Twee weken geleden ben ik geopereerd aan mijn knie. Vooraf had ik verwacht dat ik hier na twee weken wel weer van was hersteld. Helaas bleek dit behoorlijk tegen te vallen en mag ik mijn knie 6 weken lang niet belasten. In december ben ik bevallen van ons zoontje en inmiddels was mijn ouderschapsverlof ingegaan (3 maart) Ik heb dus een dikke 2 weken van mijn ouderschapsverlof kunnen genieten. Aan mijn werkgever heb ik gevraagd of het ouderschapsverlof nu ook stop gezet kan worden. Als ik mijn 6 weken met krukken erop heb zitten, is namelijk mijn verlof ook voorbij. (ik werk in het onderwijs en heb gedeeltelijk betaald verlof, dus dat is wat korter dan onbetaald). Ik heb hier nog geen antwoord op gekregen. Ik vraag me dan ook af of ik dan al mijn verlof gewoon kwijt zal zijn en of het uberhaupt kan, het stopzetten. Is er iemand die hier ervaring mee heeft?
Ik heb een maand kunnen genieten van mijn 6 maanden ouderschapsverlof. Helaas is ziek ziek, en heb ik er niets van terug gekregen. Kon het ook niet stopzetten. Zuur van het geld en tijd.
Als je ziek bent tijdens je ouderschapsverlof loopt het helaas gewoon door. Wil je het stop laten zetten, dan vervalt de rest van je verlof dat je had aangevraagd. Ik heb ongeveer hetzelfde aan de hand. Ik neem al vanaf 28 nov ouderschapsverlof op, door de vele ziekenhuisopnames van mijn zoontje en mijn pnd ben ik de eerste week van dec de ziektewet ingegaan. Momenteel ben ik weer langzaam aan het werk. Mijn werkgever is zo schappelijk geweest om voor april en mei mijn ouderschapsverlof stop te zetten, met behoud van de restanten. Per 1 juni, als ik weer volledig mijn diensten werk laten zij het ouderschapsverlof weer ingaan. Het ligt aan de werkgever, die van mij was bereid tot het maken van een uitzondering, mondeling als zwart op wit.
Wettelijk gezien is de enige mogelijkheid tot tijdelijk stopzetten van OV... zwangerschaps-en bevallingsverlof van een volgend kindje. Misschien dat je wg schappelijk wil zijn... maar ik zou er niet te veel op rekenen. Beterschap.
Werkgever heeft hier niks over te zeggen, zwangerschapsverlof wordt volledig betaald door het uwv. Je kunt je zwangerschapsverlof helaas niet tijdelijk stopzetten oid. Het verlof is eigenlijk ook bedoeld voor het herstellen van de bevalling, het opbouwen van de band met het kindje, en het op gang komen van de voeding. Een knieoperatie belemmert al deze dingen niet naar mijn mening.
Ze heeft het over ouderschapsverlof in haar eerste topic hoor... en dat wordt niet betaald door UWV. Haar bevallingsverlof is 3 maart afgelopen, daarna deels betaald OV waarvan ze 2 weken heeft kunnen "genieten" en daarna die operatie met herstelperiode die langer duurt dan verwacht.
Och heb ik ook wel eens Had daarstraks in een ander topic ook al een heel verhaal getikt, kijk nog iets na... en kom tot de ontdekking dat mn hele tekst nergens op slaat Dus de delete-knop maar even gebruikt.
Hoi, Officieel ben je je ouderschapsverlof gewoon kwijt. Ik zit zelf volledig ziek thuis sinds 31 augustus vorig jaar, en mijn ouderschapsverlof is per die datum stopgezet door mijn werkgever (op eigen initiatief van personeelszaken), dus heb en mijn uren terug gekregen en volledig betaald gekregen!! Ja ik heb mazzel, ik weet het! Dus het kan wel stopgezet worden maar officieel is je werkgever hier niet toe verplicht.
Bedankt voor jullie reacties. Mijn directeur (maar dat is niet de werkgever) is het met mij eens, maar wacht nog op antwoord van de werkgever. Het is dus nog even wachten. Het blijft een beetje zuur, ouderschapsverlof neem je op om voor je kind te zorgen en dat kan nu absoluut niet. Ze zijn elke dat bij mijn moeder, schoonmoeder of de kinderopvang, ik kan niks tillen of meenemen. Het is min of meer ook nog ontstaan door mijn werk, ik was met een cursus bewegingsonderwijs bezig We wachten maar af..... er zijn ergere dingen, maar ik baal er wel behoorlijk van.