Beste medewerker van UWV webcareteam. Vorig jaar 1 december ben ik met zwangerschapsverlof gegaan ik werkte bij een BSO als oproep kracht en heb vanaf september tot en met december structureel gewerkt op de dinsdagen als vervanging. Echter nu pas kom ik er achter dat ik ook mogelijk recht heb op een zwangerschaps uitkering. Ik heb in de maanden na mijn verlof geen salaris meer ontvangen omdat ik van mening was dat dit bij een 0 uren contract ook niet van toepassing zou zijn. Ik ben hierdoor ook niet door mijn werkgever geinformeerd. Inmiddels hebben we in goed overleg met mijn werkgever besloten het contract dat in mei afliep niet meer te verlengen. Kan ik met terugwerkende kracht nog de zwangerschapsuitkering aanvragen of heb ik zo gezegd pech gehad? Ik hoor graag van u.
Beste Molly1982, Jammer dat je niet wist dat je als oproepkracht ook recht hebt op een zwangerschapsuitkering. Ik begrijp dat je werkgever je in deze periode ook niet heeft doorbetaald? Ik raad je in dit geval aan deze alsnog aan te vragen door te bellen met 0900 9294. De collega die je aan de lijn krijgt kan je het formulier voor de aanvraag toesturen. Stuur dit zo snel mogelijk terug en geef hierbij duidelijk aan waarom je de aanvraag nu pas doet. Je aanvraag wordt in behandeling genomen en er wordt gekeken of je alsnog een zwangerschapsuitkering kunt krijgen. Verder geef je aan dat je, nadat het zwangerschapsverlof is afgelopen, ook geen salaris meer hebt ontvangen. Als je aan de voorwaarden voldoet kan je voor deze periode een WW-uitkering aanvragen. Er zal dan wel gekeken worden of je in deze periode beschikbaar was voor nieuw werk. Actuele informatie over zwangerschaps- en bevallingsverlof vind je hier en over voorwaarden voor een WW-uitkering hier. Met vriendelijke groet, Yvonne UWV Webcare Team