. Het is mijn favoriete plekje van het huis. In de zomer staat alles open en gebruiken we het alleen als er even een regenbui over komt. Of met onweer, prachtig gezicht met zo'n glazen dak. Voor en najaar juist heerlijk als het buiten net te koud is. Dan heb ik toch nog het gevoel in m'n tuin te zitten. Vaak zet ik 'm dan deels open en zit ik nog heerlijk. Voor de winter hebben we een airco hangen. Waardoor het ook dan prima vertoeven is. Die airco zetten we ook aan als we niet thuis zijn in de zomer en de deuren dus dicht zitten. Anders wordt het echt een broeikas. En dan echt zo warm dat mijn planten er aan overlijden..
    Hij is niet super groot zo'n 5x3mtr. Maar ruim genoeg voor twee lekkere stoelen. Het is mijn plekje waar ik zit als ik even lekker een boek ga lezen. Of in het weekend waar m'n man en ik een borreltje gaan drinken. Ik ben ook wel echt een buiten mens. Zodra het een beetje weer is leven we buiten. En op deze manier kan ik toch een beetje buiten zijn als het weer daar niet naar is.
     
    Hallo321 vindt dit leuk.
  18. Madelie

    Madelie VIP lid

    14 jun 2014
    11.381
    8.487
    113
    Er zullen vast mooi ingerichte tuinkamers zijn waar veel gebruik van wordt gemaakt. Maar diegene die ik heb gezien vond ik troosteloos eruitzien.
     
    Hallo321 en Nellie4 vinden dit leuk.
  19. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.044
    4.239
    113
    Wij hebben er 1 aan ons huis en i love it.

    Sochtend tot ongeveer 2 uur staat de zon erop en dan draait er heel langzaam de schaduw in.

    Wij hebben er een grote eettafel staan ( kunnen 8 stoelen aan) en maken er echt veel gebruik van. En wordt het te warm dat schuiven we de hele schuifpui open. We hebben er ook een zonnescherm boven, als het echt warm is schuiven we die er boven.
     
    Hallo321 vindt dit leuk.
  20. Esther2901

    Esther2901 Fanatiek lid

    3 jul 2014
    1.199
    904
    113
    Ik heb het wel overwogen omdat ik dacht dat dit goedkoper zou zijn dan uit te bouwen.
    Uiteindelijk gekozen om uit te bouwen en dus een groter woonoppervlakte te creëren en in mijn geval ook praktischer qua indeling van de benedenverdieping.
     
    Hallo321 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina