Van ww naar wazo

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Wappie82, 23 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wappie82

Wappie82 Bekend lid

27 sep 2012
    712
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste,
    Omdat ik aan de telefoon bijhet uwv meerdere verschillende antwoorden krijg, stel ik de vraag nog eens hier. Mijn situatie is als volgt:

Ik zit momenteel in de ww, die eindigt per 3 februari 2013, dus over ruim een week ongeveer. Ik ben uitgeteld op 5 april, en wil mijn zwangerschapsverlof 6 weken daarvoor in laten gaan, dus 22 februari. Omdat mijn ww eindigt per 3 februari, en het verlof start op 22 februari, heb ik dus 3 weken voor mijn verlof geen inkomen. Nou vraag ik me af, geldt voor de berekening van de wazo dan nog wel gewoon mijn vastgestelde dagloon waar mijn ww ook op is gebaseerd? Want jullie kijken naar de maand voorafgaand aan de wazo, maar dan heb ik dus geen inkomen gehad.

Mijn 2e vraag is, de wazo gaat in op 22 februari...klopt het dat ik binnen 4 weken na die startdatum de beslissingsbrief krijg en dan ook gelijk de eerste betaling met terugwerkende kracht vanaf 22 februari?
    Duurt het echt 4 weken voor ik die brief krijg, want dat zou betekenen dat ik de eerste 4 weken van de wazo geen inkomen heb. Plus de 3 weken voorafgaand aan de wazo ook niet, dan heb ik 7 weken geen inkomen en dat is heel lang.
    Is het dan mogelijk om een voorschot te krijgen?

Ik hoor het graag,
    Groet
    Wappie

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Wappie,

Je zwangerschapsverlof gaat in 3 weken nadat je WW-uitkering eindigt.

Dit heeft geen (negatieve) gevolgen voor de hoogte van je WAZO-uitkering.
    Voor de hoogte van je WAZO-uitkering wordt in jou geval gekeken naar januari. Je kunt er dus vanuit gaan dat het dagloon WW wordt aangehouden.

Heb je de WAZO-uitkering ingediend voor je eerste verlofdag?

Je ontvangt dan binnen 4 weken de beslissingsbrief en de eerste betaling (met terugwerkende kracht vanaf de eerste verlofdag)

Helaas is een voorschot op je WAZO niet mogelijk.

Wel is het zo dat na beëindiging van je WW-uitkering je het opgebouwde vakantiegeld krijgt betaald.
    Misschien dat dit je helpt om de periode tot de eerste betaling van je WAZO te overbruggen.

Ik wens je een fijn verlof.

Met vriendelijke groet,

René
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina