Berekening van WAZO

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Joke160, 26 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Joke160

Joke160 Nieuw lid

26 feb 2011
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Al vele uren op het net gesurft om uit te zoeken hoe de WAZO berekend wordt in mijn geval, en dat vanuit de loonsituatie of vanuit de WW.

Ik heb een bruto maandinkomen van (afgerond) 2500 euro en een brutoloon SVW ( dwz minus de ingehouden pensioenpremie van (afgerond) 2250 euro.

Als ik vanuit loondienst de WAZO inga krijg ik volgens de informatie 100% van het dagloon[FONT=&quot] waarbij het dagloon is gebaseerd op het gemiddelde inkomen in de maand of vier weken voorafgaande aan het zwangerschapsverlof. Betekent dit voor mij dat ik 2500 / 21,75 per dag zal ontvangen of 2250 / 21,75 per dag waarbij 21,75 het gemiddelde aantal werkdagen per maand betreft ?.

[/FONT]Als ik vanuit de WW de WAZO inga krijg ik nog steeds 100% van het dagloon[FONT=&quot] waarbij het dagloon is gebaseerd op het gemiddelde inkomen in de maand of vier weken voorafgaande aan het zwangerschapsverlof.
    Echter de WW uitkering ( eerste twee maanden) bedraagt 75% van het laatst genoten sv-inkomen (gemiddeld berekend over een heel jaar).
    Betekent dit voor mij dat ik 2250*0,75 / 21,75 per dag aan dagloon ontvang waarbij 21,75 het gemiddelde aantal werkdagen per maand betreft ?.
    [/FONT]

Bij voorbaat dank voor de aandacht en tijd en moeite om mij zo spoedig mogelijk een duidelijk antwoord te geven.

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Joke160,

Als je een WW-uitkering hebt en je vraagt een zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO) aan dan is de WW-uitkering de basis voor het berekenen van de hoogte van je WAZO-uitkering. De WW-uitkering keert de eerste 2 maanden 75 % van het dagloon uit. De WAZO gaat uit van 100 % van het WW-dagloon.
    Actuele informatie vind je hier.

Het dagloon voor de WW-uitkering wordt berekend door uit te gaan van het sociale verzekeringsloon (SV) dat je verdiende in het jaar voordat je werkloos werd. Dit wordt gedeeld door 261 (het gemiddeld aantal uitkeringsdagen per jaar).
    Actuele informatie over de berekening van het WW-dagloon vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Brigitte
    UWV Webcare Team

www.uwv.nl/ webcare

Deel Deze Pagina