Berekening salaris, wel of geen ouderschapsverlof

Discussie in 'Weer aan het werk' gestart door xd24, 6 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. xd24

xd24 VIP lid

27 feb 2010
    6.406
    0
    36
    Brabant!
    Hoi hoi,

Ik moet MORGEN doorgeven hoe ik wil gaan werken.

Optie 1:
    Werk nu 40 uur, straks wil ik 31 uur gaan werken (3 dagen van 9 uur en 1 halve dag van 4 uur).

OF

Optie 2:
    ik ga 3 dagen werken en dus in totaal 24 uur. De resterende 16 uur ouderschapsverlof.

Optie 1: hier ga ik €405,- bruto minder verdienen per maand.

Optie 2: verdien ik € 720,- bruto minder per maand, maar krijg ik voor die 16 uur toch ong. 4 euro per uur van de belasting terug? Dat zou € 277 zijn (bruto/netto???). Als dit ook bruto is heb ik dus € 443 minder per maand.

Optie 1 en 2 schelen dan erg weinig qua geld. Maar heb wel meer tijd met mn kindje:)

Wie kan me hierbij helpen:) ik weet echt niet wat het beste is, en of mn berekening klopt natuurlijk!

2. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.555
    528
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ja, wanneer je OV opneemt heb je recht op een teruggave van de BD van € 4,06 per opgenomen uur (stand 2010) Let op... wanneer je een loonsverhoging krijgt, dan wordt dit als het ware verrekend. Ze kijken naar je totale inkomen over 2010 en 2011.

Je moet er ook rekening mee houden dat je pensioenpremie wel over fulltime wordt afgerekend, dus je houdt minder over dan je denkt. Laat anders even een pro forma berekening maken door de salarisadministrateur. ZIj weten precies wat er wordt ingehouden met/zonder OV.

Houdt er wel rekening mee dat 3* 9 icm een kindje heel zwaar is, heb je ook nog veel reistijd?
    En je kunt bij optie 1 immers ook kiezen voor het opnemen van OV?

3. Petra1980

Petra1980 VIP lid

12 jan 2008
    5.146
    0
    0
    Accountant
    Den Haag
    Naast je OV krijg je misschien ook wel opeens recht op toeslagen die je normaal niet had. Of je hebt recht op meer toeslagen.

Voor mij was het in ieder geval voordelige om OV op te nemen.

Wat eerder ook al aangegeven is lijkt mij ook 9 negen uur per dag werken behoorlijk veel. Ik heb het zelf ook gedaan en ondanks dat ik van te voren dacht dat het wel allemaal mee viel en ik heel weinig reistijd had viel het toch behoorlijk tegen. Ook thuiswerken lijkt een super oplossing, maar naarmate je kindje ouder zal worden zijn de slaapjes ook minder lang, waardoor thuiswerken 's avonds en in het weekend werken werd voor mij.

Nu vier korte dagen op kantoor, kan ik thuis nog even rommelen voordat de kleine thuis komt (boodschapjes, was, etc.) en dan 1 dag gewoon lekker met mijn meisje.

Succes met de beslissing in ieder geval en wat voor de 1 niet werkt kan voor de ander natuurlijk prima werken.

4. Loesje 29

Loesje 29 Bekend lid

28 dec 2010
    660
    0
    0
    P&O
    Noord Brabant
    Je hebt het over de bruto bedragen, ik zou als ik jou was een pro forma berekening laten maken door de salarisadministratie. Soms komt het zo uit dat het netto gewoon heel weinig scheelt, dat omslagpunt is dan belangrijk.

Je moet er ook rekening mee houden dat OV tijdelijk is en je daarna dus minder gaat verdienen.

Succes!

5. Petra1980

Petra1980 VIP lid

12 jan 2008
    5.146
    0
    0
    Accountant
    Den Haag
    Als je gebruik maakt van OV blijft je oude contract gewoon staan. Dus wanneer OV voorbij is heb je ook jouw oude contract weer terug. Of je dit wilt is natuurlijk een tweede......

6. xd24

xd24 VIP lid

27 feb 2010
    6.406
    0
    36
    Brabant!
    Bedankt allemaal voor de info.
    Ik heb het vandaag op mijn werk besproken. Ik mag na mn bevalling langskomen om het officieel door te geven.
    Mn baas zei dan weet je ook wat het is met een kindje en kun je misschien beter bepalen wat je wilt.

Ik twijfel nog wel steeds tussen beide opties. Alleen bij optie 1 zou ik de resterende uren ook als OV opnemen. Scheelt toch weer iets en heb nog geen vast contract. STEL ze verlengen mn contract niet heb ik ook recht op een uitkering op basis van 40 uur toch.

7. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.268
    6.174
    113
    Je kan ook eerst optie 2 doen en vervolgens optie 1 als optie 2 te weinig geld oplevert als het ouderschapsverlof ophoudt..

8. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.268
    6.174
    113
    Oh als je nog geen vast contract hebt en je ov opneemt, zou ik het laten lopen tot je laatste werkdag en weer laten verlengen als je contract verlengd wordt, stel dat je alles opneemt en je contract wordt niet verlengd dan ben je je resterende ov-uren kwijt.

9. xd24

xd24 VIP lid

27 feb 2010
    6.406
    0
    36
    Brabant!
    Ah oke, dat wist ik dus niet. Bedankt!!

10. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.268
    6.174
    113
    maar wat je ook zegt het lijkt me zeker verstandig dit pas te beslissen als het kindje er daadwerkelijk is.

11. xd24

xd24 VIP lid

27 feb 2010
    6.406
    0
    36
    Brabant!
    Ja ik dacht dat dit niet kon, dus vandaar dat ik vandaag een gesprek had.
    Maar mn baas zei al wat kom je toch doen, beslis dat maar als je kindje er een paar weekjes is.
    Wel fijn dat hij daarover begon:)

Deel Deze Pagina