Berekening aantal weken

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Estherroos83, 30 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Estherroos83

26 nov 2012
    13
    0
    1
    NULL
    NULL
    Beste verloskundige,

Ik en mijn huisarts komen er niet uit hoe in mijn geval de datum van mijn uitgerekende datum te berekenen. In principe maakt die datum mij niet veel uit, maar wat ik wel fijn vindt om te weten hoeveel weken ik nu zwanger ben (ongeveer), zodat ik de ontwikkeling een klein beetje kan volgen.

Als je uitgaat van de eerste dag van mijn laatste menstruatie (21 december 2012) krijg je een vertekend beeld aangezien mijn eisprong pas op CD 22 (11 januari) heeft plaatsgevonden. Dit weet ik omdat mijn ovulatietest zeer duidelijk was.
    Normaal heb ik een cyclus van ongeveer 31 dagen. Dat zou betekenen dat mijn luteale fase heel kort is geweest (9 dagen). De huisarts zei dat ik een week van het aantal weken kan aftrekken (omdat mijn eisprong een week na het gemiddelde heeft plaatsgevonden). Maar volgens mij klopt ook dat niet helemaal want dan ga je uit van een luteale fase van 14 dagen. Op cd 32 heb ik (10 dagen na mijn eisprong) heb ik al positief getest. Heb ik dan een snelle innesteling gehad? Heeft dit ook weer gevolgen voor de berekening van het aantal weken?
    Er zijn veel calculators te vinden op internet die je aantal weken berekenen, maar nergens kan je luteale fase aanpassen bijv. of late eisprong.
    Kunt u mij helpen? Hoeveel weken zou ik nu (ongeveer) zwanger zijn? Iedereen zegt wat totaal anders met een marge van 4 weken tot 6 weken zwanger. Reken je vanaf eisprong (zonder rekening te houden met korte luteale fase en waarsch vroege innesteling) of anders?
    Ik ben me er bovendien van bewust dat de vk dit aantal in week 11 bij mijn eerste echo kan bijstellen, maar voor nu vind ik het leuk om te weten.

Daarnaast vind ik het verwarrend om over de ontwikkeling te lezen van de kleine.
    De ene keer wordt er met 'week 5' bedoeld zwangerschapsweek 5 (dwz. bijv. 4 weken en 1 dag zwanger), de andere keer wordt er bedoeld dat je 5 weken zwanger bent. Daar kan dus maximaal een week verschil tussen zitten en dat is met name in de beginfase soms wel relevant om te weten, maar dat zal ik maar proberen 'los te laten'.

Ik ben heel blij en ga er van proberen te genieten, maar ik wil zo graag weten hoeveel weken ik nu eigenlijk ongeveer zwanger ben...

2. Evelien

Evelien Fanatiek lid

23 jul 2012
    1.874
    0
    0
    Hoi,

Ik kan het je niet met zekerheid zeggen vanwege je langere cyclus en het feit dat de innesteling en groei van het embryo nog wel een kan verschillen. de marge moet je dus gewoon houden tot je een echo hebt. Je weet je eisprong dus vanaf toen kan je rekenen en dan met nog ongeveer 2 weken erbij natuurlijk. Maar dat zal bij jou wat korter zijn en ben je dus een week minder ver zwanger dan bij een normale cyclus. De echo is echt het meest betrouwbaar en van de menstruatie gaan we echt niet meer uit. De termijn worden soms door elkaar gebruikt inderdaad.....jammer is dat.

Groeten Evelien

3. Estherroos83

26 nov 2012
    13
    0
    1
    NULL
    NULL
    Dank u voor uw antwoord!

Deel Deze Pagina