ziek na verlof

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Sila24, 27 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sila24

Sila24 Niet meer actief

beste uwv team,

ik ben werkloos en krijg nu van het uwv een zwangerschapsuitkering, deze eindigt volgende week. Maar ik heb een hele zware bevalling gehad met keizersnee en veel bloedverlies, en heb nog lichamelijke en pischyische klachten daarvan. Kan ik me ziekmelden? zo ja hoe moet dat dan ? en wanneer moet ik me ziekmelden? hoe is de verdere procedure? kunt u mij dat uitleggen? Alvast bedankt

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Sila24,

Ben je op de eerste dag na je bevallingsverlof ziek?
    Bel dan met UWV telefoon (0900-9294) om je ziek te melden.

UWV beschouwt dit als een aanvraag voor een Ziektewet-uitkering.
    De beoordeling van je aanvraag duurt 4 weken.
    Je ontvangt dan een beslissing over je aanvraag.

Wordt de uitkering aan je toegekend?
    Dan wordt direct na toekenning een betaling aan jou gedaan.
    Hierna ontvang je elke week een betaling.

Na ontvangst van je ziekmelding neemt UWV contact met je op.
    We bespreken de reden van de ziekmelding met je.
    Ook maken we afspraken over de controles.

Actuele informatie over ziekte bij zwangerschap en bevalling vind je hier.

Ik wens je van harte beterschap.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Sila24

Sila24 Niet meer actief

hoi eLLa,

bedankt voor je antwoord. Ik heb nog recht op 3 maanden ww uitkering die heb ik nog niet aangevraagd moet dat wel voor de ziekmelding of niet?

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Sila24,

Ben je op de eerste dag na je verlof nog ziek?
    Dan vraag je nog geen WW-uitkering aan.

Een voorwaarde voor WW is namelijk dat je beschikbaar bent voor werk.

Als je weer beter bent dan kan je de WW-uitkering aanvragen.
    Vraag je WW aan uiterlijk 1 dag nadat je beter bent gemeld.

Actuele informatie vind je hier.

Ik wens je veel sterkte.

Met vriendelijke groet,

Mariëlle
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

5. Sila24

Sila24 Niet meer actief

#5 Sila24, 3 nov 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 nov 2011
    hoi marielle bedankt voor de info , alleen ik heb gekeken en heb geen recht meer op ww omdat ik niet voldoe aan de wekeneis. In februari is mijn contract beeindigd en toen zat ik al in de ziektewet omdat ik toen ziek was vanwege zwangerschap , ik heb tot voor mijn verlof in de ziektewet gezeten . Heb ik nu nog wel recht op ziektewetuitkering of niet?

6. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Sila24,

Je bent ziek na afloop van je Zwangerschapsverlof.
    Zoals Ella al aangaf kun je gewoon een Ziektewet-uitkering aanvragen.

Het recht op uitkering wordt dan beoordeeld.

Hiervoor wordt je opgeroepen voor een gesprek bij de arts van UWV.
    Vindt de arts dat je ziek bent ?
    Er is dan geen reden om aan te nemen dat je niet in aanmerking komt voor een Ziektewet-uitkering.

Voor de zekerheid :

Als je hersteld bent heb je mogelijk recht op een WW-uitkering.

Voor de wekeneis wordt bij ziekte langer terug gekeken.
    Als je 26 weken van de 36 weken hebt gewerkt in de periode voor je ziekte (voor je verlof) voldoe je wel aan de wekeneis.

Met vriendelijke groet,

René
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

7. Sila24

Sila24 Niet meer actief

bedankt voor je antwoord, ik heb 2 en een half jaar 32 uur gewerkt bij hetzelfde bedrif voor mijn ziekte , ik werd in dec 2010 ziek daarvoor dus steeds gewerkt, dus dan behoud ik nog wel mijn recht op ww??

8. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Sila24,

Je wilt graag weten of je nu nog recht hebt op een WW-uitkering.
    Ik kan deze vraag niet beantwoorden zonder inzage in je persoonlijke gegevens.

Ik adviseer je om te bellen met UWV Telefoon Werknemers 0900 – 92 94.
    De collega’s kunnen dan voor je uitzoeken of je recht hebt WW.

Ik wens je een fijn weekend.
    Met vriendelijke groet,

Mariëlle
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

9. Sila24

Sila24 Niet meer actief

hallo uwv, ik heb contact gehad met jullie collega's en de ziektewetaanvraag is in behandeling. Word ik nu opgeroepen door uwv arts?

10. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Sila24,

Ja, je krijgt een oproep van de verzekeringsarts. Die beoordeelt of je klachten het gevolg zijn van je zwangerschap of bevalling.

Actuele informatie vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

11. Sila24

Sila24 Niet meer actief

ik heb me 5 november ziekgemeld , en heb later op 7 en 8 nov telefonisch gesproken met uwv , en heb daarna een brief gekregen waarin staat : uiterlijk binnen 4 weken na ontvangst van de aanvraag laten we u weten of u een ziektewetuitkering krijgt. In ons telefoongesprek hebben wij afgesproken dat onze reintegratiecoach contact met u opneemt.
    En dat is al gebeurd . Maar heb daarna nniks vernomen, heb vandaag gebeld en gevraagd of er al een afspraak staat ingepland voor de uwv arts maar nee was ook niet, en hoe zit het met de uitkering dan? uw collega vertelde me dat er wel een betaling aankomt, maar hoe kan dat zonder eerst controle door de arts? kan dat wel? want hoe kunnen ze anders beoordelen of het zwangerschaps/bevallings grelateerd is of niet? u kunt mij ook een pb bericht versturen

12. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

#12 UWV, 16 nov 2011
    Laatst bewerkt: 16 nov 2011
    Beste Sila24,

Binnen 4 weken na de ontvangst van je aanvraag hoor je of je recht hebt op een Ziektewet-uitkering krijgt.

Ik begrijp dat je te horen hebt gekregen dat er een Ziektewet betaling voor je klaar staat. Dit is om te voorkomen dat je in afwachting van de beoordeling geen inkomen hebt. Je krijgt dan eerst een uitkering van 70% van je oude loon.

Vindt de arts dat je ziekte door zwangerschap of bevalling komt? Dan heb je recht op een uitkering van 100% van je oude loon.

Soms lukt het niet om binnen vier weken een afspraak met de arts te maken. In dat geval krijg je eerst 70%. Achteraf kan de uitkering dan worden verhoogd tot 100%.

Met vriendelijke groet,

René
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

13. Sila24

Sila24 Niet meer actief

beste uwv, het is nu 3 weken geleden dat ik me ziek heb gemeld maar heb nog steeds geen bericht gehad en ook geen betaling, is het gebruikelijk dat het zo lang duurt?

14. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Sila24,

Zoals gezegd, krijg je binnen 4 weken na de ontvangst van je aanvraag een beslissing over je Ziektewet-uitkering krijgt.

Zodra je de beslissing hebt ontvangen wordt zo spoedig mogelijk een eerste betaling gedaan. Daarna wordt iedere week een vervolgbetaling gedaan.

Heb je na 4 weken nog geen beslissing gekregen? Neem dan contact op met UWV Telefoon (0900 - 9294)

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

15. Sila24

Sila24 Niet meer actief

hallo uwv,

ik ben bij de uwv arts geweest en hij zei ook dat ik postnatale depressie heb, alleen hij heeft niks gezegd over het feit dat ik nu ziek vanwege de bevalling ben en dus recht heb op 100%. Krijg ik hierover een brief? of doet hij er niks mee en krijg ik nu nogsteeds 70% ?? wat als hij het niet meldt, kan ik dit alsnog zelf ergens melden?zodat ik wel 100%krijg?

16. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Sila24,

Je hoeft zelf niets door te geven. De verzekeringsarts meldt je ziekte aan de betalingsafdeling. Daar wordt je uitkering binnen vier weken aangepast naar 100%. Je krijgt een brief met de nieuwe hoogte van je uitkering. Zodra je deze brief hebt gekregen, krijg je ook een nabetaling over de afgelopen periode dat je 70% hebt gehad.

Heb je 4 weken na het bezoek aan de arts nog geen bericht gekregen? Neem dan contact op met UWV Telefoon, 0900 – 9294.

Actuele informatie over de ziektewet vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

17. Sila24

Sila24 Niet meer actief

oww mooi hartelijk bedankt voor je antwoord en geduld. groetjes sila

Deel Deze Pagina