Endometriose en snel zwanger moeten worden

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Mandarijn2024, 25 mrt 2024 om 12:28.

  1. Mandarijn2024

    Mandarijn2024 Nieuw lid

    maandag
    1
    0
    1
    Vrouw
    Dames,

    Ik heb hier een account aangemaakt omdat ik al jullie hulp en advies goed kan gebruiken.

    Een paar jaar geleden werd bij mij endometriose en adenomyose vastgesteld. De meeste klachten had ik tijdens mijn menstruatie en als tiener kroop ik letterlijk over de grond van de pijn tijdens die dagen. Met de pil is de endometriose wat meer beheersbaar geworden, al heb ik er nog vaak last van. Maar je kunt uiteraard niet zwanger worden als je aan de pil bent. Met veel angst voor wat komen gaat moet ik dus stoppen met mijn anticonceptie en terugkeren naar hoe het vroeger was.

    Gezien de ernst van mijn klachten heeft mijn gynaecoloog me aangeraden om 'alles op alles' te zetten om zo snel mogelijk zwanger te raken. Niet eerst rustig proberen dus, maar meteen alle wapens in de strijd gooien omdat elke ronde waarin ik niet zwanger ben, een echte martelgang wordt. Het zaad van mijn partner is intussen getest dus we weten dat alles daar ok is. We kunnen eventueel versneld door naar IUI maar niet zonder het eerst zelf te proberen.

    Wat zouden jullie, met de kennis die jullie zelf hebben opgedaan, adviseren als je echt heel snel MOET zwanger worden? Libido of zin in seks zijn geen parameters voor mij, ik kan er maar op hopen dat die er zullen zijn, maar indien niet, dan is het ook maar zo. Ik heb er momenteel geen idee van hoe mijn cyclus er zal uitzien wanneer ik met de pil stop.

    Wie helpt? Kom maar op met die tips.
     
  2. Zazoo21

    Zazoo21 Actief lid

    12 feb 2024
    256
    320
    63
    Vrouw
    Wat spannend/intens om met zo veel druk jullie reis voor een kinderwens in te stappen!

    Hier vanuit eigen ervaring:
    Een goed startpunt is om je lichaam en cyclus heel goed te leren kennen. Ik kan het boek Taking Charge Of Your Fertility heel erg aanraden om snel inzicht te krijgen in je eigen lijf en hoe je het snelst zwanger raakt. Met gedegen wetenschappelijke onderbouwing. Er is veel misinformatie op het internet, zoals de mythe dat je het beter om de dag zou moeten doen.

    Ik heb zelf de apps fertility friend en premom gebruikt. FF voor het tracken van mijn BBT en cervixslijm/symptomen. Premom voor het inzichtelijk maken van mijn LH niveaus. Het precies goed kunnen timen van intimiteit vergroot je kansen enorm.

    Wij zijn bjnnen twee rondes zwanger van onze eerste. Ik moet zeggen dat ik ook wel veel heb gedaan qua leefstijl. Zo veel mogelijk onbewerkt en plantaardig eten, iedere dag 6000 stappen, fertility yoga. Maand voor kinderwens begonnen met suppletie, zwangerschapsvit complex en omega 3. Gestopt met alcohol en cafeïne.

    Voor iedereen werkt het anders en doet het anders. Dit werkte goed voor ons, maar andere dingen werken voor andere lichamen.

    Ik wens je heel veel succes en mag het maar snel raak zijn voor jullie!
     
    SuzyCQ vindt dit leuk.
  3. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.043
    113
    Vrouw
    Timing door ovulatietesten te gebruiken en verder gewoon geluk hebben. Meer kun je niet doen.
     
    Suzi98 en nizzie86 vinden dit leuk.
  4. Lief

    Lief Fanatiek lid

    26 sep 2007
    3.157
    605
    113
    Ja heel simpel ovulatietesten gebruiken en zo van dag 10-16 om de dag seks (bij beetje standaard cyclus) dan mis je met goed zaad sowieso je vruchtbare momenten niet. Zou zelf verdere dingen niet aanraden qua belasting.

    Weet je of je eileiders wel doorgankelijk zijn? Endo kan dat allemaal verkleven en dan kan je nog zo hard je best doen... ;) Zou in jouw geval zeker een hsg dan willen eigenlijk.
     
  5. L0ts

    L0ts Actief lid

    22 nov 2023
    128
    117
    43
    Zou ook ovulatietesten aanraden (evt samen met temperaturen). En niet te vroeg stoppen daarmee, aangezien je ook best op dag 18 of 21 een eisprong kan hebben :) Daarmee weet je in elk geval dat je timing goed is. En dat is al veel meer dan lukraak proberen.
    Gezonde voeding kan helpen, net als gezond bewegen, maar helaas is het ook gewoon geluk hebben! En het kan best even duren, zeker met littekenweefsel in je baarmoeder.
     
  6. PieceByPiece

    PieceByPiece Actief lid

    12 nov 2023
    113
    130
    43
    Vrouw
    Ik ben nu wel benieuwd naar de mythe van het om de dag seks hebben, ook omdat dit door bijvoorbeeld huisartsen en verloskundigen wordt aangeraden. Kan je er iets meer over vertellen?
     
  7. Sophie2019

    Sophie2019 Fanatiek lid

    21 jul 2018
    1.746
    1.322
    113
    Vrouw
    Ovulatietesten, beginnen vanaf dag 9 en dan 2x per dag. Gebruik bijv sensitest, dan is het te betalen.

    seks om de dag/om de twee dagen en ook op de dag van de positieve ovulatietest.

    verder geen alcohol en niet roken, ook beter als je partner niet drinkt en rookt, vanaf 3 maanden van tevoren.

    Is er bij jou bloedgeprikt? Anders zou ik sowieso vragen om te prikken op schildklier. Volgens mij is b1 ook belangrijk maar dat weet ik niet zeker.

    veel succes en hopelijk is het heel snel raak!
     
  8. Suzi98

    Suzi98 Fanatiek lid

    30 mei 2022
    4.179
    3.904
    113
    Vrouw
    Noord-Brabant
    Omdat het ook prima elke dag kan mits zaad kwaliteit goed is denk ik
     
    PieceByPiece vindt dit leuk.
  9. Suzi98

    Suzi98 Fanatiek lid

    30 mei 2022
    4.179
    3.904
    113
    Vrouw
    Noord-Brabant
    Ovutestjes en temperaturen! En dan verder geluk hebben.
    Op Amazon kan je setjes kopen met 100 ovutestjes van easy@home, zijn erg prettig. Strepen moeten minstens even donker zijn. Positieve ovu test = binnen 48 u eisprong.
    Dit kun je bevestigen door te temperaturen; na je eisprong gaat je temp met min. 0,2 omhoog. Zo weet je zeker dat je hem hebt gehad (soms heb je meerdere LH pieken voordat ie echt springt bijv).
    Succes en hopelijk ben je snel zwanger! ❤️ Hier overigens 2x in ronde 1 en 1x ronde 2 (na een missed abortion) zwanger geworden met elke dag seks rondom eisprong.
     
  10. Zazoo21

    Zazoo21 Actief lid

    12 feb 2024
    256
    320
    63
    Vrouw
    Inderdaad wat @Suzi98 zegt. Als het zaad goed is, is iedere dag rond ovulatie beter! Ik vind het Sperm meets egg plan zelf een mooie leidraad.
     
    PieceByPiece vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina