ww, voldoe ik aan eisen?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door twijfelkont, 16 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. twijfelkont

21 feb 2012
    90
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,
    Momenteel vrees ik dat mijn tijdelijk contract niet verlengd gaat worden........(hoop van wel!).
    Ik ben 2 jaar geleden als docent vo (ondertussen ook begonnen om mijn bevoegdheid hiertoe te behalen). Daarvoor heb ik in de zaak van mijn vader gewerkt en later zelfs directeur/groot aandeelhouder hierin geworden. Nu wel nog groot aandeelhouder, maar niet meer werkzaam (te weinig opdrachten).
    Om te kijken of ik bij evt. werkeloosheid in aanmerking kom voor ww en hoelang dit zou kunnen duren ben ik eea gaan uitzoeken.
    Ik voldoe aan de wekeneis (2 schooljaren werkzaam geweest in loondienst), daarvoor dus zelfstandige. Maar ik twijfel over de jareneis.
    In mijn overzicht tav arbeidsverleden staat dat zowel 2014 en 2013 meetellen voor de duur van de uitkering. Bij 2012 en 2011 staat voor 50% en 2005 tot en met 2010 tellen ook mee. Verder ook nog 1999. Oerige jaren dus niet.
    Ik hoop ergens begin 2016 mijn opleiding af te ronden en mijn bevoegdheid op zak te krijgen!
    Hopelijk kan iemand mij hiermee verder helpen.
    groeten,
    Twijfelkont

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Twijfelkont,

Wat rot dat je je baan dreigt te verliezen! Je wilt weten of je in aanmerking te komt voor een WW-uitkering die gebaseerd wordt op je volledige arbeidsverleden.

Om in aanmerking te komen voor een langere WW-uitkering, moet je voldoen aan de jareneis: je moet voldoende hebben gewerkt in ten minste vier van de vijf jaren voorafgaand aan het jaar waarin je werkloos wordt. Voor de jareneis geldt dat je in de jaren tot en met 2012 ten minste 52 dagen loon moet hebben ontvangen. Vanaf 2013 is het criterium anders: je moet ten minste 208 uur loon hebben ontvangen.

Als je in 2015 onverhoopt werkloos wordt, zijn voor jou de de jaren 2010 tot en met 2014 bepalend voor de jareneis. Kennelijk heb je in 2011 en 2012 niet voldoende gewerkt om aan de jareneis te voldoen. Als je niet aan de jareneis voldoet, krijg je een basisuitkering, die duurt drie maanden.

Actuele informatie over de duur van een WW-uitkering vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. twijfelkont

21 feb 2012
    90
    0
    0
    NULL
    NULL
    Robert,
    Bedankt voor je snelle reactie.
    De jaren 2011 en 2010 tellen beide 50% mee, telt dat samen dan niet als 1 jaar? Dan zou ik bij elkaar wel aan de jaren komen (4 uit 5).
    verneem graag van je,
    groeten,
    twijfelkont

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Twijfelkont,

We kunnen je vraag niet met 100% zekerheid beantwoorden.
    Voor de zekerheid laten we dit uitzoeken.

Je krijgt zo snel mogelijk antwoord.

Met vriendelijke groet,

René
    UWV Webcare Team
    Webcare - UWV - Over UWV

5. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Twijfelkont,

De jaren tellen niet mee voor de jareneis. Daarvoor geldt alleen het criterium of je in vier van de vijf jaren voorafgaand aan je werkloosheid voldoende hebt gewerkt.

Zou je aan de jareneis voldoen, dán is de indicatie 50% wel van belang: een jaar kan gedeeltelijk meetellen. Dat is bijvoorbeeld het geval als je niet hebt gewerkt, maar voor een jong kind of zieke of gehandicapte zorgde. Meer informatie hierover vind je onder de link in mijn eerdere antwoord. Klik vervolgens op ‘Totale arbeidsverleden’.

Wat telt soms mee voor het arbeidsverleden?
    Voor het arbeidsverleden tellen soms ook (delen van) jaren mee waarin u:
    • zorgde voor een kind jonger dan 5 jaar (verzorgingsforfait), of voor een zieke of gehandicapte (mantelzorgforfait);
    • onbetaald verlof opnam;
    • een volledige WIA- of WAO-uitkering kreeg;
    • in andere landen werkte.

Voldoe je aan een van deze criteria? Vermeld dat dan op je WW-aanvraag. We nemen dit dan mee in de beoordeling van je recht op WW.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina