2de jaar ziektewet

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by Stephanie90, Aug 15, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Stephanie90

Stephanie90 Actief lid

Jan 14, 2013
    197
    8
    18
    Zuid Holland
    Goedemorgen.

Op dit moment zit ik al bijna een jaar in de ziektewet na de zwangerschapsuitkering.
    Ik moest gisteren op spreekuur komen bij de verzekeringsarts. Zij heeft besloten dat ik nog arbeidsongeschikt ben, alleen niet meer zwangerschap gerelateerd. Mee eens.
    Maar ik heb begrepen dat er in 2013 een nieuwe wet is dat mensen maar 1 jaar in de ziektewet mogen en dat er daarna wordt besloten wat verder. En dat dit er van af hangt of je meer of minder dan 35% verlies hebt?
    Maar ik snap er echt helemaal niks van, ik begrijp nu niet wat mij te wachten staat. Ik heb dan over ongeveer 4 weken weer een afspraak bij iemand, maar snap dan niet hoe er iets wordt besloten en wat er verder gebeurd.

Kunnen jullie mij wat duidelijkheid geven?
    Alvast bedankt :)

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Stephanie90,

Je wilt graag uitleg over wat er bij de eerstejaarsbeoordeling van de Ziektewet gaat gebeuren.

Tijdens een eerstejaarsbeoordeling kijkt UWV of je meer dan 65% kunt verdienen van het salaris dat je verdiende voor je ziek werd.

Om vast te stellen hoeveel je kunt verdienen wordt je uitgenodigd bij de verzekeringsarts. Deze maakt een Functionele Mogelijkheden Lijst. Hierop staat wat je allemaal nog kan en waar beperkingen liggen. Deze lijst wordt samen met een verslag aan de arbeidsdeskundige gestuurd.

De arbeidsdeskundige bepaald vervolgens wat voor werk je nog zou kunnen doen en hoeveel je daar mee kunt verdienen. Dit gemiddelde bedrag wordt vergeleken met wat je verdiende voor je ziek werd. Het verschil tussen deze twee wordt uitgedrukt in een percentage.

Is dit meer dan 35% dan kun je dus niet meer dan 65% van je eerdere salaris verdienen en blijf je voorlopig in de Ziektewet. Is het minder dan 35%? Dan wordt je Ziektewet-uitkering één maand na de beslissing beëindigd.

Actuele informatie over de eerstejaarsbeoordeling en wat er daarna gebeurt vind je op deze pagina.

Ik wens je van harte beterschap.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Share This Page