Recht op zwangerschapsverlof

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door sabrina83, 30 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sabrina83

sabrina83 Lid

30 sep 2013
    22
    0
    1
    NULL
    NULL
    Beste UWV webcareteam,

Momenteel werk ik op een buitenlandse ambassade in Nederland. Ik ben zelf Nederlandse en betaal alle belastingen die een werknemer werkzaam bij een Nederlands bedrijf/Nederlandse overheid ook betaalt. Ik ben een gesprek met mijn werkgever aangegaan over de in de Nederland gelende regels betreffende zwangerschapsverlof. Heb aangegeven dat ik recht heb op 4 weken voor mijn uitgerekende datum (mijn uitgerekende datum is 1 februari 2014) en minimaal 12 weken na mijn uitgerekende datum. Mijn werkgever wilde hier niet in meegaan. Volgens hem heb ik recht op 40 dagen verlof na mijn bevalling, zoals vermeld in mijn contract. Hier ben ik natuurlijk niet mee eens. Ik heb daarom twee vragen

1: Als ik per 1 januari 2014 zelf ontslag neem, heb ik dan nog recht op zwangerschapsverlof?

2: als ik om bovengenoemde redenen ontslag neem, ben ik dan, indien ik recht heb op zwangerschapsverlof en de 16 weken verstreken zijn, verwijtbaar werkloos?

Hoop snel van u te horen.

Groetjes Sabrina

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Sabrina,

Wij zoeken voor je uit hoe de regelgeving in jouw situatie is.

Je ontvangt zo snel mogelijk antwoord van ons.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. sabrina83

sabrina83 Lid

30 sep 2013
    22
    0
    1
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de moeite alvast. Ik wacht jullie reactie af.

Mvg Sabrina

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

#4 UWV, 1 nov 2013
    Laatst bewerkt: 1 nov 2013
    Beste Sabrina,

Je geeft aan Nederlandse te zijn, in Nederland te werken en in Nederland belasting betaalt.

Afgaande op de informatie die je geeft ben je verplicht Nederlands verzekerd voor de werknemersverzekeringen (zie artikel 6 lid 2 van
    het besluit uitbreiding en beperking kring verzekerden werknemersverzekeringen).

Gezien de reactie van de werkgever is het wel de vraag of je werkgever ook premies voor de werknemersverzekeringen voor jou afdraagt. Daartoe is hij namelijk wel verplicht (ook achteraf). Ook als er geen premies zijn afgedragen, ben je toch verplicht verzekerd.

Je hebt dan recht op zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO) en eventueel Ziektewet-uitkering bij ziekte ten gevolge van zwangerschap. Je werkgever mag jou niet ontslaan wegens zwangerschap. Wel breng je jouw recht op uitkering (ZW en WW) in gevaar als je zelf vrijwillig ontslag neemt (benadeling fondsen/verwijtbaar werkloos).

Actuele informatie over ontslag bij zwangerschap vind je hier en verwijtbaar werkloos hier.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

5. sabrina83

sabrina83 Lid

30 sep 2013
    22
    0
    1
    NULL
    NULL
    Hartelijk dank voor uw reactie. Ik heb toch nog een aantal vraagjes.

De premies voor de werknemersverzekering worden door mijn werkgever wel afgedragen. Aan alle belastingverplichtingen van beide kanten wordt voldaan.

1. u schrijft in uw reactie dat als ik zelf ontslag neem het recht op WAZO komt te vervallen. Dat is toch niet het geval als ik ontlsag neem binnen 10 weken voor mijn uitgerekende datum?

2. u schrijft ook in uw reactie dat ik o.a. wel recht heb op zwangerschaps- en bevallingsverlof. Kan mijn werkgever (de ambassade) dat gewoon aanvragen voor mij bij het UWV?

mvg Sabrina

6. sabrina83

sabrina83 Lid

30 sep 2013
    22
    0
    1
    NULL
    NULL
    even een correctie bij vraag 1:

WAZO komt niet in gevaar maar WW en ZW. Had het verkeerd gelezen. Dus als ik zelf ontslag zou nemen binnen 10 weken voor mijn uitgerekende datum dan zou ik wel nog recht hebben op WAZO?

aanvulling bij vraag 2:

Als mijn werkgever weigert zwangerschapsverlof voor mij aan te vragen, kan ik dat dan zelf aanvragen zonder dat ik ontslag neem?

mvg Sabrina

7. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Sabrina,

Allereerst mijn excuses. Ik heb mijn eerdere bericht aangepast.

Wanneer je binnen 10 weken na einde van je dienstverband bevalt, heb je alsnog recht op zwangerschap- en bevallingsverlof (WAZO). Ook als je zelf ontslag neemt.

UWV Webcare doet geen beoordeling over verwijtbaarheid. Ben je alsnog werkloos na je bevallingsverlof? Dan is de kans groot dat je voor de WW verwijtbaar werkloos bent. De claimbeoordelaar beoordeelt of je recht hebt op WW. Echter is het verstandiger eerst je recht te halen voordat je besluit eventueel ontslag te nemen. Immers je verspeelt zo mogelijk je recht op WW. Neem voor juridisch advies contact op met bijvoorbeeld het Juridisch Loket (0900-8020), rechtsbijstand of vakbond.

Je werkgever kan inderdaad voor jou de WAZO aanvragen. Weigert de werkgever dit? Bel dan UWV Telefoon Werknemers (0900-9294) 8 weken voor je vermoedelijke bevallingsdatum. Het maakt niet uit of je nog in loondienst bent of werkloos. Wil je dat wij dit doen? Stuur dan op dat moment een privé-bericht met je telefoonnummer. Wij nemen dan met je contact op.

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

8. sabrina83

sabrina83 Lid

30 sep 2013
    22
    0
    1
    NULL
    NULL