Wazo binnen contract of ww uitkering?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Roosje24, 10 apr 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Roosje24

Roosje24 Fanatiek lid

21 jan 2012
    4.149
    154
    63
    Hallo,

Mijn contract verloopt per 14 mei 2016 en ze hebben het dus niet verlengd. Ik ben 25 weken zwanger en ben 23 juli uitgerekend.
    Moet ik Om wazo te krijgen minimaal 10 weken voor de vermoedlijke bevallingsdatum wazo aanvragen? 14 mei tot 23 juli is dan precies 10 weken. Val ik dan zogenaamd in mijn contract in verlof, of mag dat niet op laatste dag van contract.

Ik heb na mijn contract wel recht op ww uitkering. Of moet ik dus tijdens ww uitkering wazo aanvragen?

Sorry voor mijn verwarrende verhaal.

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Roosje24,

Je wilt weten wanneer je jouw zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO) moet aanvragen.

Je geeft aan recht te hebben op WW. In dat geval vraag je de WAZO aan vanuit je WW-uitkering. Dit doe je 4 tot uiterlijk 2 weken voor ingang van je verlof. Je kunt de WAZO aanvragen op MijnUWV (UWV.nl).

Je dient dus inderdaad zelf inderdaad de WAZO aan te vragen.

Ik wens je verder een goede zwangerschap toe.

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team

3. Roosje24

Roosje24 Fanatiek lid

21 jan 2012
    4.149
    154
    63
    Bedankt voor uw antwoord.
    En vanaf wanneer kan ik nu we aanvragen? Op jullie site staat 2 weken voordat je werkloos wordt denk k

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Hallo Roosje,

De WW vraag je inderdaad op z'n vroegst een maand van tevoren aan. En uiterlijk één week nadat je werkloos werd. Ons advies is om het twee weken van tevoren te doen.

Actuele informatie vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team

5. Roosje24

Roosje24 Fanatiek lid

21 jan 2012
    4.149
    154
    63
    Heb het al aangevraagd maar heb nog niks gehoord. Deze week is mijn laatste werkweek.
    Ik ben 23 juli uitgerekend. Moet ik dan gelijk erachteraan wazo aanvraagen? Of moet ik eerst op beslissing wachten

6. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Hallo Roosje,

Je hoeft niet op een beslissing over je WW-aanvraag te wachten voordat je de zwangerschapsuitkering aanvraagt. Als de aanvraag voor je WW-uitkering bij UWV is gedaan kan je meteen de WAZO aanvragen.

Met vriendelijke groet,

Yvonne
    [FONT=&quot]UWV Webcare Team[/FONT]

7. Roosje24

Roosje24 Fanatiek lid

21 jan 2012
    4.149
    154
    63
    Hallo,

Ik heb een beslissing gekregen over mijn ww uitkering en er staat dat ik geen recht op een ww uitkering omdat ik voordat ik werkloos werd de afgelopen 36 weken niet 26 weken gewerkt heb.

Ik heb wel 26 weken gewerkt, juist meer. Moest je de hele week gewerkt hebben of minstens 1 dag in de week?

Hoe zit dat allemaal? Wat kan ik nu doen? Heb gelijk een bezwaar gedaan.

8. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

[FONT=&quot]Beste Roosje24,[/FONT]

[FONT=&quot]Je wilt graag weten wanneer weken meetellen als gewerkte weken.[/FONT]

[FONT=&quot]Weken tellen mee als je:[/FONT]
    [FONT=&quot]Minimaal 1 uur in die week hebt gewerkt[/FONT]
    [FONT=&quot]Of:
    In een week minimaal 1 vakantie-uur doorbetaald krijgt[/FONT]

[FONT=&quot]Het is in ieder geval goed dat je bezwaar hebt gemaakt tegen de beslissing.
    [/FONT]
    [FONT=&quot]Je geeft aan dat je vermoedelijke bevallingsdatum 23 juli is.
    De 10 weken, waarbinnen je recht kunt hebben op de WAZO-uitkering, starten op de eerste dag dat je niet langer in dienst bent van de werkgever.
    [/FONT]
    [FONT=&quot]Vraag dus in ieder geval alvast de WAZO-uitkering aan.
    Ook als je nog niet weet wat de uitkomst van het bezwaar zal zijn.[/FONT]

[FONT=&quot]Sterkte en een voorspoedige zwangerschap gewenst.[/FONT]

[FONT=&quot]Met vriendelijke groet,
    Stella
    UWV Webcare Team[/FONT]

9. Roosje24

Roosje24 Fanatiek lid

21 jan 2012
    4.149
    154
    63
    Hallo,

Ik heb vandaag uwv ook gebeld en ze zeiden dat ik in maart 0 uren gewerkt heb, dat er bij sv loon 0 staat. Ik heb wel in de maand maart gewerkt dus waarschijnlijk heeft mijn werkgever niet doorgegeven. Uwv wil mijn loonstrook van maart en april zien dus ik wacht nu op mijn loonstrook die ik vrijdag krijg. Daarna ga ik mijn loonstroken opsturen naar uwv en dan hoor ik hoe en wat. Ik heb wel in inderdaad in ieder geval al wazo aangevraagd. Ik laat julle wel weten hoe het afloopt, heel erg bedankt

10. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Graag gedaan. Ik ga ervan uit dat het helemaal goed gaat komen.

11. Roosje24

Roosje24 Fanatiek lid

21 jan 2012
    4.149
    154
    63
    Hoi hoi, ik heb uiteindelijk mijn loonstroken opgestuurd en vandaag een brief ontvangen dat ik wel recht op een ww uitkering heb. Is gelukkig goedgekomen.. Maar een vraagje. 4 weken geleden heb ik wazo uitkering aangevraagd en heb daarover nog geen beslissing, antwoord. Ik ben vandaag 34 weken zwanger en officieel zou het vandaag dus ingaan toch? is het normaal dat het zo lang duurt?

12. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Roosje24,

Je geeft aan 4 weken geleden de WAZO te hebben aangevraagd. Je vraagt je af wanneer je de beslissing mag verwachten.

Hoewel het niet erg duidelijk op onze website staat, ontvang je de beslissing én eerste betaling binnen 4 weken na je eerste verlofdag.

Ik ga ervan uit dat je de ontvangstbevestiging al wel hebt gehad van je aanvraag? De brief met onze beslissing vind je ook terug op MijnUWV onder 'Mijn documenten'.

Actuele informatie over de beslissing op een aangevraagde WAZO-uitkering vind je hier.

Ik wens je een goed verlof.

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team

Deel Deze Pagina