Beste UWV, Ik hoop dat jullie wellicht het antwoord zijn op mijn vraag. Enkele weken gelden had ik wat ik dacht, spierpijn in mijn bil/ bovenbeen. Helaas ging de spierpijn niet weg en werd die pijn alleen maar erger. Zo erg dat ik op mijn werk nauwelijks kon opstaan, lopen en zitten. Omdat het werken steeds zwaarder werd en ik steeds vermoeiender werd heb ik contact gezocht met de huisarts hier bleek ischias en bekkenpijn als gevolg van de zwangerschap de boosdoener. Ook aan een blaasontsteking ontkwam ik niet. Omdat het werken mij steeds zwaarder valt heb ik aan mijn werkgever gevraagd of ik met de bedrijfsarts in gesprek kan gaan (eventueel verlichting van werkzaamheden of aanpassing van werkzaamheden). Dit ivm de pijn en aanhoudende vermoeidheid. Mijn werkgever gaf aan dat dit niet het geval is. Als ik ziek ben door de zwangerschap dan wil mijn werkgever mij bij het UWV aanmelden en zelf met oplossingen komen (bepalend elke werkzaamheden ik wanneer doe, zoals alleen halve middagen werken). Hiervan schrok ik nogal want juist in de middag ben ik op (vermoeid en veel pijn). Ik kreeg te horen dat ik dan maar mijn tijd anders moet indelen maar dat zij mij op deze manier tegemoet wil komen. Vandaag een gesprek met mijn verloskundige die adviseerde om toch echt met de bedrijfsarts te praten, eveneens het advies van de fysiotherapeute omdat beide partijen aangeven dat een 36 urige werkweek te veel is voor mij op dit moment. Helaas kunnen zij niet (omdat ze geen artsen zijn) mij weerhouden mij per direct ziek te melden, al zouden ze dat graag doen gezien de omstandigheden. Nu ben ik bang dat mijn werkgever mij niet met de arbo/ bedrijfsarts wil laten praten omdat ze niet aan alle wet en regelgeving heeft voldaan omtrent zwangerschap (geen ri-inventarisatie nadat ik met 6 weken had aangegeven dat ik zwanger ben) en nog meer van deze onvoorkomelijkheden. Wat kan ik nu doen omtrent de volgende vragen: - Moet ik zoals mijn werkgever aangeeft halve dagen werken op haar voorwaarden? - Kan mijn werkgever mij zonder tussenkomst arbo arts mij zomaar bij het UWV aanmelden? - Moet ik een schrijftelijke verklaring hebben van mijn eigen huisarts, verloskundige of fysiotherapeute? Die geven allen mondeling advies aan mij om die op te volgen (3 partijen die aangeven of volledige ziekmelding ivm pijnklachten of halve dagen en dan alleen ochtenden te werken). Deze partijen geven ook aan geen contact op te nemen met mijn werkgever omdat dit aan mij is. Ik begrijp dit volledig ivm persoons/ vertrouwen en gegevens. Hoop dat het UWV mijn onzekerheid weg kan nemen. Mvg, Frida
Beste Frida, Moet ik zoals mijn werkgever aangeeft halve dagen werken op haar voorwaarden? Je werkgever kan echter niet beoordelen of je ziek bent, en hij kan ook niet je belastbaarheid vaststellen. Je werkgever kan dus niet beoordelen dat jij halve dagen kunt werken, zonder dat de arbo-arts dit heeft vastgesteld. Twijfelt hij hierover? Dan moet hij de arbo-arts inschakelen. Kan mijn werkgever mij zonder tussenkomst arbo arts mij zomaar bij het UWV aanmelden? Ja, je werkgever kan een ziektewetuitkering voor je aanvragen, als jij door je zwangerschap niet meer (volledig) kunt werken. Een verzekeringsarts van UWV stelt vast of je klachten zwangerschapsgerelateerd zijn. In dat geval betaalt UWV de ziektewetuitkering. Meestal betalen we die aan je werkgever. Je werkgever betaalt dan het loon door. Moet ik een schriftelijke verklaring hebben van mijn eigen huisarts, verloskundige of fysiotherapeute? Nee, dat is in eerste instantie niet nodig. Je hoeft sowieso geen medische informatie aan je werkgever te geven. Mocht je een oproep krijgen van onze verzekeringsarts, dan kun je de informatie van je huisarts, verloskundige of fysiotherapeute wel meenemen. Re-integratie bij ziekte Wanneer je ziek bent, heeft je werkgever bepaalde verplichtingen voor je re-integratie. Het stappenplan vind je op onze website. Eén van de verplichtingen is dat je werkgever binnen zes weken een probleemanalyse moet laten opmaken door de bedrijfsarts of arbo-arts. Op basis daarvan maakt hij met jou een plan van aanpak voor je re-integratie. Twijfel je of je werkgever voldoen doet voor je re-integratie? Dan kan UWV hierover een second opinion geven doormiddel van een deskundigenoordeel. Actuele informatie over re-integratie bij ziekte vind je hier. Ik wens je veel sterkte met je gezondheid, en de verdere re-integratie. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Beste Robert, Heel erg bedankt voor de bovenstaande antwoorden. Het is mij nu allemaal in ider geval een stuk duidelijker. Ondanks dat ik erg gesteld ben op mijn werk, collega's heb ik besloten naar het advies van mijn verloskundige, fysiotherapeute en huisarts te luisteren maar voorname naar mijn lichaam te luisteren. Gezien ik amper kan lopen, zitten, hurken wat in mijn werk nogal essentieel is. Ik wacht nu op het telefoontje van het UWV voor het vervolg traject.