Vragen over regeling van wajong

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by mimi83, Oct 14, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mimi83

mimi83 Niet meer actief

#1 mimi83, Oct 14, 2010
    Last edited by a moderator: Oct 14, 2010
    Beste uwv team,

Ik heb naar aanleiding van jullie reactie op shenoby de regels voor wajong doorgelezen en val zo ongeveer van mijn stoel van hoop.

Ik heb vanaf 12e jaar rug klachten, op mijn 15 e in scheurmann vastgesteld achteraf zijn dit waarschijnlijk al 1 of meerdere hernia'sgeweest maar men wou geen MRI scan uitvoeren. op mijn 18e wel een mri en toen werden er 3 hernia's en 2 versleten tussenwervelschijven geconstateerd, waardoor ik tusssen mijn 15 e en 19e 3 jaar problemen heb gehad om te functioneren en 7 maanden volledig op bed. Heb ook een revalidatieprogramma in het ziekenhuis gevolgd om te kunnen functioneren, Toen heeft niemand mij op de mogenlijkheid van een wajong of welke financiele hulp dan ook gewezen.

Later dat ik op mijn 23 ste weer geopereeerd moest worden, liet de arbo arts wel vallen dat hij het vreemd vond en jammer dat er nooit wajong was aangevraagd omdat duidelijk was dat fulltime werken voor mij te zwaar is, maar gng hier verder ook niet op in en gaf eigenlijk aan dat die kans verkeken was omdat ik de 18 jaar gepasseerd was.

Ik ben op mijn 19, eerder wou niemand me opereren na de diagnose op mijn 17e jaar en op mijn 23 geopereerd aan mijn hernia's maar de tussenwervelschijven en zenuwen blijven zeer slecht en beletten mij om meer dan max. 20 a 24 uur per week te werken, ik kan dus moeilijk tillen, stilstaan en na een dag werken wil mijn linkerbeen niet meer goed mee doordat de zenuwen jarenlang geprikkeld en afgekneld zijn en dit is dan dusdanig zwaar dat ik 's avonds na het werk niet meer goed kan lopen. Dus lichamelijk zijn die uren eigenlijk teveel, ik zou zelf heel graag 16 a 20 uur willen werken ik hoop dat ik dat volhou.

Ik lees nu dus dat je met terugwerkende kracht wajong kan aanvragen, zou ik dat ook kunnen doen? heeft dat zin? Ik wacht dan wel tot na mijn zwangerschap want ik lig op volledige rust en zoals ik begrijp en logisch vind vind er een gesprek bij het UWV plaats,waar ik nu niet heen mag.

Het zou mijn gevecht om te blijven werken zoveel makkelijker maken als ik een beetje extra financiele steun zou krijgen.
    En mijn zorgen om later als het echt niet meer zou willen om te werken een stuk kleiner.

Ik hoop dat jullie me iets meer duidelijkheid kunnen geven, ik heb de volledige regeling van wajong doorgelezen, maar kom er niet uit of het ook geldt als ik die 16 a 20 uur zou werken en of ik met de rug klachten in aanmerking kom, omdat het voorheen bij arboartsen e.d was van je kan alles wel op piek belasting maar je kan alles dus dan gaan we niet helpen.

Met vriendelijke groet,

Kim

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste mimi83,

Als je niet op de hoogte was van het feit dat je een Wajong-uitkering kan aanvragen na je 18e verjaardag, dan kan je dat alsnog doen. Voorwaarde is inderdaad dat je al voor je 17e verjaardag een ziekte of handicap kreeg. De uitkering zal 16 weken nadat de aanvraag is ontvangen ingaan en wordt niet met terugwerkende kracht betaald.

Om te beoordelen of je Wajong kunt krijgen, nodigen wij je uit voor een gesprek met de verzekeringsarts van UWV. Daarna volgt meestal een gesprek met de arbeidsdeskundige. Zij bespreken met je wat het aantal uren is dat je met je rugklachten zou kunnen werken en welke ondersteuning hierin van het UWV mogelijk is.

Het is dus zeker zinvol om een aanvraag te doen. Ik begrijp dat je momenteel volledig rust moet houden. Er is een mogelijkheid om in verband hiermee begeleiding te krijgen naar je gesprek bij UWV zodat je de aanvraag niet langer hoeft uit te stellen.

Ik wens je veel sterkte.

Met vriendelijke groet,

Mariëlle
    UWV Webcare Team

3. mimi83

mimi83 Niet meer actief

beste uwv,

Hartstikke bedankt voor het snelle antwoord, ik heb de begeleidings link die u erbij zette gelezen, dat houdt in dat iemand mij begeleid? Dan nog zou het waarschijnlijk niet kunnen vanwege gevaar voor premature weeen. Maar dat zou ik 27 okt. kunnen vragen aan mijn gyn. of dat zou mogen. Mijn man zou sowieso meegaan, ik kan nl. niet meer als 100 meter lopen nu dus zit in de rolstoel en zover autorijden gaat ook niet. Maar goed anders wachten we tot na de bavalling, dat is ook niet zo'n ramp toch?

Nogmaals bedankt.

Met vriendelijke groet,

Kim

Share This Page