Ziekmelding

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Partyrocker, 18 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Partyrocker

Partyrocker Niet meer actief

Hoii hoop dat iemand mij kan helpen.
    Wou me met mn werk gedeeltelijk ziekmelden, maar mijn planner zegt dat ik niet gedeeltelijk ziekgemeld kan worden, omdat ik een uitzendovereenkomst heb en op oproepbasis werk.
    Wat ik volgens haar wel kon doen was zelf minder gaan werken en dan via het UWV een uitkering aanvragen, maar dat lijkt me zoveel gedoe toch en weet niet eens welke uitkering ik moet aanvragen en daarbij een ziektewet uitkering is 100% (bij zwangerschap) en een andere uitkering is al gauw 70% ofzoiets.
    Ik krijg wel gewoon een ziektewet uitkering als ik volledig ziek ben, alleen moeten hun dat aanvragen.

Ik wil me trouwens ziekmelden omdat ik merk dat mijn werk gewoon te zwaar wordt (werk als huishoudelijk hulp). Ik heb mijn vorige zwangerschap erge vroege Preeclampsie gehad, dus moet juist echt heel erg voorzichtig zijn met mijn bloeddruk en vooral omdat ik steeds vermoeider wordt en soms weer sterretjes zie als ik te druk ben geweest. Wil dus echt heel graag wat rustiger aandoen.

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Dnze22,

Als je een oproepcontract hebt kun je ook ziek gemeld worden bij UWV via je werkgever. Je hoeft dit niet zelf aan te vragen. Je werkgever meldt je dan ziek en geeft daarbij aan dat je nog wel een aantal uren opgeroepen wordt. UWV kort dan het loon dat je nog kunt verdienen op de Ziektewet-uitkering. Op deze manier kun je werken voor zover je klachten het toelaten en aanvulling van de Ziektewet-uitkering ontvangen.

Als je ziek wordt gemeld wegens zwangerschapklachten ontvang je 100% van het dagloon dat UWV voor je berekent. Het dagloon berekenen we aan de hand van het inkomen dat je één jaar voorafgaand aan je eerste ziektedag hebt verdiend. Periodes van ziekte en verlof die ervoor zorgen dat dit dagloon lager uitvalt, worden hierbij uitgesloten. We gaan dan dezelfde periode die we uitsluiten verder terug kijken.

Actuele informatie over ziek rond zwangerschap vind je hier.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team

www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina