Berekening zw uitkering en wazo

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by MamaZE, Nov 20, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. MamaZE

MamaZE Niet meer actief

Goedemorgen,

Ik heb sinds enkele weken tijdelijk een nieuwe baan. Nu moest ik op aanraden van de verloskundige sinds deze week al minder gaan werken, maar vandaag is de laatste dag van mijn proeftijd.
    Nu weet ik dat dit geen geldige reden is om iemand te ontslaan, maar ze kunnen het natuurlijk wel, en het kan dus 2 kanten opgaan.

Ik werk er nu 4 weken. Mocht ik bijvoorbeeld ziek uit dienst gaan tijdens proeftijd, hoe wordt de ziekteuitkering dan exact berekend? En hoe zit het straks met berekening van de wazo?

Ik hoop natuurlijk dat dit niet het geval zal zijn, en ik gewoon kan blijven. Maar als ik dan gedeeltelijk de ziektewet inga, hoe en waarop worden de 'ziek-uren' berekend? En uiteindelijk ook mijn wazo?

Situatie is als volgt:
    Eerste week training, 21 oktober t/m 25 oktober, 35 uur
    Tweede week training, 28 oktober t/m 01 november, 35 uur
    Derde week training, 04 november t/m 06 november, 21 uur

Daarna volgens uren in contract begonnen met werken
    Min-max contract van 16-24 uur.
    Ben vorige week (4e week) voor 24 uur ingeroosterd, naar mijn max uren. Maar ga er vanuit dat ze me vanaf nu, afhankelijk van mijn ziektepercentage, alleen voor de min. uren zullen gaan inroosteren, 16 uur pw.

Om het nog even ingewikkelder te maken, ik heb op papier nog een andere baan, 0 uren contract, maar wegens gebrek aan werk, daar al sinds augustus niet werkzaam. (Weet niet in hoeverre dit van belang is om te vermelden)

Hoop dat het zo een beetje duidelijk is!

Bedankt alvast!

Groet, MamaZE

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste MamaZE,

Je wilt weten hoe je Ziektewet-uitkering wordt berekend als je ziek uit dienst gaat.

UWV kijkt voor de hoogte van de uitkering naar de inkomsten die je verdient hebt tijdens het dienstverband waarin je ziek werd.
    We nemen hiervoor een periode van een jaar, startend vanaf de voorlaatste maand voor je eerste ziektedag.
    Werkte je korter in dit dienstverband?
    Dan gebruiken we deze periode voor de berekening.

De uren die je in je bericht vermeldt zijn niet van invloed.
    Het gaat hierbij om de hoogte van je Sociale Verzekeringsloon.

Werk je nog gedeeltelijk naast je Ziektewet-uitkering?
    Dan worden de inkomsten die je verdient gekort op de uitkering.
    Dit geldt ook voor werkzaamheden die vanuit het 0-urencontract eventueel gaat doen.

Ben je voor de ingangsdatum van het verlof nog steeds gedeeltelijk ziek?
    Dan word de hoogte van het verlof afwijkend vastgesteld.
    Je ontvangt hierover uitleg in de beslissing.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Share This Page