Ouderschapsverlof invloed op zwangerschapsuitkering?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Ranniej20, 13 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ranniej20

Ranniej20 Actief lid

27 dec 2008
    267
    0
    0
    Hallo,

Ik heb een vraagje over hoe het bedrag berekend wordt die ik krijg als mijn zwangerschapsverlof ingaat.

Op dit moment neem ik 9 uur per week ouderschapsverlof op. Mijn contract is 36 uur maar ik werk momenteel 27 uur. Mijn salaris is dus elke maand lager en de gewerkte uren zijn ook lager. Op het moment dat mijn zwangerschapsverlof in gaat dan stopt mijn ouderschapsverlof.

Ik neem aan dan ik dan gewoon voor 36 uur per week uitbetaald wordt tijdens mijn zwangerschapsverlof. Klopt dit?

In het overzicht op mijn uwv staat bij het sv-loon mijn salaris wat ik nu krijg bij een werkweek van 27 uur/ 117 uur gemiddeld per maand. Nemen jullie hieruit de gegevens of gewoon het bruto van 36 uur per week.

Sorry als ik onduidelijk ben maar ik vindt het zelf allemaal een beetje verwarrend en mijn werkgever snapt er ook de helft zelf niet van.

Groetjes!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Ranniej20,

Je wilt weten hoe de hoogte van je zwangerschapsuitkering (WAZO) wordt berekend.

De hoogte van de WAZO-uitkering is 100% van het dagloon.
    Dit dagloon wordt berekend op basis van het brutoloon dat je verdiende tijdens het dienstverband waarin je zwangerschapsverlof begon.

In jouw geval heb je voor ingang van je zwangerschapsverlof ouderschapsverlof opgenomen.
    De periode van het ouderschapsverlof wordt dan niet meegenomen voor de berekening van het WAZO-dagloon.
    Het dagloon wordt berekend met het loon dat je verdiende voor ingang van je ouderschapsverlof.

Op deze manier wordt voorkomen dat je vanwege je ouderschapsverlof een lagere WAZO-uitkering zou krijgen.

Actuele informatie over het dagloon van de WAZO vind je hier.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

René
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Ranniej20

Ranniej20 Actief lid

27 dec 2008
    267
    0
    0
    Dank je wel voor je reactie! Heb het nu weer even duidelijk :)

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Graag gedaan!

Deel Deze Pagina