Beste UWV, Gister met een aardige mevrouw van het UWV gesproken. Vandaag kreeg ik ook een brief van het UWV. Er zit een lijst bij van het UWV met wanneer ik allemaal bereikbaar moet zijn. De mevrouw van het UWV gaf aan dat ik niet langs hoef te komen, moet genieten van de zwangerschap en rustig aan moet doen nadat ik haar vragen beantwoord had. Gister stelde mevrouw van het UWV vragen mbt de klachten (of deze zwangerschaps gerelateerd zijn). Die mevrouw gaf telefonisch al aan dat ze dacht dat ik niet meer voor mijn zwangerschapsverlof weer aan de slag kan gaan gebaseerd op mijn klachten (bekken instabiliteit). Nu vraag ik mij af ondanks dat ik niet "flexiebel" ben of ik dan nog wel mij mag rond bewegen of moet ik aan huis nu gekluisterd blijven? Ik wilde bekken lessen volgen zodat ik sneller beter wordt. Ook moet ik elke dag een stukje wandelen of fietsen om spieren en bekken in ieder geval te blijven trainen. Op 5 november ben ik door mijn werkgever ziek gemeld. Er staat dat het UWV beoordeeld of ik een ziektewet uitkering krijg, ik ontvang hierover uiterlijk vier weken na 11 november bericht over. Er staat dat ik tot dan geen uitkering krijg, krijg ik dan wel gewoon mijn salaris? Ik werk normaal 36 uur per week (full-time in de kinderopvang). Dus nu is mijn vraag moet ik nu thuis blijven of doen wat fysio en VK geadviseerd hebben ivm mijn herstel en moet ik elke wandeling, fietstocht melden elke dag? (Dit kunnen verschillende tijden zijn ivm het weer, vermoeidheid/ pijn klachten). Brief is verstuurd 11 november, telefonisch contact was 12 november. Kan het zijn dat de communicatie elkaar gekruist is? Hoop dat het een beetje duidelijk is maar deze molen is mijn helemaal niet en onbekend. Dus ik weet nu niet zo goed waar ik aan toe ben en wat ik wel en niet mag doen. Alvast bedankt voor de eventuele antwoorden op bovenstaande vragen. Alvast bedankt en met vriendelijke groet, Frida
Beste Frietje, Ik ga er vanuit dat je de brochure Uw plichten met een Ziektewet-uitkering ontvangen hebt. In de brochure staat dat je na je ziekmelding elke dag tot 18:00 moet thuisblijven, totdat een verzuimbeheerder contact met je opneemt. Tijdens het telefoongesprek worden er afspraken gemaakt of je langer thuis moet blijven (thuisblijf plicht) en wordt er een vervolgafspraak gemaakt. Dit zal in een brief worden bevestigd. Ik begrijp dat dit al is gebeurd. Heeft mijn collega het niet gehad over de thuisblijf plicht? Je bent dan vrij om te gaan en staan waar je wilt. Ook heeft de communicatie elkaar niet gekruist. Je ontvangt altijd een bevestiging van een Ziektewet aanvraag. Vervolgens wordt je binnen enkele dagen gebeld door een collega die de klachten met je bespreekt. Je geeft aan in dienst te zijn van je werkgever. Heb je recht op een Ziektewet-uitkering ten gevolge van je zwangerschap? Meestal maakt UWV de Ziektewet-uitkering over aan je werkgever. Die verrekent de Ziektewet-uitkering met je loon. Actuele informatie over ziek rond zwangerschap of bevalling vind je hier. Ik wens je veel beterschap en een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Dank Martijn, Uw collega heeft het inderdaad niet over thuis blijven gehad. Alleen gevraagd naar mijn klachten die na bespreken duidelijk als gevolg van de zwangerschap zijn, helaas . Had de zwangerschap wel wat rooskleuriger voorgesteld. Ik ben inderdaad indienst bij mijn werkgever. Die maakt dan gewoon maandelijks mijn salaris over? Bedankt voor het antwoord!
Beste Frietje, Je werkgever heeft op het aanvraagformulier ingevuld wie van jullie twee de uitkering gaat ontvangen. Hij/zij kan je dus inlichten hoe de betaling van jou uitkering verloopt. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Nog een vraag, volgens het UWV en mijn werkgever ben ik voor 100% 'ziek' gemeld. Mijn werkgever geeft echter aan dat ze heeft doorgegeven aan het UWV dat ik een keer per week wel moet werken op kantoor in de ochtend. De overige dagen werk ik thuis in de ochtend. Kan dit dan? Bvd!
Beste Frietje, Ik begrijp dat je meer wilt weten over gedeeltelijk werken tijdens ziekte. Samen met je werkgever maak je afspraken over re-integratie. Als je hebt afgesproken dat je één ochtend op kantoor werkt en de overige dagen thuis dan kan dit. Wordt de ziektewet-uitkering betaald aan je werkgever? De werkgever zal aan UWV je verdiensten doorgeven. We verrekenen dit met de uitkering. Actuele informatie over re-integratie bij de werkgever, vind je hier. Ik wens je veel beterschap. Met vriendelijke groet, Mariël UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare