Hallo, Ik had een vraagje. 31 December loopt mijn contract af en deze wordt niet verlengd ivm het verliezen van een grote klant en het moeten ontslaan van enkele medewerkers. Nu heb ik bij dit bedrijf eerst een contractuele periode gehad als werknemer ten behoeve van vakantiewerk. Deze periode liep van 27 juni 2011 t/m 16 september 2011. Dit contract was voor 36 uur in de week. Daarna moest ik er 3 weken uit ivm een ander contract namelijk als gewoon werknemer. Deze loopt van 10 oktober 2011 t/m 31 december 2011. Dit contract is voor 24 uur in de week. Nu ben ik op dit moment 3 maand zwanger, en zodra mijn ontslag ingaat 4 maanden. Aangezien ik niet zeker weet of ik wel zo snel weer ander werk vind (voornamelijk vanwege mijn zwangerschap) wilde ik vragen of ik wel recht heb op een ww of eventuele andere uitkering. En hoeveel zou dit zijn? En voor hoe lang? Voordat ik deze baan had heb ik fulltime gestudeerd. Alvast heel erg bedankt.
Beste Joyce89, Je hebt recht op WW als je in de periode van 36 weken voordat je werkloos wordt, ten minste 26 weken hebt gewerkt. Als je aan die voorwaarde voldoet krijg je een uitkering van 3 maanden. Als je in de 5 jaren daarvoor minstens 4 jaren hebt gewerkt, krijg je een langere uitkering. Uit je vraag blijkt dat je 24 weken hebt gewerkt in een periode van 27 weken. Dat is niet genoeg om een WW-uitkering te krijgen. Werk je in de 9 weken nadat je werkloos wordt nog minimaal 2 weken? Dan kun je alsnog WW aanvragen, en op basis daarvan ook een zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO). Als je geen recht hebt op een WW-uitkering kom je mogelijk in aanmerking voor een bijstandsuitkering (WWB). Deze wordt betaald door de gemeentes. Zowel WW als WWB kun je aanvragen via de website van het Werkbedrijf. Actuele informatie over de WW vind je hier. Ik wens je veel succes bij het zoeken naar een nieuwe baan. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare