ZEZ uitkering als gastouder

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Cynnie1980, 4 dec 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cynnie1980

4 dec 2015
    6
    4
    3
    NULL
    NULL
    Beste webcare team,

Fijn dat ik hier mijn vraag kan stellen.
    Ik ben zwanger, uitgerekend in maart 2016. Ik werk als gastouder via de dienstverlening aan huis regeling (niet zelfstandige dus) en officieel geregistreerd via een gastouderbureau. Ik werk 30 uur per week en heb heel 2015 gewerkt. Ik voldoe dus aan het urencriterium. Mijn vraag is dus of ik uberhaupt recht heb op een zez uitkering?
    Zo ja dan heb ik nog een vraag als ik nu mijn aanvraag doe om de uitkering in te laten gaan februari 2016 dan heb ik nog geen belastingaangifte over 2015 gedaan. Kan ik dit dan op basis van mijn maandelijkse urenspecificatie invullen? Moet ik deze meesturen bij de aanvraag?
    In de aanvraag is er ook een vraag over if ik meer dan 20000 eiro heb verdiend, dit is niet zo. De vraag is dan of ik van vootafgaande jaren wil invullen wat mijn inkomsten waren. Ik heb in 2014 en 2013 gereisd en daarvoor werkte ik in loondienst. Moet ik deze gegevens invullen of is dit niet relevant dan?

Alvast hartelijk dank voor uw antwoord.

Cynthia

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Cynthia.

Ben je als gastouder niet in loondienst bij een gastouderbureau of bij de ouders van het kind of de kinderen?

UWV ziet je dan als beroepsbeoefenaar.
    Als beroepsbeoefenaar kun je in aanmerking komen voor een ZEZ-uitkering.

Heb je nog geen belastingaangifte gedaan ( over 2015 ) dan kun je een schatting van je inkomsten maken en dit bedrag aangeven bij vraag 4.6 op het formulier.

Heb je minder dan ?20.000 verdiend?
    Je hoeft dan bij vraag 4.7 alleen inkomen van de voorgaande 4 jaar te vermelden die je werkte als gastouder / beroepsbeoefenaar.
    De rest is niet relevant.

Ter geruststelling:

Maak je vooral geen zorgen.
    UWV neemt de aanvraag altijd in behandeling.
    Mochten er onduidelijkheden zijn of heeft UWV aanvullende informatie nodig?
    Dan wordt er wel met je op opgenomen.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

René
    UWV Webcare Team

3. Cynnie1980

4 dec 2015
    6
    4
    3
    NULL
    NULL
    Beste Rene,

Bedankt voor uw antwoord.

Als gastouder ben je niet in loondienst van de ouders of het bureau. Pas als je meer dan 30 uur werkt voor dezelfde ouders kom /moet je in loondienst bij hen. Het gastouderbureau verzorgt alleen een soort van kassiersfunctie. Beetje aparte constructie, daarom is het mij ook niet duidelijk. Aan het einde van het jaar betaal ik mijn belasting 'inkomsten uit overige werk'. Voor zover ik begrijp ben ik dan een freelancer. Blijft ingewikkeld.

Met vriendelijke groet,

Cynthia

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Hallo Cynthia,

Ik ben bekend met de constructie, deze komt veel voor bij gastouders. Op Mijn UWV, bij je arbeidsverleden, kun je zelf zien of je huidige werkzaamheden als dienstverband staan aangemeld bij de Belastingdienst. Als dat het geval is, ben je via het dienstverband verzekerd voor werknemersverzekeringen en daarmee voor de WAZO-uitkering.

Staat je dienstverband er niet tussen, dan krijg je geen WAZO-uitkering maar een ZEZ-uitkering.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team

Deel Deze Pagina