Goedemorgen, Ik heb een vraag omtrent het meerlingenverlof i.c.m. zieketwet Ik heb begrepen dat wanneer je zwanger bent van een meerling je vanaf week 30 met verlof mag gaan. Echter hoe ik het ook wend of keer is het voor mij helemaal niet voordelig, omdat ik met 37 weken word ingeleid. Daardoor begint mijn bevallingsverlof eerder met als resultaat dat ik eerder terug moet keren naar mijn werk. Om die reden wil ik niet kiezen voor het meerlingenverlof en gewoon op de reguliere wijze 6 weken van tevoren met verlof te gaan. Dus vanaf week 34. Nu heb ik hierover een vraag waar ik graag duidelijk antwoord op wil hebben, omdat ik steeds wisselende antwoorden te horen krijg. Hoe zit het nu als ik vanaf week 30 in de ziektewet ga? Ben ik dan verplicht om dan vanaf week 30 ook met verlof te gaan, of zit ik dan tot week 34 in de ziektewet en gaat mijn verlof pas in vanaf week 34?? Alvast bedankt voor uw tijd en antwoord mvg, Neyomi
Beste Neyomi, Ik snap dat je graag duidelijkheid wil over de ingangsdatum van je verlof. Ik wil je graag uitleggen hoe het zit. Op het moment dat je ziek bent voordat je met verlof gaat mag je alsnog zelf de ingangsdatum van je verlof kiezen. Waar je echter rekening mee moet houden is dat je ziektedagen van je bevallingsverlof af worden gehaald. Uiteindelijk komt dat natuurlijk op hetzelfde neer. Ik wil je ook graag verwijzen naar deze hier topic waar dezelfde vraag naar voren kwam. Actuele informatie over de duur van het verlof bij meerlingen vind je hier. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Mariël UWV Webcare Team
Beste Mariel Bedankt voor de reactie. Ik had haar topic al gezien inderdaad en ook op de website gekeken maar ik kan het op 2 manieren opvatten..en ik hoor dus om mij heen wisselende antwoorden waardoor ik helemaal twijfel. Zou u mij willen helpen met een berekening, want dan weet ik welke keuze ik moet maken. Mijn voorbeeld: Ik ga 1 augustus met zwangerschapsverlof, dus met 34 weken. MAAR door zwangerschap gerelateerde klachten ga ik de ziektewet in met 30 weken. laten we zeggen 1 juli ongeveer. Mijn kinderen worden geboren met 37 weken, we houden even 20 augustus aan. Welke datum moet ik weer aan het werk? Omdat u het hebt over dat de dagen dat ik in de ziektewet zit weer van mijn bevallingsverlof afgaan.. Graag een berekening voor mij maken in deze situatie. Alvast hartelijk bedankt! mvg, Neyomi
Beste Neyomi, Om je mee te helpen met een berekening heb ik je vermoedelijke bevaldatum nodig, ongeacht of je al weet op welke datum je kindjes komen. Ik wil wel graag benadrukken dan we je in de goede richting kunnen helpen maar het Webcare Team is niet bevoegd om berekeningen te maken of beslissingen te nemen. Met vriendelijke groet, Mariël UWV Webcare Team
Hallo Mariel, O wat stom, dat ben ik vergeten door te geven en is uiteraard ook belangrijk. uitgerekende datum: 10 september 2016 verwachte datum van bevallen: 20 augustus Ik begrijp dat u geen beslissingen mag maken e.d. echter zou het voor mij ontzettend helpen om te begrijpen hoe regeling nu in elkaar steekt. Nogmaals bedankt voor uw tijd. mvg Neyomi
Beste Neyomi, Maakt helemaal niet uit hoor. Je uitgerekende datum is 10 september. Als je 6 weken voor de uitgerekende datum met verlof gaat is de ingangsdatum 31 juli. Het totale verlof duurt 16 weken. Als je babys eerder geboren worden blijft de einddatum gelijk. Het zwangerschapsverlof (voor je bevalling) duurt dan korter. Deze periode wordt dan bij het bevallingsverlof opgeteld. In jouw geval zou de einddatum 21 november 2016 zijn. Het maakt hierbij dus niet uit of de baby's eerder geboren worden of niet. Ik wens je een fijne zwangerschap verder. Met vriendelijke groet, Yvonne UWV Webcare Team