beste uwv, ik heb op dit moment een ww uitkering na eerste 2 jaar een zw uitkering gehad te hebben. Ben op het moment ook hard aan het solliciteren maar dat is nog zo gemakkelijk niet! Nu ben ik een bedrijf tegen gekomen waar ik me kan inschrijven en zo als distributeur kan beginnen. Kan ik dit doen zonder dat ik hiermee in de problemen komen met mijn uitkering? En als dit mag hoe zit het dan met de hoogte van mijn uitkering? Mag ik bijverdienen, of word dit dan in mindering gebracht? Indien dit in mindering gebracht wordt hoe zit het dan met de kosten die je maakt hiervoor (bv reiskosten, printen, visitekaartjes, inkoop producten)? alvast bedankt!
Beste marjolinos, Ik begrijp dat je een vraag hebt over bijverdienen bij een WW-uitkering en de gevolgen voor de hoogte van je uitkering en de gemaakte kosten. Als je (gedeeltelijk) aan het werk gaat bekijkt het UWV wat dit voor jou betekent en of je nog WW krijgt en zo ja, hoeveel. Afhankelijk van hoelang je al WW krijgt, kan er sprake zijn van urenaftrek of inkomstenaftrek. Het verschil tussen urenaftrek en inkomstenaftrek vindt je hier. Als je (gedeeltelijk) aan het werk gaat geef dit dan door aan het UWV via het wijzigingsformulier WW. Deze kun je vinden op mijn UWV op de website UWV.nl, informeer ook je werkcoach bij het Werkbedrijf. De kosten die je maakt worden niet vergoed of verrekend door het UWV. Je kunt informeren bij de belastingdienst of deze kosten voor belastingaftrek in aanmerking komen. Ik wens je succes. Met vriendelijke groet, Brigitte UWV Webcare Team
Beste Marjolinos, In aanvulling op mijn antwoord van 8 december wil ik je graag nog op het volgende attent maken. Bij mijn antwoord ben ik ervan uit gegaan dat je in loondienst gaat werken. De kosten die je maakt en die apart door de werkgever worden vergoed, kan je doorgeven. De behandelaar van je uitkering beoordeeld dan of deze inkomsten gekort worden op je WW-betaling. Worden de kosten niet vergoed door de werkgever dan kijkt de WW alleen naar je inkomsten en niet naar de gemaakte kosten. Als je werkzaamheden als zelfstandige worden uitgevoerd, dan adviseer ik je om contact op te nemen met je werkcoach. Misschien kom je dan in aanmerking voor een startperiode zelfstandige. De kortingsregels voor zelfstandig werk tijdens de WW-uitkering zijn afwijkend. Je werkcoach kan je hier ook over informeren. Actuele informatie over een startperiode zelfstandige vind je hier. Met vriendelijke groet, Brigitte UWV Webcare Team