Wanneer het ter sprake komt zullen de meesten het afraden en afkeuren maar toch blijkt uit verschillende onderzoeken dat veel vrouwen zich er schuldig aan maken: Afvallen of slank blijven tijdens de zwangerschap. het is een algemeen gegeven dat dit schadelijk (kan zijn) voor de baby en een vrouw niet mag dieeten tijdens haar zwangerschap. Vandaar (denk ik) het grote taboe op dit onderwerp. Maar toch ben ik benieuwd naar jullie ervaringen. Zijn er hier dames die hier eerlijk voor uit durven te komen (dat ze streng op hun eten letten en een soort dieet volgen tijdens de zwangerschap) ? Of zijn er dames die hier ervaringen mee hebben? Overigens bestaat er zelfs een term voor vrouwen die hierin doorslaan en een eetprobleem ontwikkelen tijdens de zwangerschap: Pregorexia.
Hé! Goed onderwerp! Ik wil wel reageren op je vraag. Voor mij is mijn gewicht wel een heikel punt nu. Ik weet dat het slecht is om echt te lijnen, maar ik zie het met lede ogen aan als er weer iets bij komt en eerlijk gezegd let ik ook echt wel op wat ik eet. Ik probeer dat verantwoord te houden. Voor mijn vorige zwangerschap was ik flink afgevallen en had ik een mooi gewicht. In die zwangerschap ging het echter mis en kwam ik 20 kilo aan (te weinig bewegen en eetbuien, dus niet alleen van het zwanger zijn). Die 20 kilo zijn er niet afgegaan, maar na de bevalling ben ik zelfs nog wat extra aangekomen. Vlak voordat ik nu weer zwanger werd is het me ook met moeite gelukt om 10 kilo af te vallen. Daarvoor heb ik wel echt streng op mijn eetpatroon gelet en het is me toen ook voor het eerst goed gelukt om niet meer toe te geven aan eetbuien. De eerste maanden van mijn zwangerschap was ik heel misselijk en kon ik bijna niets eten en binnen houden. Ik ben toen 6 kilo afgevallen. Ik weet dat het 'not done' is om het te zeggen, maar ik was daar echt ontzettend blij mee. Al met al kwam ik toen op een 'redelijk' gewicht uit. Inmiddels ben ik 23 weken zwanger en ben ik weer 5 kilo aangekomen. Voor mijn gevoel is dat echt heel erg veel. Ik sta iedere dag op de weegschaal en ben ontzettend gefocust op iedere schommeling in gewicht. Ik weet dat aankomen in je zwangerschap hoort. Maar stiekem hoop ik dat het me nu lukt om het tot een minimum te beperken en uiteindelijk na de bevalling eerder slanker dan zwaarder uit deze zwangerschap te komen. Ik zal er alles aan doen om in ieder geval niet meer dan 10 kilo aan te komen, maar liever minder. Omdat ik veel lichamelijke klachten heb, krijg ik weinig beweging, dus moet ik daarvoor letten op wat ik eet. Ik probeer in ieder geval brood, groente, fruit en zuivel binnen te krijgen, maar doe mijn best om dat minimaal te houden. Ik vind het vreselijk om weer zo zwaar te worden. Nu is eten altijd al een probleem geweest voor mij. Ik heb last van hardnekkige eetbuien en heb die in het verleden ook steeds gecompenseerd. Ik vind het ook echt heel moeilijk als mensen goedbedoelde 'complimenten' krijgen op hoe je 'groeit'. Opmerkingen als 'zo, je buik is alweer aardig gegroeid na vorige week' zijn voor mij echt heel pijnlijk. Ik vind het wel jammer. Sommige vrouwen zijn juist trots op iedere kilo die ze aankomen en vinden hun dikke buik juist heel mooi. Zo zou ik ook wel zwanger willen zijn, maar het lukt echt niet. Mijn kindje groeit overigens goed en ligt prima op schema. Mijn verloskundige zei trouwens dat ik best mag proberen mijn gewichtstoename beperkt te houden, in die zin dat 20 kilo aankomen (zoals de vorige keer) niet nodig is. Dat is zo'n beetje mijn ervaring... Groetjes, Esther P.S. Overigens heb ik wat BMI betreft licht overgewicht, dus mijn wens om af te vallen (los van de zwangerschap) is wat dat betreft wel reeel.
Dit is mijn 2e zwangerschap en ben de kilo's Vd eerste nog niet kwijt, ik moest nog 5 kilo kwijt maar werd weer zwanger en direct gestopt met lijnen. Ik ben niet aan de lijn maar let wel goed op dat ik niet teveel en te slecht eet. Bij vorige zwangerschap at ik met gemak 2 borden leeg. Dit doe ik niet meer. Ik ben gewoon bewuster bezig wat ik eet ( wat ik eigenlijk altijd al had moeten doen). Het idee dat de kleine last heeft van afvalstoffen vind ik geen fijn idee. Om diezelfde reden drink ik ook geen alcohol. Ik hou gewoon voor me dat ik die kleine al in mijn armen heb, dan bescherm je hem toch ook tegen schadelijke dingen... Die kilo's gaan er na de zwangerschap wel vanaf.
Gewicht is bij mij ook altijd een probleem geweest. Ik ben tig keer op dieet geweest, allerlei soorten en smaken. Ook niet voor niks hoor, ik heb een fors overgewicht. Voor ik zwanger raakte kreeg ik op een dag tussen de 1400 en 1700 kcal binnen (door de week/weekend). Echt honger had ik niet, je went er aan zal ik maar zeggen. Ik at altijd twee stuks fruit op een dag, 200gram groente kwam ik niet altijd aan. Nu ik zwanger ben is daar niet veel in veranderd, eigenlijk heel erg slecht volgensmij. Ik kan niet ontkennen dat ik blij was toen ik in eerste instantie 3 kg af viel en nog steeds ben ik heel blij om te zien dat ik nog maar 2,8kg boven mijn startgewicht zit. Hoewel ik gezond probeer te eten (veel fruit en groente) heb ik weleens het idee dat ik niet helemaal goed bezig ben. Ik neem ook niets extra's zoals ze altijd zwangere vrouwen aanraden, mede omdat ik bang ben heel veel aan te komen en na de zwangerschap nog verder van huis ben...
Ik word erg misselijk en duizelig als ik niet op tijd iets eet (om de 2 uur) dus ik moet dan wel iets eten maar ik heb af en toe toch wel de neiging om te 'lijnen'. En dan niet Sonja Bakker ofzo maar wel echt 4 boterhammen en 1 bordje avondeten op een dag en meer niet. Hoop niet dat ik hiermee iemand tegen het hoofd stoot want dat is echt niet mijn bedoeling. Ik ben supertrots en blij met de baby in mijn buik maar op sommige momenten vind ik mijn dikker wordende lichaam verschrikkelijk.. Shoppen durf ik bijna niet meer want alles staat toch stom. Op zulke momenten denk ik eraan hoe erg ik in mijn handjes mag knijpen dat ik zwanger ben.. er zijn zat dames die een moord zouden doen voor zo'n lichaam. Maaaaar ik ben altijd al zo geweest, beetje onzeker
Hier is gewicht ook wel een probleem. Houdt het goed in de gaten en blijf ook naar een dietiste gaan. Nu ben ik gelukkig maar 5kg aangekomen. Wel deed ik in het begin echt alleen maar gezond eten, echt niets verkeerds en nu komen de 'verkeerde' dingen er ook wel bij. Vond het vooral moeilijk om over een bepaald gewicht heen te gaan... voor de zwangerschap wilde het afvallen al niet zo lukken dus ben benieuwd hoe het straks zal gaan. Ik let zeker wel op en geef niet toe aan iedere vreetbui..
Ik let zeker wel op mijn gewicht, maar niet ten koste van de baby. Eet gewoon normaal brood, en warme maaltijd, en ipv snoep/koek eet ik ook brood, of pak een beschuit of plak ontbijt koek. Zo kom ik niks extra aan.
Goed onderwerp! Ik ben tijdens m'n eerste zwangerschap ruim 17 kilo aangekomen. Ik had daarvoor ook al licht overgewicht. Na de bevalling is daar 10 kilo van blijven zitten en kwam zelfs weer wat aan op een gegeven moment. Tijdens de zwangerschap at ik gerust een hele rol koekjes op in mijn eentje en na de bevalling zei de kraamhulp dat ik goed vet moest eten omdat ik bv gaf...dat deed ik dus ook met alle liefde Ik vond foto's e.d vreselijk om te zien van mezelf. Ik ben toen naar de dietiste gegaan en ben gaan sporten. Ik ben toen alles weer kwijt geraakt maar heb er voor mijn gevoel best lang over gedaan. Nu ben ik weer zwanger en let nu veel meer op. Ik ben vreselijk misselijk geweest en was er 4 kilo af. Dat vond ik dus eerlijk gezegt helemaal niet erg. Nu zit ik weer ongeveer op mijn startgewicht maar let wel goed op. Ik wandel ook bijna iedere ochtend een heel groot stuk met mijn zoontje. Ik snap dat aankomen erbij hoort en zal weer net zo trots zijn op mijn zwangere buik maar hoop dat de kilo's nu iets minder zullen toenemen dan de vorige keer Maar goed, minder snoepen zal in mijn geval al een hééééél stuk schelen
Ben bij 2 zwangerschappen beide keren 20 kilo aangekomen. Ik had verwacht dat ik nu wederom veel zou aankomen. Al moet ik nu wel zeggen dat ik nog maar 500 gram ben aangekomen. Ik eet niet meer of niet minder maar ik eet gezonder. De verloskundige die zei tegen me dat de baby genoeg krijgt en ik de rest. Ik vind het wel goed dat ik nog niet zoveel ben aangekomen. maar ik zou het ook niet leuk vinden als ik 20 kilo aankom.
Interessant onderwerp, en heel herkenbaar om bovenstaande ervaringen te lezen. Ik ben blij dat ik niet de enige ben die er zo over denkt. Ik ben superblij dat ik zwanger ben, en ik weet dat het erbij hoort om aan te komen, maar toch heb ik er elke keer moeite mee als ik het cijfer op de weegschaal omhoog zie gaan. Ik ben ook altijd erg bezig geweest met mn lichaam en gewicht, en altijd heel tevreden geweest met mn lichaam. Ik vind het moeilijk om te zien dat ik nu zo uitdij. Ik ben supertrots op mn buik, die mag groeien zoveel hij wil, maar ik ben overal wat dikker geworden (wat ook heel normaal is natuurlijk). Ik lijn niet, maar ik probeer er wel op te letten dat ik niet meer eet dan ik nodig heb, en genoeg groente en fruit binnenkrijg. Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik wel meer snoep dan voor de zwangerschap, ik kan het gewoon niet laten staan. Voor de zwangerschap snoepte ik ook redelijk veel, maar kwam er dan niet van aan. Nu blijven de kilootjes wat makkelijker plakken. Ik ben overigens nu (bij ruim 35 weken) 13 kg aangekomen, dus volgens mij nog steeds heel gemiddeld. Ik hoop echt van harte dat het er na de zwangerschap weer redelijke snel af is. Als ik heel eerlijk ben, is dat ook een reden waarom ik graag borstvoeding wil geven. Natuurlijk omdat het beter is voor de baby, maar ik hoop hiermee ook sneller mn kilo's weer kwijt te raken....
Ik merk dat ik hier wel schuldig aan ben, maar niet op een negatieve manier o.i.d... Voordat ik zwanger raakte (en nu nog steeds hoor haha) was ik een strak pakje van 48 kilo en kon ik alles eten wat ik maar wilde. Drie keer per week McDonalds, ELKE DAG een chocoladereep van 200 gram (soms 2), veel ander snoep en chips. En alles wegspoelen met cola. Ik ben gezegend met een snelle stofwisseling en wat ik ook at, ik kwam niks aan. Sinds ik weet dat ik zwanger ben doe ik dit allemaal niet meer, omdat ik -sorry dat ik het zeg- als de dood ben dat ik straks de kilo's die ik er bij kom er niet meer af krijg. Bovendien beweeg ik nu ook een stuk minder (loop nog steeds veel met de hond etc., maar niet meer intensief dansen) en je moet het toch op de één of andere manier verbranden... Ik eet nu veel fruit als ik honger heb, haal Subway-broodjes (veggie), drink roosvicee ferro, mineraalwater of groene thee. Ik ben gestopt met koffie (lust ik niet meer) en ik heb mezelf er op betrapt chocola niet meer zo interessant te vinden... Ik ben in m'n hele leven nog nooit op zo'n streng dieet geweest i.i.g.
Bedankt voor jullie reacties meiden ! Fijn dat velen ook kunnen lezen dat zij niet de enige zijn. Wanneer er wordt gesproken over "opletten wat ik eet", wat moet ik mij dan voorstellen? Wat eten jullie dan zoal op een dag? Overigens is het voor mij ook heel herkenbaar wat jullie schrijven. Zelf worstel ik ook al jaren met mijn gewicht en vooral het laatste jaar ben ik zwaarder dan ooit. Ik wou dan ook net mijn zoveelste dieetpoging beginnen, maar ontdekte toen dat ik zwanger was. Ook ik wil mijn gewichtsverlies binnen de perken houden maar heb veel moeite mijn snaaibuien te onderdrukken. Ik heb meer dan ooit echte honger.. tevens is mijn energie peil echt enorm gezakt dus beweeg ik minimaal. Ik houd mijn hart dan ook vast voor het eind resultaat.
Maysa, ik let vooral op dat ik niet teveel snoep. Van het gewone eten (ontbijt, lunch, diner) neem ik eigenlijk nooit teveel, en eet ik net zoveel als voor de zwangerschap, hoogstens een boterham extra bij de lunch. Ik heb vooral 's avonds moeite om van de lekkere dingen af te blijven. Alles wat zoet is gaat erin: snoep, chocola, koekjes, ijs.... Ik probeer het binnen te perken te houden, dus als ik trek heb neem ik ook vaker een schaaltje yoghurt met muesli, of rauwe worteltjes (maar soms heb je toch gewoon chocola nodig!!!
Wat betreft opletten op wat ik eet: ik probeer me te houden aan 4/5 boterhammen op een dag, fruit, een musleyreep tussendoor en 1x avondeten. Vaak lukt dat wel, maar vooral 's middags is lastig (na 15.00). Ik krijg dan enorm honger en neem dan snel nog twee boterhammen, een krentenbol of musleyreep of iets dergelijks. Op de een of andere wonderlijke manier lukt het me redelijk om chocola, chips en koek te laten staan, maar niet altijd natuurlijk. Wat betreft borstvoeding: vorige keer een jaar gevoed, maar alleen maar zwaarder geworden. Fijn om te lezen dat anderen er ook zo in staan! Het is inderdaad een onderwerp waar je meestal niet over lijkt te mogen praten. Esther
Haha, net als de rest hier enorm blij dat het toch niet zo vreemd lijkt te zijn om met je gewicht bezig te zijn tijdens je zwangerschap. Ik ben nu bijna 18 weken zwanger en ruim 5 kg aangekomen. Gelukkig gaat het de laatste weken wat langzamer, met 15 weken was ik al 4 kg aangekomen! Ik maak me hier best druk om. Mijn buik groeit aardig en het lijkt erop dat de rest niet mee groeit. Krijg dagelijks te horen dat ik zo "mooi zwanger" ben, een rond buikje naar voren. Maar toch... wat nou als ik straks alsnog uitdij aan alle kanten?! Ik heb wel last van vreetbuien. Nou had ik die altijd wel een beetje, maar nu kan ik me echt niet inhouden. Een pak koekjes gaat in één keer op, een zak chips net zo en ijsjes zijn ook niet veilig. Het gekke is dat ik het avondeten nauwelijks binnen krijg, na een half bord zit ik vol. En nee, dat komt niet door de koekjes, die komen 's avonds later pas op tafel... Maar goed, na zo'n vreetbui voel ik me echt enorm schuldig!
ik was ook druk met afvallen voor mijn zwangerschap. ik had nog 5 kilo van de vorige zwangerschap en toen er nog in 1 jaar tijd 4 kilo erbij op gegeten. ik kon als een gek patat eten, ook omdat mijn man er zo gek op is hoor....slechte gewoonte. ik vind het nu niet meer lekker tijdens deze zwangerschap (waar ik wat blijer mee ben dan mijn man) Ik vind het wel moeilijk om nu mijn draai kwa eten te vinden nu ik niet meer mag afvallen tijdens deze zwangerschap. Ik at veel rauw vlees (filet american, rosbief, etc) en nu weet ik niet wat ik daarvoor in plaats moet doen. kaas komt me ook wel de neusgaten uit ondertussen..en vis lus ik gewoon echt niet. heb het wel geprobeerd, maar smaakt me echt niet. iemand nog tips wat ik als vervanger kan doen? ik was echt streng met kalorien etc. fruit gebruik ik nu ook heel veel, maarja raak je nooit vol van:S Ben dus ook bang te veel weer aan te komen tijdens deze zwangerschap....
Na mijn vorige zwangerschap was ik de 20 kilo die ik aan was gekomen binnen 7 maanden weer kwijt. Ik was sinds de brugklas niet meer zo slank geweest (1.73-60kg). Nu merk ik dat ik de laatste week toch wel harder begint te groeien, wat ik heerlijk vindt. Gelukkig is het nu vooral op mijn buik (al gaan de lurfjes ook mee groeien ). Ik eet wel vaker, maar niet per se meer. Ik pak nu gewoon ipv een tussendoortje een boterham met kaas+komkommer. Het vult veel beter en is toch gezonder als een koek ofzo. Maak me er niet zo'n druk om, ik ben van plan borstvoeding te geven en ik geloof dat ik straks weinig tijd om te snoepen heb met een baby en peuter!
Vervanger voor rauw vlees: ik eet als vleeswaren voornamelijk rookvlees. Is natuurlijk heel anders dan rosbief, maar ik vind het een lekker alternatief (at het voor mijn zwangerschap ook, omdat rosbief, rookvlees en kipfilet de 'magerste' vleeswaren zijn).
Ik las iemand die ook mede borstvoeding gaat geven om af te vallen.. die gedachte zit dus ook wel bij mij in mijn hoofd Al heeft het bij mijn zoon in eerste instantie ook niks uitgemaakt, ik kwam zelfs aan in het begin maar heb het uiteindelijk niet lang genoeg gedaan (2 maanden) om er echt iets over te kunnen zeggen. Wie weet als het wél goed was blijven gaan wat het op lange termijn had gedaan. Vervangers voor op je brood. Ik vind ham gewoon heel lekker, kipfilet, kalkoenfilet, jam (aardbei of abrikoos), smeerkaas... tja inderdaad rookvlees. Dat at ik ook heel veel toen ik bij de dietiste liep, die had mij dat weer als tips gegeven Ik eet het nu trouwens ook nog heel veel.
dankje! vind het idee met kaas en komkommer trouwens ook een heel goed idee! hmm klinkt heerlijk... En idd ik zat vanmiddag ook ineens aan rookvlees te denken. oja nog 1 vraagje: mag je alle soorten ham eten tijdens de zwangerschap? heb trouwens van broer heerlijk karnemelk met citroen geleerd afgelopen weekend. vind dat nu echt heerlijk....en gezond! (waarschijnlijk niet iedereen hier haha)