Hallo, Ik ben bezig met het berekenen van de hoogte van mijn zwangerschapsuitkering. Ik heb minder dan 1 jaar bij mijn huidige werkgever gewerkt en ben begonnen na het begin van de referteperiode, dus volgens de website geschiedt de berekening dan als volgt: Heeft u korter dan 1 jaar bij uw laatste werkgever gewerkt? Dan berekenen we uw dagloon op een andere manier: Bent u na het begin van de referteperiode in dienst gekomen? Uw loondagen zijn dan de dagen vanaf het begin van uw dienstverband tot en met de laatste dag van de referteperiode. Wij delen uw sv-loon door dit aantal loondagen. De uitkomst is uw dagloon. Ik heb dus twee dingen nodig: mijn sv-loon en mijn loondagen. Ik heb hier twee vragen over: - Sv-loon: Ik heb alleen mijn sv-loon per maand gevonden. De periode vanaf het begin van mijn dienstverband t/m de laatste dag van de referteperiode beslaat ongeveer 4 maanden. Betekent dit dat ik mijn sv-loon over die maanden bij elkaar moet optellen? En dan vervolgens dit delen door het aantal loondagen? - Loondagen: wat wordt als loondagen berekend? Ik werk slechts 3 (soms 4) dagen in de week, moet ik slechts de dagen optellen die ik daadwerkelijk heb gewerkt of moet ik alle 5 werkdagen in een week zien als loondagen? Indien dat laatste, dan zou mijn dagloon aanzienlijk lager liggen omdat mijn sv-loon door een veel groter aantal dagen wordt gedeeld dan dat ik daadwerkelijk heb gewerkt.. Alvast bedankt voor de moeite!
Hallo Juneau, Altijd fijn als iemand zo goed beslagen ten ijs komt! Je telt inderdaad al het SV-loon uit de referteperiode bij elkaar op. De referteperiode is in jouw geval maar een paar maanden, omdat je niet het volledige jaar werkzaam was. Het totale SV-loon deel je door alle reguliere werkdagen in die periode, niet door het aantal dagen dat jij werkte. Dat is standaard 261 per kalenderjaar, of 21,75 per kalender maand. Dit laatste maakt overigens geen verschil voor de uitkomst, want we betalen het dagloon altijd 5 dagen per week uit. Ik geef je een voorbeeld: Stel je werkte 20 uur à 20,-. Maar je werkt 4 dagen van 5 uur. Dan verdiende jij 400 per week, oftewel 100 per gewerkte dag (5 uur à 20). UWV verdeelt die 400 niet over het aantal dagen dat jij werkte, maar over vijf 'werkbare dagen'. Het dagloon is in dat geval 80, en niet 100. Maar aangezien de WAZO-uitkering ook 5 dagen uitkeert, krijg je 5 x 80, dus evengoed 400 per week. Kun je hier verder mee, Juneau? Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team
Heel erg bedankt voor het uitgebreide antwoord! Het is mij nu helemaal duidelijk. Ik had dan nog een klein vervolgvraagje: ik wilde het formulier aanvragen voor de wazo uitkering, maar de telefonische medewerker vertelde mij dat ik dit pas kan doen 4 weken voordat ik met verlof ga. Maar er staat op de website dat jullie binnen 4 weken een beslissing geven op de aanvraag. Is het niet mogelijk om de formulieren eerder aan te vragen? Want het duurt natuurlijk vast een werkweek voordat ik de formulieren binnen heb, ingevuld heb en weer teruggestuurd heb. Ik ben bang dat ik dan mijn eerste betaling wat later binnen zal krijgen dan precies wanneer mijn verlof begint en ik heb het wel nodig, vooral omdat mijn werkgever nu ook wekelijks betaalt en ik dus afhankelijk ben van die wekelijkse betalingen.
Goedemorgen Juneau, Ik begrijp waarom je de WAZO graag eerder zou willen aanvragen. Maar het heeft echter geen zin om het eerder te doen. Als je het eerder aanvraagt, is de referteperiode immers nog niet afgelopen. Je moet dan nog loon verdienen dat meetelt voor de berekening van de uitkering. Bovendien kan het nog even duren voordat deze loongegevens op te vragen zijn bij de Belastingdienst. Het moment dat je werkgever je salaris aan jou overmaakt, hoeft niet hetzelfde te zijn als het moment waarop hij loonaangifte duurt. Overigens kan ik uit je vragen niet afleiden of UWV de uitkering rechtstreeks aan jou moet uitbetalen of via je werkgever (dit is optioneel, je werkgever kan dit op het aanvraagformulier aangeven). Als we via je werkgever betalen, betaalt hij gewoon je loon door. Hij krijgt het dan achteraf van UWV vergoed. In dat geval, heb je geen last van de beoordelingstermijn. Actuele informatie over de beoordeling en betaling van de WAZO vind je hier. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team
Goedemorgen Robert, Ah ja, ik begrijp het. Ik wil dat de wazo inderdaad direct aan mij uitgekeerd wordt (ik vraag het ook zelf aan, omdat ik uitzendkracht in fase A ben), dus vandaar. Maar ik zal de formulieren dan gewoon zsm terugsturen, hopelijk duurt het beoordelen van de aanvraag niet al te lang. Bedankt in ieder geval!
Hallo Juneau, Ik begrijp het, dat kon ik uit je eerdere berichten niet afleiden. Maar de beoordeling van de WAZO duurt inderdaad niet erg lang. Bij andere uitkering moet op basis van contracten, arbeidsverleden of ontslagprocedures worden vastgesteld of er recht op de uitkering is. En als dat er is, moet worden berekend hoe lang die uitkering kan duren. Bij de WAZO is dat niet van toepassing; iedere zwangere werkneemster heeft daar recht op, en de uitkering heeft ook een vaste duur. Zodra het is beoordeeld, krijg je onze beslissing via de website. Als je je aanmeldt voor de berichtenbox van Mijn Overheid, krijg je automatisch een e-mail als je beslissing klaarstaat, en daarna ook van je betaalspecificaties. Mocht je onverhoopt in de problemen komen als de beoordeling te lang duurt, dan kun je contact opnemen met onze klantenservice, om te kijken of er een oplossing voor gevonden kan worden. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team
Hallo Robert, Nog bedankt voor je bericht. Ik heb zojuist contact opgenomen met jouw collega om het formulier voor de wazo uitkering aan te vragen. Zij vertelde mij echter dat ik pas een paar dagen voordat het verlof ingaat (mijn verlof gaat op 8 juli in) het formulier krijg toegezonden en dat de 4 weken beslissingstermijn pas ingaat vanaf de dag dat mijn verlof ingaat. Dus uiterlijk 8 augustus zou ik pas een beslissing krijgen en dan krijg ik pas de eerste betaling (met terugwerkende kracht werd mij verteld). Is dit waar? Dat zou betekenen dat ik dan een maand zonder inkomen zou zitten (omdat ik nu ook wekelijks betaald krijg door mijn uitzendbureau)! Dit is toch niet de informatie die hier op het forum wordt gegeven door jullie. Heb ik het nou mis of had de collega het mis? Als de collega het wel juist had, dan kan ik er dus liever voor kiezen om mijn loon gewoon door te laten betalen en dat het UWV mijn uitzendbureau maandelijks de wazo uitbetaalt..
En ik kom er dus net achter dat mijn uitzendbureau het loon sowieso niet doorbetaalt. Dus de enige mogelijkheid is dat het UWV het rechtstreeks aan mij uitkeert. Dus ik zit dan waarschijnlijk een maand zonder loon i.v.m. het beslissingstermijn. Heel vervelend dit hoor..
Beste Juneau, Ik vind het vervelend dat je aan de telefoon tegenovergestelde informatie hebt ontvangen. Ik heb dit voor je nagevraagd. Ik kom op je vraag zo spoedig mogelijk terug. Met vriendelijke groet, Mariël UWV Webcare Team Webcare - UWV - Over UWV
Beste Juneau, Excuses voor alle onduidelijkheid. Ik geef je nu graag het correcte antwoord. Je krijgt binnen 4 weken na de ingangsdatum van je WAZO-uitkering de beslissing, ook als je de aanvraag eerder hebt gedaan. Zoals door Robert eerder aangegeven: kom je hierdoor in de problemen, neem dan contact op met de klantenservice. Met vriendelijke groet, Yvonne UWV Webcare Team
Hi Yvonne, Bedankt voor je bericht. Ik heb reeds contact gehad met de klantenservice hierover, maar die vertelde mij dat ze niks konden betekenen. Er bestaat niet zoiets als een voorschot voor een wazo-uitkering en de beslissingstermijn is toch 4 weken, dus ik heb gewoon pech volgens de medewerker.. Ik moest zelf maar even kijken hoe ik die 4 weken moet overbruggen. Toch wel heel vervelend om hiermee te moeten zitten tijdens m'n verlof.
Beste Juneau, Nogmaals excuses voor de onduidelijkheid. Ik ga je het juiste antwoord geven. De beslissing over je zwangerschapsuitkering ontvang je binnen 4 weken na de ingangsdatum van je zwangerschapsverlof. Ook als je het verlof eerder aanvraagt. Alvast een fijn verlof gewenst. Met vriendelijke groeten, Yvonne UWV Webcare Team
Hi Yvonne, Ja, dat weet ik nu inmiddels, dat staat ook in het bericht hierboven van jou. Punt is dat ik wekelijks krijg uitbetaald door mijn uitzendbureau. Op 8 juli begint mijn verlof en dan krijg ik dus niet meer uitbetaald. Vanaf 8 juli begint de 4 weken beslissingstermijn te lopen, wat inhoudt dat ik in die 4 weken geen inkomen heb. Jij en jouw collega geven aan dat ik contact op moet nemen met de klantenservice als ik in de problemen kom, maar die zeggen niks voor mij te kunnen betekenen. Daarom vind ik het heel vervelend om zo mijn verlof te moeten starten. Maar goed, ik denk dat ik dan maar zelf even een oplossing moet bedenken om die 4 weken te overbruggen. Bedankt in ieder geval!
Beste Juneau, Excuus, vanwege een technisch mankement is Yvonne haar antwoord dubbel gegeven. Dit was niet de bedoeling. Ik snap dat het rot het is als er een gat valt tussen je betaalmomenten. Er staat een beslissingstermijn van 4 weken voor. Het hoeft geen 4 weken te duren. Ik hoop voor jou dat het meevalt. Houd MijnUWV in de gaten. Onder het kopje Documenten kun je het toekenningsbesluit van de zwangerschapsuitkering vinden. Heb je de beslissing? Dan zal de eerste betaling met terugwerkende kracht vanaf je eerste verlofdag uitbetaald worden. De betaalspecificaties vind je in MijnUWV. Veel succes gewenst. Met vriendelijke groet, Mariël UWV Webcare Team