Hallo, een poos geleden heb ik het uwv gebeld en een rekensom gekregen om de zez-uitkering te bepalen per 4 weken, ivm onze kinderwens destijds. Inmiddels mag ik erg blij meedelen dat ik zwanger ben, en vroeg me af of de som klopt die ik destijds had opgeschreven. winst per dag (inkomsten per jaar gedeeld door 261) X 21,75 = uitkering per maand is deze correct?
Beste Sitalita, De hoogte van de ZEZ-uitkering hangt af van het aantal uren dat je werkt als zelfstandige: - Heb je in het voorafgaande jaar minimaal 1225 uren als zelfstandige gewerkt? Je uitkering heeft dan de hoogte van het minimumloon, ongeacht wat je verdiend hebt. - Heb je in het voorafgaande jaar minder dan 1225 uren als zelfstandige gewerkt? Dan is de hoogte van de uitkering afhankelijk van de winst die je gemaakt hebt in dat jaar. Dit is de winst die je opgeeft aan de Belastingdienst. Dit bedrag wordt gedeeld door 261: dit is de winst per dag. Je uitkering per dag is hieraan gelijk, tot maximaal het bruto wettelijk minimumloon per dag. - Werk je pas sinds kort als zelfstandige? Je uitkering kan dan niet worden berekend over de gebruikelijke periode van één jaar. UWV gaat in dit geval uit van een kortere periode. Je uitkering wordt dan als volgt berekend: Winst : gewerkte dagen = grondslag. Actuele informatie over de ZEZ-uitkering vind je hier. Op deze pagina staat informatie over de hoogte minimumloon. Goede zwangerschap toegewenst. Met vriendelijke groet, René UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Dag René, voor mij zou dan dus gelden dat ik minder dan 1225 uur heb gewerkt, aangezien ik als pgb-hulp/huishoudelijke hulp aan het werk ben en minder dan dit aantal uur heb gewerkt. Ik sta dan ook niet als freelancer op papier. De inkomsten die ik heb vallen bij de belastingdienst onder overige inkomsten. Ik heb een winst over 2011 van 9995,21. 9995,21 / 261 = 38,30 per dag aan uitkering. Hoe kan ik berekenen wat ik per maand krijg? Is dit de 38,30 x 21,75? En wordt dit op maandbasis uitgekeerd of 4-wekelijks? Vriendelijke groet, Sitalita
Beste Sitalita, Je manier van berekenen klopt. Je ontvangt per maand het dagbedrag maal 21,75. De ZEZ-uitkering wordt maandelijks betaald, rond de 25e van de maand. Kleine aanvulling op het eerdere antwoord: Je hebt ook recht op 8% vakantietoeslag over je ZEZ-uitkering. Dit bedrag ontvang je nadat je uitkering is gestopt. Met vriendelijke groet, René UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Oke, super bedankt! Dan weet ik waar ik ongeveer vanuit mag gaan. Trouwens super dat jullie zo snel reageren, erg fijn!