Berekening hoogte Wazo Uitkering

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Sssietske, 6 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sssietske

Sssietske Nieuw lid

6 jun 2014
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi UWV Webcare Team,

Ik ga op 29-08-2014 met zwangerschapsverlof.

Ik werk sinds 01-08-2013 bij mijn huidige werkgever en heb een 0 uren contract. De website van het UWV zegt dat de referteperiode wordt berekend op de laatste dag van de voorlaatste maand voordat het verlof in gaat. Dat zou 29-07-2013 zijn en in dat geval heb ik minder dan 1 jaar bij mijn werkgever gewerkt. De website zegt vervolgens: "Is uw werknemer na het begin van de referteperiode in dienst gekomen? De loondagen zijn dan de dagen vanaf het begin van het dienstverband tot en met de laatste dag van de referteperiode. Wij delen het SV-loon door dit aantal loondagen. De uitkomst is het dagloon."

Als ik inlog op Mijn UWV zie ik het SV-loon per maand vermeld staan.
    1. Mag ik deze bedragen optellen om de totale hoogte van mijn SV-loon te krijgen?
    2. Het aantal loondagen vind ik volgens mij op mijn loonstrookje bij Cumulatieven, 'Aantal gewerkte dagen'. Klopt dat?
    3. Klopt het dat deze cumulatieven bij aanvang van 2014 weer bij 0 beginnen? Dus dat ik de loondagen van 2013 en 2014 bij elkaar op moet tellen?

Daarnaast heb ik van 01-05-2013 tot 31-05-2013 nog bij een andere werkgever gewerkt met een 0 uren contract; ik heb binnen de officiële refereperiode dus 2 banen gehad die elkaar gedeeltelijk overlapten.
    4. Telt het SV-loon dat ik binnen de referteperiode (dus vanaf 29-07-2013) heb opgebouwd bij deze werkgever ook mee? Of geldt alleen het SV-loon van mijn huidige werkgever?

En tot slot:
    5. Als ik het dagloon heb berekend met mijn SV-loon en het aantal loondagen, hoe bereken ik dan mijn maandloon? Is dat gewoon door te vermenigvuldigen met het aantal dagen in de maand (gemiddeld 30) of is er een andere berekening?

Alvast heel erg bedankt!

Groetjes,

Sietske

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Sietske,

Je hebt een aantal vragen over het berekenen van het dagloon van de zwangerschapsuitkering (WAZO).
    Ik ga je helpen met het beantwoorden van je vragen.

1. Mag ik deze bedragen optellen om de totale hoogte van mijn SV-loon te krijgen?

Je mag inderdaad deze bedragen gebruiken om je SV-loon te berekenen.

2. Het aantal loondagen vind ik volgens mij op mijn loonstrookje bij Cumulatieven, 'Aantal gewerkte dagen'. Klopt dat?

Ik weet niet hoe je werkgever je loondagen heeft aangegeven op je loonstroken.
    Ik wil je adviseren dit te vragen aan je werkgever.

3. Klopt het dat deze cumulatieven bij aanvang van 2014 weer bij 0 beginnen? Dus dat ik de loondagen van 2013 en 2014 bij elkaar op moet tellen?

Ook dit is een vraag voor je werkgever.

4. Telt het SV-loon dat ik binnen de referteperiode (dus vanaf 29-07-2013) heb opgebouwd bij deze werkgever ook mee? Of geldt alleen het SV-loon van mijn huidige werkgever?

Als je vermoedelijke bevaldatum ligt binnen tien weken na einde dienstverband, dan kun je vanuit deze baan ook een zwangerschapuitkering aanvragen. Als ik kijk naar de ingangsdatum van je verlof dan vermoed ik dat je hier geen recht op hebt.
    Heb je nog wel de mogelijkheid om WAZO aan te vragen vanuit dit dienstverband?
    Dan zullen er twee zwangerschapsuitkeringen naast elkaar gaan lopen.
    Een uitkering vanuit het recht van je huidige werkgever, en een uitkering vanuit het recht van je ex-werkgever.
    Heb je alleen recht op een zwangerschapsuitkering vanuit je huidige werkgever? Dan wordt de hoogte hiervan ook alleen maar berekend op het inkomen van je huidige dienstverband.

5. Als ik het dagloon heb berekend met mijn SV-loon en het aantal loondagen, hoe bereken ik dan mijn maandloon? Is dat gewoon door te vermenigvuldigen met het aantal dagen in de maand (gemiddeld 30) of is er een andere berekening?

De zwangerschapsuitkering wordt wekelijks betaald. Daarin houdt UWV rekening met vijf uitkeringsdagen per week.
    Om de bruto hoogte van je wekelijkse uitkering te berekenen kun je het dagloon maal vijf doen.

Actuele informatie over de hoogte van je WAZO, vind je hier.

Ik wens je een fijn verlof.

Met vriendelijke groet,

Mariël
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina